GÅtt upp i vikt…

Home Forums Deff och fettminskning GÅtt upp i vikt…

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hejhej! Vet inte riktigt under vilken rubrik den här frågan ska ligga.. Men postar den här :)Tänkte be om lite hjälp.. Verkar vara många duktiga på träning här och själv kan ja inte mkt om det.. Jag har börjat träna nu i två månader regelbundet.. Ungefär 5-6 ggr i veckan.. Mest styrketräning.. Men går på spinning och springer ute i skogen med.. Men som sagt, mest styrketräning för det är den träning ja gillar mest. Sen har jag slutat äta godis, chips.. Och sånt, slutat med vit bröd och dricker bara vatten.. Ja vägde mig idag och jag har GÅTT UPP 2 kg… Fattar inte varför? Mitt mål med träningen är inte att gå ner.. Men mitt mål e verkligen inte heller att gå upp.. Hur kan man gå upp när man börjat äta mer hälsosamt och träna mer regelbundet? Hoppas någon kan svara på det! // Lena

En möjlighet kan vara att dina, fram tills nu, ”oanvända” muskler har börjat lagra in muskelglykogen och vatten i en betydligt större utsträckning än förr. En muskel som används oftare har en högre insulinkänslighet och kan därmed lagra in mer än en muskel som inte töms lika ofta.

Det är bra att du har gått upp.
    Vanligvis går man upp et par kilo när man böjar träna. Det är för att kroppen bilder mer blod och vätska till at transportera mer syra till musklarna. Det är ett täcken på att du har börjat reagera på träningen – så grattis :)

Flessa wrote:
    Du kan säkerligen ha lagt på dig muskler med, vilket väger mer än fett. :)

Vad väger mest av 1kg muskler och 1kg fett?

Snake wrote:
    Vad väger mest av 1kg muskler och 1kg fett?

muskler väger mer per volymenhet, densiteten är högre.

Vågen är ett mycket trubbigt instrument.

Testa istället att mäta dig med måttbandet.
    Tex midjemått och stuss kanske även lår…

Tex skulle du stå kvar på samma vikt, men midjan minskar 3 cm, så är det kalas.. du har lagt på dig muskler, därigenom stärkt din kropp OCH minskat i fett…

Ökar man ”energi ut”, så ökas gärna ”energi in”.

”Energi ut” är att du börjat träna mer, ”energi in” är matintaget, och förmodligen har du ätit lite mer än ”energi ut”.
    Men det behöver nödvändigtvis inte vara så heller.
    Sådär fungerar jag. Tränar jag mer, så blir jag även hungrigare.
    Och är man hungrig så är det väldigt enkelt att missta sig för hur mycket man egentligen äter. Bara för att man har slutat med ”skräpmaten” och ökar träningen, så innebär inte det i regel viktstabilitet eller -nedgång.

Vikt och midjemått är två bra verktyg.

Tack så mycket för all hjälp!! :) Jätte intressant att läsa, ni e så duktiga här! Bra att det finns ett sådant forum för sådana som mig hehe.
    ”Vanligvis går man upp et par kilo när man böjar träna. Det är för att kroppen bilder mer blod och vätska till at transportera mer syra till musklarna.” Lät intressant det visste jag inte! Men det där med att man går upp i vikt för att man får lite mer muskler.. Muskler väger väl inte så jätte mycket mer än fett? Och får man verkligen så mkt muskler av bara två mån träning? Innan tränade ja aldrig styrketräning utan bara yoga och sånt.. Hehe men hoppas ju på det med musklerna!! ;) Ser ju skillnad iaf..=) Men tänkte på det med att man äter mer än vad man äter när man tränar.. Men det har jag faktist inte gjort.. Faktist lite mindre eftersom jag nu bara äter när jag e hungrig och inte ”småäter”… Ialla fall jag vill inte gå ner i vikt.. Men vill ju inte gå upp heller… Vill behålla min vikt….. Men får hoppas att jag inte går upp mer iaf =) Ska börja mäta ist tack för tipset=) Tränar oftast med en killkompis och han har gått upp 6-7 kg men han vill gå upp.. Killar verkar generellt vilja gå upp i vikt när dom styrketränar.. Eller va jag tror.. Styrketräning kanske mer är något när man vill gå upp kanske? Men de e ju så kul…Lite rädd för vad vågen visar nästa gång, men går på måtten nästa gång;).. Iallafall ska försöka springa lite mer..så blir det nog bra=)

Vill du öka i muskelmassa och samtidigt vara viktstabil?

Det är dock svårare sagt än gjort, men visst fungerar det.
    Och ja, muskler väger mer / volymenhet och kräver mer energi än fettvävnad.

Ett kilo fettvävnad, vid vila, förbrukar runt 4.5 – 5 kcal / dygn och fettvävnad runt 13 kcal / dygn.

Men fortsätt du träna som du gör, och ät som du gör, så blir nog allting fint tillslut :)
    Märker du att du går upp onödigt mycket i vikt, så vet du vad du måste göra, dra ner på maten något.

Yeahvlen wrote:
    Vill du öka i muskelmassa och samtidigt vara viktstabil?

Det är dock svårare sagt än gjort, men visst fungerar det.
    Och ja, muskler väger mer / volymenhet och kräver mer energi än fettvävnad.

Ett kilo fettvävnad, vid vila, förbrukar runt 4.5 – 5 kcal / dygn och fettvävnad runt 13 kcal / dygn.

Men fortsätt du träna som du gör, och ät som du gör, så blir nog allting fint tillslut :)
    Märker du att du går upp onödigt mycket i vikt, så vet du vad du måste göra, dra ner på maten något.

Bara så det inte blir några missförstånd: Ett kilo fettvävnad, vid vila, förbrukar runt 4.5 – 5 kcal / dygn och Muskelmassa runt 13 kcal / dygn.

Peter_Eriksson wrote:
    Bara så det inte blir några missförstånd: Ett kilo fettvävnad, vid vila, förbrukar runt 4.5 – 5 kcal / dygn och Muskelmassa runt 13 kcal / dygn.

Bra att du såg det, jag får skylla på tidpunkten på dygnet! :)

Självklart ska det stå, som du skriver, muskelmassa.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.