Home › Forums › Deff och fettminskning › Grönt te
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 mars, 2008 at 22:53 #74868Anonym anvandareMember2 mars, 2008 at 22:53 #591633Anonym anvandareMember
Jo, vilken grönt te föreslår ni? Ska man lita på grönt te i påsar?
Eller ska man köpa löst för bästa effekten? Jag har hört att te i påsar innehåller mycket mindre näring. Vad föreslår ni? Min ämnesomsättning är inget vidare så jag vill göra något och det.2 mars, 2008 at 23:25 #591634Anonym anvandareMemberKöp ett paket. Kan rekommendera Shuanglong Ting: Special Gunpowder.
500gr räcker i en evighet.Tror inte effekten påverkas jättemycket. Men jag fick till och med vakuumpackat färskt grönt te av en vän!
Tänk dock på att inte ha för hög temp på vattnet. Jag brukar hälla i med kallt vatten först ungefär så mycket man tar saft i ett glas. Sen häller jag på med kokande.
3 mars, 2008 at 01:34 #591635Anonym anvandareMemberOk, men jag har hört att t.ex Lipton green te i påse ska vara dåligt, vet någon nåt om det?
Och vart går det och skaffa te’t du angav?3 mars, 2008 at 07:01 #591636Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Ok, men jag har hört att t.ex Lipton green te i påse ska vara dåligt, vet någon nåt om det?Dåligt hur?
Vad skulle vara ”dåligt” med det? Lipton är världsledande inom tébranschen, givetvis gör dom kvalitietsté.
3 mars, 2008 at 07:12 #591637Anonym anvandareMemberJa kanske dåligt kvalitémässigt. Teét kanske är utspätt med vanligt te?
3 mars, 2008 at 09:42 #591638Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Jag har hört att te i påsar innehåller mycket mindre näring.Cirka 10 kalorier per liter té så skillnaden även i tusanfald skulle vara marginell. Du skall självklart köpa det té som faller dig på läppen då all té; Speciellt grön är väldigt bra för kroppen.
3 mars, 2008 at 17:17 #591639Anonym anvandareMemberSå vanligt te är bra för ämnesomsättningen också?
3 mars, 2008 at 17:20 #591640Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Så vanligt te är bra för ämnesomsättningen också?Ja, frågan är hur stor effekten är av det.
Grönt te är bra pga antioxidanterna.
Jag har också hört att te löste har bevarat de nyttiga ämnena bättre än de i påse då det är mer skyddat från luft. Hur sant det är har jag ingen aning om.
4 mars, 2008 at 08:27 #591641Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Så vanligt te är bra för ämnesomsättningen också?Det innehåller koffein och koffein innebär alltid en viss termogen effekt. Men om det är något ytterligare i just svart té vet jag inte.
Så verkar det ligga till med grönt té dock, d.v.s. fler aktiva ämnen än koffeinet som bidrar till den (mycket marginellt) ökade ämesomsättningen.
Quote:The thermogenic effect of tea is generally attributed to its caffeine content. We report here that a green tea extract stimulates brown adipose tissue thermogenesis to an extent which is much greater than can be attributed to its caffeine content per se, and that its thermogenic properties could reside primarily in an interaction between its high content in catechin-polyphenols and caffeine with sympathetically released noradrenaline (NA). Since catechin-polyphenols are known to be capable of inhibiting catechol-O-methyl-transferase (the enzyme that degrades NA), and caffeine to inhibit trancellular phosphodiesterases (enzymes that break down NA-induced cAMP), it is proposed that the green tea extract, via its catechin-polyphenols and caffeine, is effective in stimulating thermogenesis by relieving inhibition at different control points along the NA-cAMP axis. Such a synergistic interaction between catechin-polyphenols and caffeine to augment and prolong sympathetic stimulation of thermogenesis could be of value in assisting the management of obesity.[http://www.nature.com/ijo/journal/v24/n2/full/0801101a.html]
Green tea and thermogenesis: interactions between catechin-polyphenols, caffeine and sympathetic activity. International Journal of Obesity (2000) 24, 252-258Men koffeinet som sådant har ju som sagt en inverkan så även kaffe, svart té och definitivt koffeinpiller ökar ju ens ämnesomsättning.
Quote:Results: Subjects lost 5.9 ±1.8 (SD) kg (7.0 ± 2.1%) of body weight (p < 0.001). At baseline, satiety was positively, and in women, leptin was inversely, related to subjects’ habitual caffeine consumption (p < 0.01). High caffeine consumers reduced weight, fat mass, and waist circumference more than low caffeine consumers; resting energy expenditure was reduced less and respiratory quotient was reduced more during weight loss (p < 0.01). In the low caffeine consumers, during WM, green tea still reduced body weight, waist, respiratory quotient and body fat, whereas resting energy expenditure was increased compared with a restoration of these variables with placebo (p < 0.01). In the high caffeine consumers, no effects of the green tea-caffeine mixture were observed during WM.Discussion: High caffeine intake was associated with weight loss through thermogenesis and fat oxidation and with suppressed leptin in women. In habitual low caffeine consumers, the green tea-caffeine mixture improved WM, partly through thermogenesis and fat oxidation.
[http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/7/1195]
Body Weight Loss and Weight Maintenance in Relation to Habitual Caffeine Intake and Green Tea Supplementation. Obesity Research 13:1195-1204 (2005) -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.