Home › Forums › Deff och fettminskning › Grönsaker under deff?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2009 at 14:58 #680609Anonym anvandareMembersamutown wrote:Ja, inte fan är det gott iaf
Så låt bli? Det är ju inte som att de är särskilt näringsrika jämfört med annat du kan äta.
12 februari, 2009 at 15:07 #680610Anonym anvandareMemberÄr det inte så att kroppen har lättare att ta åt sig proteiner och aminosyror om man äter mycket grönsaker med fibrer och c-vitamin?
12 februari, 2009 at 16:24 #680611Anonym anvandareMemberheryagu wrote:Är det inte så att kroppen har lättare att ta åt sig proteiner och aminosyror om man äter mycket grönsaker med fibrer och c-vitamin?Nej
12 februari, 2009 at 16:38 #680612Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Så låt bli? Det är ju inte som att de är särskilt näringsrika jämfört med annat du kan äta.ööh? Grönsaker är nyttigt, därför äter jag dom. Vad kan man äta menar du som ska motsvara alla bra grejerna från grönsakerna?
12 februari, 2009 at 16:46 #680613Anonym anvandareMembersamutown wrote:ööh? Grönsaker är nyttigt, därför äter jag dom. Vad kan man äta menar du som ska motsvara alla bra grejerna från grönsakerna?Leverpastej för C-vitaminet, vilket är den enda vitaminen du missar i grönsaker. Utöver det är det möjligtvis antioxidanter.
Men det råder ju delade meningar om huruvida det är meningsfullt att äta dem då kroppen själv ställer ned produktionen.. Dessutom hittar du inte den utmärkta antioxidanten vitamin E i grönsaker utan i fisk och ägg.
(ang. motivering för att inte äta grönsaker om man inte tycker om dem)
12 februari, 2009 at 16:52 #680614Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Leverpastej för C-vitaminet, vilket är den enda vitaminen du missar i grönsaker. Utöver det är det möjligtvis antioxidanter.Men det råder ju delade meningar om huruvida det är meningsfullt att äta dem då kroppen själv ställer ned produktionen.. Dessutom hittar du inte den utmärkta antioxidanten vitamin E i grönsaker utan i fisk och ägg.
(ang. motivering för att inte äta grönsaker om man inte tycker om dem)
Vad ska man äta istället för grönsaker var frågan. Alltså inte vad man kan äta istället för gurka, utan alla sakerna jag rabblade upp förut, morot, vitkål, kålrot osv.
C-vitamin intar jag för övrigt i tablettform.
12 februari, 2009 at 16:58 #680615Anonym anvandareMembersamutown wrote:Vad ska man äta istället för grönsaker var frågan. Alltså inte vad man kan äta istället för gurka, utan alla sakerna jag rabblade upp förut, morot, vitkål, kålrot osv.C-vitamin intar jag för övrigt i tablettform.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med din ursprungliga fråga. Vill du eller vill du inte äta grönsakerna? Om du inte vill är valet enkelt, om du vill, kör på.
Jag tolkade det som att du inte ville äta dem.
12 februari, 2009 at 17:12 #680616Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Jag förstod inte riktigt vad du menade med din ursprungliga fråga. Vill du eller vill du inte äta grönsakerna? Om du inte vill är valet enkelt, om du vill, kör på.Jag tolkade det som att du inte ville äta dem.
Kunde man få i sig allt man får i sig från dom sakerna jag skrev upp i ett piller så hade jag hellre tagit det. Men frågan var, var kan du få alla näringsämnen från grönsakerna i annan mat? Leverpastej är ju knappast lika nyttigt som grönsakerna, även fast det innehåller c-vitamin.
Alltså, jag vill inte äta grönsakerna men gör det ändå, varje dag, för att det är nyttigt.
12 februari, 2009 at 17:59 #680617Anonym anvandareMembersamutown wrote:Kunde man få i sig allt man får i sig från dom sakerna jag skrev upp i ett piller så hade jag hellre tagit det. Men frågan var, var kan du få alla näringsämnen från grönsakerna i annan mat?Exakt vilka näringsämnen menar du?
Quote:Leverpastej är ju knappast lika nyttigt som grönsakerna, även fast det innehåller c-vitamin.Inte? [http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg Vitaminer och mineraler i frukt, ägg, lever och makrill]
Något säger mig att en varierad animalisk kost ger dig bra mycket mer vitaminer och mineraler än vad du får i dig från din skål grönsaker.
12 februari, 2009 at 18:22 #680618Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Exakt vilka näringsämnen menar du?Inte? [http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg Vitaminer och mineraler i frukt, ägg, lever och makrill]
Något säger mig att en varierad animalisk kost ger dig bra mycket mer vitaminer och mineraler än vad du får i dig från din skål grönsaker.
Jag vet inte exakt vilka näringsämnen, men dom som finns i grönsakerna. Att påstå att grönsaker är inte något vidare bra, och att man lika gärna kan äta leverpastej och markrill är ju bara lol? :what:
12 februari, 2009 at 18:38 #680619Anonym anvandareMembersamutown wrote:Jag vet inte exakt vilka näringsämnen, men dom som finns i grönsakerna. Att påstå att grönsaker är inte något vidare bra, och att man lika gärna kan äta leverpastej och markrill är ju bara lol? :what:Du vet inte vad som är bra med grönsaker, men hävdar ändå att de är det?
