Home › Forums › Deff och fettminskning › Grönsaker under deff?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2009 at 23:07 #680624Anonym anvandareMember
Jaja, tro vad du vill. Det finns ämnen som bara finns i grönsaker som man inte lyckats framställa så ät dina ägg och leverpastej. Jag fortsätter med grönsaker.
13 februari, 2009 at 06:26 #680625Anonym anvandareMembersamutown wrote:Jaja, tro vad du vill. Det finns ämnen som bara finns i grönsaker som man inte lyckats framställa så ät dina ägg och leverpastej. Jag fortsätter med grönsaker.Ät båda. Frukt och grönsaker har inte i närheten av samma näringsvärde som ägg, kött, mjölkprodukter m.m.
Finns ju grövre grönsaker såsom broccoli, spenat, grönkål, brysselkål, paprika och vitkål som är näringsrikt i förhållande till kalorimängd men ofta är det mest vatten och frukt är ju typ mindre sockerrika sötsaker med lite fibrer, lite antioxidanter och eventuellt en del C-vitamin. Hur pass näringsrik frukten du köper i affären de facto är när den äts kan man nog diskutera.
En nyplockad apelsin i Spanien skiljer sig en del jämfört med en för tidigt skördad apelsin, fraktad hit och dit, förvarad under en tid i affär, förvarad under en tid hemma i fruktskålen och sedan uppäten.
13 februari, 2009 at 08:03 #680626Anonym anvandareMemberJag har läst att en kvinna bör äta ett halvt kilo och en man 700 g frukt och grönsaker per dag. Stämmer detta och varför?
13 februari, 2009 at 08:31 #680627Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Jag har läst att en kvinna bör äta ett halvt kilo och en man 700 g frukt och grönsaker per dag. Stämmer detta och varför?För att SLV anser fruktogrönt innehålla mycket vitaminer och mineraler, plus att de tror att magsäcksfyllnad är det huvudsakliga för mättnad.
[http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring Frukt och näring] (kostdoktorn.se)
[http://johannaskost.blogspot.com/2008/09/frukt-r-frukt-och-grnt-r-grnt.html Frukt är frukt och grönt är grönt] (johanna söderlund)
[http://johannaskost.blogspot.com/2008/11/fibrer-p-gott-och-ont.html Fibrer på gott och ont] (johanna söderlund)
13 februari, 2009 at 09:16 #680628Anonym anvandareMembermikaelj wrote:För att SLV anser fruktogrönt innehålla mycket vitaminer och mineraler, plus att de tror att magsäcksfyllnad är det huvudsakliga för mättnad.[http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring Frukt och näring] (kostdoktorn.se)
[http://johannaskost.blogspot.com/2008/09/frukt-r-frukt-och-grnt-r-grnt.html Frukt är frukt och grönt är grönt] (johanna söderlund)
[http://johannaskost.blogspot.com/2008/11/fibrer-p-gott-och-ont.html Fibrer på gott och ont] (johanna söderlund)
Intressanta texter. Tydligen är frukt överskattat. Stackars frukterianer. Men texterna var ju egentligen bara negativa mot frukt, inte grönsaker.
Hur ligger det till med grönsaker? Max/minimigräns för vad man bör äta?
13 februari, 2009 at 09:20 #680629Anonym anvandareMemberGrönsaker är inte magiska, se på näringsinnehållet. Det är vad som avgör.
13 februari, 2009 at 09:38 #680630Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Grönsaker är inte magiska, se på näringsinnehållet. Det är vad som avgör.Det upptäcks ju ofta ny fakta om olika grönsaker och frukt. Tomat tex ska ju motverka pungcancer hos män. Olika kålsorter ska ju vara bra för att förebygga cancer. Jag är inte helt säker på att alla fina ämnen som finns i grönsaker kan ersättas av en mineral- och vitamintablett.. de kanske finns mer som forskarna inte vet om!
En grillad kyckling med en färsk melon:) det är grejer det!
