Home › Forums › Deff och fettminskning › Hämma hunger?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 november, 2009 at 18:12 #560369Anonym anvandareMemberQuote:Dietary supplements containing conjugated linoleic acid (CLA) are widely promoted as weight loss agents available over the counter and via the Internet. In this review, we evaluate the efficacy and safety of CLA supplementation based on peer-reviewed published results from randomized, placebo-controlled, human intervention trials lasting more than 4 weeks. We also review findings from experimental studies in animals and studies performed in vitro. CLA appears to produce loss of fat mass and increase of lean tissue mass in rodents, but the results from 13 randomized, controlled, short-term (28 november, 2009 at 23:17 #560370Anonym anvandareMember
Äh. Sluta mumla. Medelsvenssons kosthållning är ren jävla skit.
29 november, 2009 at 06:50 #560371Anonym anvandareMemberhejsvejs55 wrote:Det är nog inte bara mitt tyckte utan resten av världen som motsäger din kommentar. Helt fel . Äter vi sämre nu? ja medelsvensson om du syftar på dem så nej även där. , Mer & mer engagerar sig i mer avancerade saker som att få en jämn fördelning av omega3 & 6 kvoten,
många vet nu att ÄGG är lika bra som det sades för 10 år sedan, kolesterol skitsnacket biter inte lika hårt längre,
många tillämpar mindre kolhydrater & mer nyttigt fett efter doktor annas rekomendationMedelsvenssons vet mer om näringstajming än innan som brukade vara: ta en banan efter två timmars cardio o en knäckemacka .
lol, sorry men måste verkligen motsäga dig och spika in mitt tyckte här.”Förr” är inte 10 år sedan fattar du väl? Matvanorna för 10 år sedan kan definitivt klassas in som vår moderna kosthållning idag, herregud vi pratar om 1999.
”Förr” såsom på t.ex. 40-50-talet innebar definitivt en bättre kosthållning. Vi åt inte mer än vi behövde, sockret i kosten tillsatte vi själva i inläggningar, sylt och saft och kakor som vi SJÄLVA bakade. Maten bestod av bättre råvaror och var lagad från grunden, det fanns en kunskap om matlagning och husmorsråden gick i arv.
Dessutom heter dktorn i fråga Annika och inte Anna, det heter ”mitt tycke” och inte ”mitt tyckte” ”rekommendation” med två m osv. Försöker man rätta någon är ju inte direkt trovärdigheten hög om man knappt kan skriva (som du och cleofoster).
29 november, 2009 at 12:19 #560372Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:”Förr” är inte 10 år sedan fattar du väl? Matvanorna för 10 år sedan kan definitivt klassas in som vår moderna kosthållning idag, herregud vi pratar om 1999.”Förr” såsom på t.ex. 40-50-talet innebar definitivt en bättre kosthållning. Vi åt inte mer än vi behövde, sockret i kosten tillsatte vi själva i inläggningar, sylt och saft och kakor som vi SJÄLVA bakade. Maten bestod av bättre råvaror och var lagad från grunden, det fanns en kunskap om matlagning och husmorsråden gick i arv.
Dessutom heter dktorn i fråga Annika och inte Anna, det heter ”mitt tycke” och inte ”mitt tyckte” ”rekommendation” med två m osv. Försöker man rätta någon är ju inte direkt trovärdigheten hög om man knappt kan skriva (som du och cleofoster).
Eddie, vad menas med setpoint?
29 november, 2009 at 13:40 #560373Anonym anvandareMembervakten wrote:Eddie, vad menas med setpoint?En teori om ”kroppens egna trivselvikt” skulle man kunna säga. En vikt och fettmängd dit kroppen strävar efter att befinna sig och till viss del anpassar sig efter vid viktnedgång och viktuppgång.
Ämnesomsättning och aptit ökar och minskar i viss grad ju längre från sin setpoint man hamnar. Därför kan det vara ett rent helvete för vissa att ha riktigt låg kroppsfettprocent då kroppen gör allt för att komma upp i sin setpoint igen. En ständig fight mot tankar på mat och ohämmad aptit.
I motsatt situation kan man helt tappa allt sug efter mat och bara känna att det står en upp i halsen när man går upp.
29 november, 2009 at 14:53 #560374Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:En teori om ”kroppens egna trivselvikt” skulle man kunna säga. En vikt och fettmängd dit kroppen strävar efter att befinna sig och till viss del anpassar sig efter vid viktnedgång och viktuppgång.Ämnesomsättning och aptit ökar och minskar i viss grad ju längre från sin setpoint man hamnar. Därför kan det vara ett rent helvete för vissa att ha riktigt låg kroppsfettprocent då kroppen gör allt för att komma upp i sin setpoint igen. En ständig fight mot tankar på mat och ohämmad aptit.
I motsatt situation kan man helt tappa allt sug efter mat och bara känna att det står en upp i halsen när man går upp.
Tack,om jag förstod rätt så är det möjligt att flytta setpointen till tex lägre vikt?
29 november, 2009 at 16:09 #560375Anonym anvandareMembervakten wrote:Tack,om jag förstod rätt så är det möjligt att flytta setpointen till tex lägre vikt?Det förefaller inte orimligt.
29 november, 2009 at 17:03 #560376Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det förefaller inte orimligt.Ok,tack
29 november, 2009 at 17:34 #560377Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det förefaller inte orimligt.Vad baserar du det på?
29 november, 2009 at 18:54 #560378Anonym anvandareMemberSnake wrote:Vad baserar du det på?Förslagsvis kunskap!!
29 november, 2009 at 19:59 #560379Anonym anvandareMemberSnake wrote:Vad baserar du det på?Den vetenskapliga litteratur jag läst om setpoint förstås.
29 november, 2009 at 20:30 #560380Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Den vetenskapliga litteratur jag läst om setpoint förstås.Klarspråk är ett måste tydligen; kan du ge några referenser som backar upp det uttalandet du skrev tidigare att man kan sänka sin setpoint?
29 november, 2009 at 20:38 #560381Anonym anvandareMemberSnake wrote:Klarspråk är ett måste tydligen; kan du ge några referenser som backar upp det uttalandet du skrev tidigare att man kan sänka sin setpoint?Exercise Physiology – Energy, Nutrition & Human Performance, 6th ed. s. 861
Quote:…encourangingly, regular exercise may lower the setpoint level.29 november, 2009 at 20:49 #560382Anonym anvandareMemberTung referens..
Jag vet ju att du gillar Lyle McD, och han är av den motsatta åsikten baserat på all den forskning han läst. Det väger lite tyngre i det här fallet, för mig, än en faktabok/may.
Sen bör man skilja på set point och settling point.
29 november, 2009 at 20:51 #560383Anonym anvandareMemberSnake wrote:Tung referens..Ja?
Det är väl typ den bästa boken som finns i ämnet och det skulle ju knappast stå om inte studier fanns? Jag gjorde det helt enkelt lätt för mig eftersom boken befinner sig en meter till vänster om datorn typ.
Så det går fortare än att söka massa i Pubmed. Hursomhelst står ju inget i en sån bok som inte har stöd från studier.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.