GI-metoden vid deff?

Home Forums Deff och fettminskning GI-metoden vid deff?

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Jag har varit passiv användare av forumet i ca ett år och fått svar på många frågor på så vis men känner mig nu inte tillfredsställd med det jag kan hitta om Glykemiskt Index i samband med träning och framförallt under deff.

Har sett många påståenden som att ”Högt eller lågt gi spelar ingen roll, det viktiga är att man gör av med mer än vad man stoppar in” och så långt kan jag vara med men visst finns det många andra fördelar vid deff med en kost med lågt gi eller har jag missat något?

Jag äter sedan ganska nyligen mer eller mindre uteslutande kost med lågt till medelhögt GI och upplever det som en stor fördel att mättnaden håller i sig längre. Jag blir inte sugen på tomma kalorier och misstänker att i princip bara det att jag skippar all läsk och choklad gör att jag hamnar på kaloriunderskott, då jag tidigare ätit samma mängder vanlig mat (om än med högre GI-värden) som nu men utöver det även stoppat i mig diverse fika och godis. Då min viktuppgång (vilken troligtvis mestadels är fett eftersom jag varit dålig med styrketräningen) de senaste 12 månaderna är ca 3 kg kan mitt kaloriöverskott ju inte ha varit särskilt högt. Jag har en väldigt hög ämnesomsättning vilket väl förklarar hur jag kan ha ätit stoppat i mig såpass mycket energi utan att ha gått upp mer.

Mina fråga är alltså, är det rimligt att min övergång till GI-kost räcker för att jag ska hamna på kaloriunderskott utan att jag behöver äta mindre än vad min hunger får mig till? Jag har även en allmän förundran över att det det står att läsa ganska lite om GI-metodens fördelar här på forumet?

Nämnas i sammanhanget bör kanske att jag varvar högintensiv och lågintensiv cardio 3-4 gånger i veckan samt kör 2 helkroppspass.

/ Spelman

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.