Gör man en tankevurpa då man räknar ut proteinbehovet vid diet?

Home Forums Deff och fettminskning Gör man en tankevurpa då man räknar ut proteinbehovet vid diet?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

En sak slog mig nyligen när jag svarade en användare i en annan tråd:

Om jag går på riktvärdet att inta minst 2.5g protein/kg vid deff, planerar på att dieta ett visst antal veckor, sätter upp ett slutmål och har tex (som i mitt fall) följande utgångsläge:

105kg
    23,5% kroppsfett
    (181cm)

Målet är omkring 85-90kg.

Ska jag då verkligen räkna proteinbehovet (och egentligen kcal också för den delen) på mina utgångsvärden? Dvs 105kg x 2.5g = 262g protein/dag.

Eller ska jag räkna på att en stor del av min kroppsmassa är fett som inte ska energiunderhållas, utan (givetvis tvärtom) ”ska bort”.

Funderar i tre olika varianter:

1:Räkna på målvärdet dvs 85kg x 2,5g = 212g protein

2: Utgår från medelvärdet under hela dieten. Dvs halvvägs mellan 85-105 är 95. 95kg x 2,5g = 237g protein.

3: Räkna om veckovis för aktuella siffror, som en slags ”amortering”, dvs börja med att utgå från 105kg och sluta på 85kg.

Slutligen för att förekomma alla, i all välmening, kommentarer som ”krångla inte till det om du inte planerar på vinna SM” så vet jag att man inte bhöver göra någon större vetenskap om man inte vill, men nu råkar jag vilja var lite nördig i det här fallet! :p :nerd:

Tack på förhand! //N

Mest rättvisande är det nog om du räknar på fettfri vikt, men börjar lågt och höjer.
    Dvs, börja på ca 200 och höj i steg om ca 3 veckor till ungefär 300g/dag under dietens gång, om du nu vill hålla på och trixa.

Ola Wallengren wrote:
    Mest rättvisande är det nog om du räknar på fettfri vikt, men börjar lågt och höjer.
    Dvs, börja på ca 200 och höj i steg om ca 3 veckor till ungefär 300g/dag under dietens gång, om du nu vill hålla på och trixa.

+1. Ju mindre kroppsfett, desto mer protein behöver man ju för att bevara den fettfria massan.

J.v.K wrote:
    Intressant, tanken har inte slagit mig innan :)

Att proteinbehovet stiger i takt med minskad fettmassa? En mycket bra regel att ha med sig i bagaget när man börjar närma sig single digit bodyfat.

J.v.K wrote:
    mest tanken att räkna proteinbehovet på den fettfria massan :) vilket i sig är logiskt

Frågan är ju om man verkligen behöver vara så petig. Det viktiga är ju att man får i sig tillräckligt protein, inte att det är ”optimal” mängd i förhållande till LBM. I värsta fall blir det lite ”för mycket” men lite för mycket under deff är ju bara bra.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.