13 februari, 2009 at 09:46 #680631Anonym anvandareMemberSäkerligen inte vitamin- och mineraltabletter, men det har jag aldrig sagt heller…
13 februari, 2009 at 11:30 #680632Anonym anvandareMemberFabrice wrote:Det upptäcks ju ofta ny fakta om olika grönsaker och frukt. Tomat tex ska ju motverka pungcancer hos män. Olika kålsorter ska ju vara bra för att förebygga cancer. Jag är inte helt säker på att alla fina ämnen som finns i grönsaker kan ersättas av en mineral- och vitamintablett.. de kanske finns mer som forskarna inte vet om!En grillad kyckling med en färsk melon:) det är grejer det!
Det är det jag menar, förebygga cancer, sjukdomar, bra för synen osv. Jag äter ju knappast grönsakerna för att ersätta kött utan för att det är nyttigt. Rött kött t ex är inte bra, men kompenseras om man äter grönsaker.
mikaelj wrote:Grönsaker är inte magiska, se på näringsinnehållet. Det är vad som avgör.Dom är ”magiska”
13 februari, 2009 at 13:52 #680633Anonym anvandareMembersamutown wrote:Det är det jag menar, förebygga cancer, sjukdomar, bra för synen osv. Jag äter ju knappast grönsakerna för att ersätta kött utan för att det är nyttigt. Rött kött t ex är inte bra, men kompenseras om man äter grönsaker.Kan du sluta trolla?
”Rött kött” är fantastiskt bra jäkla bra. Nitrit är mindre bra.
13 februari, 2009 at 14:01 #680634Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Kan du sluta trolla?”Rött kött” är fantastiskt bra jäkla bra. Nitrit är mindre bra.
Ja ät du ditt röda kött som innehåller ämnen som är cancerframkallande. Jag äter också rött kött, men ungefär 3 gånger i veckan samt kompenserar det med, gissa vad? Grönsaker.
13 februari, 2009 at 14:11 #680635Anonym anvandareMembersamutown wrote:Ja ät du ditt röda kött som innehåller ämnen som är cancerframkallande. Jag äter också rött kött, men ungefär 3 gånger i veckan samt kompenserar det med, gissa vad? Grönsaker.Du förväxlar ”rött kött” med ”nitrit”. Vilt rekommenderas, trots att det är rött. Äter du alltså enbart bacon och skinka ökar risken med 0,3% att utveckla tjocktarmscancer:
Ett mer rimligt antagande är att ett högt intag av den fleromättade fettsyran omega n-6 (främst från vegetabiliska fetter) utan kompensering med animaliskt omega n-3 är vad som orsakar inflammationer och cancer.
Quote:Lead author, Dr. Yasumi Kimura from the Graduate School of Medical Sciences at Kyushu University said, ”There was an almost significant inverse association between n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) intake and incidences of colorectal cancer, particularly in the distal colon.””This study provides further evidence that a diet with a high intake of fish and n-3 PUFA can help reduce the risk of colorectal cancer.”
The published findings not only disproves the common hypothesis that consumption of red meat increases colorectal cancer risk, the results also suggest that a high intake of fish may in fact decrease the risk- particularly in the case of distal colon cancer.
I grönsaker finns inget omega n-3 i formen EPA/DHA, så jag förstår verkligen inte hur du hade tänkt dig att du på något sätt skulle kunna kompensera med lite grönsaker. Kan du komma med lite fakta istället för att hänvisa till godtycke?
För att parafrasera vad någon sade tidigare, växtfett är satan och kolhydrater hans bundsförvanter…
13 februari, 2009 at 18:17 #680636Anonym anvandareMembersamutown wrote:Ja ät du ditt röda kött som innehåller ämnen som är cancerframkallande. Jag äter också rött kött, men ungefär 3 gånger i veckan samt kompenserar det med, gissa vad? Grönsaker.Kompensera för vad? Det är ju inte som att du gör ett onyttigt val när du äter kött. Kött är näringsrikt, betydligt mer näringsrikt/100g än de allra flesta grönsakerna.
Dock finns det förstås saker i grönsaker som köttet saknar, så att komplettera köttet med grönsaker av den typen jag tidigare nämnde är förstås klokt. Men att tro att du behöver ”kompensera” ditt (nyttiga) köttintag är fel.
Dock har du helt rätt i att Diet and Cancer Report identifierade köttkonsumtion som riskfaktor för tjocktarmscancer och angav en rekommendation på högst 500 gram i veckan.
Charkprodukter rekommenderades att utesluta helt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.