Home › Forums › Deff och fettminskning › Hämma hunger?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 november, 2009 at 21:02 #560384Anonym anvandareMember
Har inte boken så jag vet inte vad den i sig refererar till. Så ja, du gjorde det väldigt enkelt för dig genom att gömma dig bakom den.
Ur ett evolutionsmässigt perspektiv verkar det väldigt ologiskt att kunna sänka (mätt i BF) sin set point.
29 november, 2009 at 21:33 #560385Anonym anvandareMemberSnake wrote:Så ja, du gjorde det väldigt enkelt för dig genom att gömma dig bakom den.Nej jag har inte ”gömt mig” mer än vad en studie är värd. Det ÄR ju en vetenskaplig publikation. Det är inte en artikel från T-nation eller random byggartidning.
Det här är boken i fråga:
[http://www.amazon.com/Exercise-Physiology-Energy-Nutrition-Performance/dp/0781749905/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1259526867&sr=8-1]
29 november, 2009 at 21:43 #560386Anonym anvandareMemberIntressant. I er argumentation ni (kanske mest Guddi iofs) haft med Frank på er hemsida angående hans bok där han refererar till andra böcker när någon ber om en källa, så är det inte ok. Men nu är det det?
Ett ’may’ övertygar inte mig åtminstone. Men om du nu har boken så borde den väl ge några referenser. Verkar dom trovärdiga? Vettiga? Gjorda på råttor? Osv.
30 november, 2009 at 06:28 #560387Anonym anvandareMemberSnake wrote:Ett ’may’ övertygar inte mig åtminstone.Inte mig heller.
Tycker du verkligen att jag uttryckte mig så extremt självklart och övertygat när jag skrev ”Det förefaller inte orimligt”? Det är ett ganska milt uttalande skulle jag säga.
Om vi säger såhär: Förefaller det HELT ORIMLIGT enligt dig?
Referenserna till boken finns på en separat CD-rom som kommer med boken så jag har inte tid att kolla nu. Får bli imorgon eller något.
1 december, 2009 at 21:17 #560388Anonym anvandareMemberAngående minskning av setpoint verkar det finnas ett visst stöd för att nikotin hjälper.
Quote:OBJECTIVE: Smokers usually gain weight when they quit smoking. The present work explores the hypothesis according to which such a rise is a behavioral response to a raised body weight set point taking place when nicotine is eliminated from the body. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: The human body weight set point was assessed with classical behavioral and psychophysical methods, from the delay to experience negative alliesthesia when repeatedly ingesting sweet stimuli. Seven habitual smokers were tested once before lunch, after smoking (nonabstinent) as usual and once again after refraining from smoking (abstinent). Three additional nicotine-naive subjects were tested under the same procedure after receiving at 0730 h in the morning a transdermal nicotine patch (14 mg) or a placebo patch. Two of the subjects also received nicotine (7 mg) for a third session. RESULTS: Oral and transdermal administration of nicotine did not decrease the initial pleasure or modify the initial palatability of eating sweet stimuli, but significantly accelerated the following onset of self-reported displeasure (negative alliesthesia) aroused by repeated ingestion of sweet stimuli. DISCUSSION: These results are understood as an acute lowering of the body weight set point by nicotine. The body weight gain taking place after quitting smoking may, therefore, be explained by the removal of the lowering of the body weight set point induced by nicotine.Cabanac M, Frankham P. Evidence that transient nicotine lowers the body weight set point. Physiol Behav. 2002 Aug;76(4-5):539-42.
2 december, 2009 at 08:23 #560389Anonym anvandareMemberDetta är en ihopblandning av att nikotin sänker ”settling point” och inte ”set point”, och dessutom som tidigare påpekats en yttrefaktor vars påverkan försvinner när man slutar med nikotin.
2 december, 2009 at 12:11 #560390Anonym anvandareMemberSnake wrote:Intressant. I er argumentation ni (kanske mest Guddi iofs) haft med Frank på er hemsida angående hans bok där han refererar till andra böcker när någon ber om en källa, så är det inte ok. Men nu är det det?Ett ’may’ övertygar inte mig åtminstone. Men om du nu har boken så borde den väl ge några referenser. Verkar dom trovärdiga? Vettiga? Gjorda på råttor? Osv.
Ett ’may’ övertygar inte mig.
Finns det något som övertygar dig?
2 december, 2009 at 14:32 #560391Anonym anvandareMemberHa med dig en bit ost i fickan som du tar upp och tuggar på lite då och då.
Skämt å sido haha, men ost mättar väldigt bra för de relativt få kalorierna man får i sig. Jag brukar själv använda det för att döda den extrema dietarhungern.2 december, 2009 at 19:34 #560392Anonym anvandareMemberEn ostkaka i fickan är bättre än tio i bushen som jag brukar säga.
2 december, 2009 at 19:41 #560393Anonym anvandareMemberWarrior wrote:Jag tror ett bättre knep hade varit att ha med sig din avatar bild i fickan och kolla på den varje gång man känner sig hungrig…Fetaost tycker jag är mättande …
Vaah skämtar du om mitt utseende?
Haha jag vet, det är en mycket vacker bild!
3 december, 2009 at 08:34 #560394Anonym anvandareMembervakten wrote:Finns det något som övertygar dig?Ja, konkreta bevis, samt dina grymma argumentationsskillz.
3 december, 2009 at 08:53 #560395Anonym anvandareMembervakten wrote:Ett ’may’ övertygar inte mig.Finns det något som övertygar dig?
Övertygar det dig?
För egen del är det definitivt inget som övertygar. Däremot tycker jag som sagt att det verkar som att det inte förefaller orimligt.
Jag tycker själv et är ett väldigt objektivt förhållningssätt men Snake verkar tycka det var ett säkrare påstående ( retas lite Snake :p ).
3 december, 2009 at 10:58 #560396Anonym anvandareMemberSnake wrote:Ja, konkreta bevis, samt dina grymma argumentationsskillz.Härligt att höra,små krav på sin övertygelse.
3 december, 2009 at 13:08 #560397Anonym anvandareMemberSå, nu är jag övertygad. Tack, vakten.
3 december, 2009 at 13:37 #560398Anonym anvandareMemberRätning på båten, annars blir det kölhalning. Eh, ja ni fattar, mer matnyttig och mättande diskussion helt enkelt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.