Intressant sätt att resonera på…
12 februari, 2009 at 20:18 #680620Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Du vet inte vad som är bra med grönsaker, men hävdar ändå att de är det?Intressant sätt att resonera på…
Grönsakerna innehåller fytokalier, mineraler, vitaminer, fibrer, skyddar mot sjukdomar etc men nej jag vet inte exakt. Att grönsaker är bra för människan är väl fan bara sunt förnuft…
Flessa wrote:Är det bara vitaminer o.s.v du vill ha i dig så kan du lika gärna käka ägg, makrill m.m.Ägg äter jag en del, men makrill är skabbigt. Varför skall jag då äta det istället?
12 februari, 2009 at 20:38 #680621Anonym anvandareMembersamutown wrote:Grönsakerna innehåller fytokalier, mineraler, vitaminer, fibrer, skyddar mot sjukdomar etc men nej jag vet inte exakt. Att grönsaker är bra för människan är väl fan bara sunt förnuft…Grönsaker innehåller vitamin C, fibrer är onödigt, ”skyddar mot sjukdomar” får du allt speca bättre, och ”sunt förnuft” är ett tämligen flytande begrepp. Innan 1970 var det sunt förnuft att utesluta potatis och bröd för att gå ner i vikt, efter 1970 var det sunt förnuft att basera mer än hälften av sitt energiintag på potatis och bröd och istället utesluta fett för att gå ner i vikt (hur bra gick det?), och nu har vi alltså kommit hela varvet runt.
Hur definierar du då sunt förnuft?
Quote:Ägg äter jag en del, men makrill är skabbigt. Varför skall jag då äta det istället?Du får i dig mer näring från ekoägg än makrill, så det behöver du inte äta.
Var inte hela grejen att du inte ville äta grönsaker? Jag säger bara att du inte behöver om du inte vill, eftersom det finns andra alternativ (som ägg, lever(-pastej) och fisk).
12 februari, 2009 at 21:13 #680622Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Grönsaker innehåller vitamin C, fibrer är onödigt, ”skyddar mot sjukdomar” får du allt speca bättre, och ”sunt förnuft” är ett tämligen flytande begrepp. Innan 1970 var det sunt förnuft att utesluta potatis och bröd för att gå ner i vikt, efter 1970 var det sunt förnuft att basera mer än hälften av sitt energiintag på potatis och bröd och istället utesluta fett för att gå ner i vikt (hur bra gick det?), och nu har vi alltså kommit hela varvet runt.Hur definierar du då sunt förnuft?
Du får i dig mer näring från ekoägg än makrill, så det behöver du inte äta.
Var inte hela grejen att du inte ville äta grönsaker? Jag säger bara att du inte behöver om du inte vill, eftersom det finns andra alternativ (som ägg, lever(-pastej) och fisk).
Jaha, grönsaker innehåller c-vitamin? Grönsaker skyddar mot sjukdomar, vad är du för tomte egentligen? Sitter du verkligen och argumenterar för att grönsaker är dåligt på något sätt? Förut var det sunt förnuft att man skulle bränna häxor men med tiden lär man sig. Sunt förnuft idag är att grönsaker är nyttigt. Jag får i mig mer näring från grönsakerna än ägg, så det behöver jag inte heller äta egentligen (men gör det ändå, inte varje dag dock).
Hela grejen var att jag undrade hur mycket kcal en portion grönsaker skulle kunna innehålla och jag äter det fortfarande för att det är nyttigt, även om jag inte tycker att det är gott. Det finns saker i grönsaker som bara finns i grönsaker och man kan inte ersätta dom med t ex fisk.
Skyddar mot sjukdomar, ja. Det skyddar t ex mot förkylning, morot är bra för synen etc.
12 februari, 2009 at 21:36 #680623Anonym anvandareMembersamutown wrote:Jaha, grönsaker innehåller c-vitamin? Grönsaker skyddar mot sjukdomar, vad är du för tomte egentligen? Sitter du verkligen och argumenterar för att grönsaker är dåligt på något sätt?Nej, men inte i närheten av så nyttiga som du försöker få dem att vara…
Quote:Skyddar mot sjukdomar, ja. Det skyddar t ex mot förkylning,Vad i grönsakerna skyddar mot förkylningen?
Quote:morot är bra för synen etc.Betakaroten måste omvandlas till A-vitamin i levern innan det har någon som helst nytta i kroppen. Eller jo, du kan bli orange om du ligger i.
Rent A-vitamin som kroppen tar upp direkt hittar du bl.a. i ägg, mjölk och ost. De viktigaste vitaminerna finns överhuvudtaget inte i grönsaker…
Quote:…jag äter det fortfarande för att det är nyttigt, även om jag inte tycker att det är gott. Det finns saker i grönsaker som bara finns i grönsaker och man kan inte ersätta dom med t ex fisk.Hade jag varit oförtjust i något och blivit erbjuden ett likvärdigt alternativ som passade mig bättre hade jag valt det.
Nåväl, du resonerar helt enkelt annorlunda än mig.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.