Home › Forums › Deff och fettminskning › Gymma 5 gånger i veckan, vid deff ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 maj, 2008 at 18:17 #73449Anonym anvandareMember10 maj, 2008 at 18:17 #583056Anonym anvandareMember
Hej, jag undrar om det är speicellt bra/smart/lönsamt att gymma 5 gånger i veckan vid deff ? Av det jag har läst så vet jag att det inte är det, helt logiskt så borde det inte vara det heller :p Men jag är så extremt sugen på att gymma 5 gånger isstället för 4.
Känns som att jag redan vet svaret innan, men vill ändå se vad andra säger
10 maj, 2008 at 21:18 #583057Anonym anvandareMemberOm du vill tappa i vikt kan mer konditionsträning vara att rekomendera. Du kommer att förbruka mer energi (i.e. tappa mer vikt) om du springer en timme än om du gymmar samma tid. Fyra gympass per vecka borde vara tillräckligt.
11 maj, 2008 at 08:24 #583058Anonym anvandareMembermeeper wrote:Fyra gympass per vecka borde vara tillräckligt.Borde vara mer än tillräckligt dessutom. :up:
11 maj, 2008 at 19:33 #583059Anonym anvandareMemberJag ligger i deff period nu och jag kör ännu 5 gånger(tungt) i veckan och springer 3-4 gånger. antingen efter skolan eller efter gymmet. Jag förstår inte riktigt varför man ska ta bort en dag? Men vill ju ha kvar Muskelmassan när man deffar.
11 maj, 2008 at 19:37 #583060Anonym anvandareMemberStylaren wrote:Jag ligger i deff period nu och jag kör ännu 5 gånger(tungt) i veckan och springer 3-4 gånger. antingen efter skolan eller efter gymmet. Jag förstår inte riktigt varför man ska ta bort en dag? Men vill ju ha kvar Muskelmassan när man deffar.Du kan inte bygga muskler under deffen, syftet med deffen är att bränna fett, därför ska du ju fokusera på det till 100 % inte till 50 %
11 maj, 2008 at 19:45 #583061Anonym anvandareMembermeeper wrote:Om du vill tappa i vikt kan mer konditionsträning vara att rekomendera. Du kommer att förbruka mer energi (i.e. tappa mer vikt) om du springer en timme än om du gymmar samma tid. Fyra gympass per vecka borde vara tillräckligt.Om han däremot gymmar istället för att springa så sänder han ut helt andra signaler vilket underlättar bibehållandet av muskelmassan betydligt. Minskar han dessutom sitt kaloriintag såpass mycket som konditionsträningen hade krävt (mer än styrketräningen) tappar han lika mycket vikt men har bättre förutsättningar att bibehålla muskelmassan.
11 maj, 2008 at 19:47 #583062Anonym anvandareMemberBenjamin_fj wrote:Du kan inte bygga muskler under deffen, syftet med deffen är att bränna fett, därför ska du ju fokusera på det till 100 % inte till 50 %Om man bara kör en massa konditionsträning utan att tänka på att bibehålla muskelmassan så skulle jag inte kalla det för ”deff” utan rent ut ”bantning”.
Syftet med att deffa är just att bli av med underhudsfettet samtidigt som man försöker bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt.
11 maj, 2008 at 19:49 #583063Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Om man bara kör en massa konditionsträning utan att tänka på att bibehålla muskelmassan så skulle jag inte kalla det för ”deff” utan rent ut ”bantning”.Syftet med att deffa är just att bli av med underhudsfettet samtidigt som man försöker bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt.
jora självklart, kanske var otydlig där. Bra att du poängterade det
11 maj, 2008 at 20:17 #583064Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Om han däremot gymmar istället för att springa så sänder han ut helt andra signaler vilket underlättar bibehållandet av muskelmassan betydligt. Minskar han dessutom sitt kaloriintag såpass mycket som konditionsträningen hade krävt (mer än styrketräningen) tappar han lika mycket vikt men har bättre förutsättningar att bibehålla muskelmassan.Visst, men för många kan jag tänka mig att ett pass konditionsträning + fyra gympass med en högre kalorinivå är trevligare och mer genomförbart än fem gympass med ett mindre intag. Men visst, personliga preferenser avgör.
Sen har ju komditionsträning i sig också en rad helsomässiga förtjänster utöver att den förbrukar energi. Det ska man inte heller glömma.
11 maj, 2008 at 20:22 #583065Anonym anvandareMembermeeper wrote:Sen har ju komditionsträning i sig också en rad helsomässiga förtjänster utöver att den förbrukar energi. Det ska man inte heller glömma.Helt klart! Dock ville jag bara poängtera att konditionsträning inte är nödvändig för att lyckas med en bra deff. Dessutom läste jag i en annan tråd att SK bara är ute efter fettförbränningen och inte bryr sig om dessa andra hälsofördelar. :whistle: :p
12 maj, 2008 at 15:21 #583066Anonym anvandareMemberCiterar King Grub:
Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa. Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod.
12 maj, 2008 at 15:44 #583067Anonym anvandareMemberJag har inga problem att köra 5,tom 6 dagar tung styrketräning under deff. Ser bara till att ladda glykogenförråden då det krävs. Har gjort detta under två deffperioder utan att förlora muskelmassa, men blivit rejält hård. Säkert individuellt men kan man bara återhämta sig så…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.