Har slutat gå ner i vikt! hjälp!

Home Forums Deff och fettminskning Har slutat gå ner i vikt! hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Okej så jag är en man, 24 år gammal och ca 180 lång. jag vägde 118kg i januari och bestämde mig för att gå ner i vikt.
    Jag började träna varje dag innan jobbet ca 40min på löpband/crosstrainer och avslutade med ett hårt pass för magen. Jag la även om min kost, slutade helt med kolhydrater! Jag RASADE i vikt ner till ca 90kg. Jag har dock ”fuskat” lite och ätit lite godis eller liknande ibland i små mängder dock uteslutit skräpmat helt. Till min fråga nu då, jag har inte gått ner ett enda kilo sen i juli och det är oktober nu!! jag kör fortfarande på lågkolhydratkost och löptränar varje dag innan jobbet. Hur kommer det sig att jag inte går ner mer? många säger att jag nått en platå av något slag men det känns inte så..behöver verkligen eran hjälp!

hm dåligt med tips man fick här :( får gå till någon annan sida istället..

Först och främst, riktigt bra jobbat! :)
    Äter du fortfarande samma mängd mat som du gjorde innan när du vägde mer? Allt eftersom du går ner i vikt så minskar även ditt energibehov och om du äter lika många kalorier fortfarande så kan det vara så att du nu ligger i energibalans och det blir + – 0 i slutändan. Prova räkna ut ditt behov och se vad du får fram. Du kan räkna på denna sidan [http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php] Stirra inte heller dig blind på vågen, använd måttband ett tag istället och mät dig en gång i veckan på samma punkter. ¨

Lycka till!

Tack så mycket! :) nej jag tar whey 100 som mellanmål eller shiratakinudlar med ett kycklingbröst. Och jag räknar alla kalorier. Så jag förstår inte riktigt varför jag slutat gå ner..kan det vara så att jag lägger på mig mer muskler så jag inte ser någon nedgång på vågen? Blir tokig!

Det är svårt att lägga på sig muskelmassa under en diet då du ligger på kaloriminus och kroppen inte kan använda så mycket av proteinet du äter till att bygga upp nya muskler utan det istället främst går till att bibehålla det du redan har. där absolut inte omöjligt om man inte tränat så mycket styrketräning tidigare, så som sagt, använd dig av måttband och håll ut!
    Har du kollat över om du äter tillräckligt mycket fett? Bra fett som finns i omega3, all fet fisk (makrill,lax), avocado, olivolja, ägg och nötter är nödvändigt för att du ska kunna bränna fett. Det blir svårt i längden att bara i princip leva på protein då du redan äter lågt i kolhydrater så prova annars att lägga till något av dessa livsmedel till din kost och byt istället ut lite av exempelvis kycklingen, eller ät ett ägg till din proteinshake som mellanmål. Du kommer också att få mer mättnadskänslor om du äter mer fett. Kalorierna kan du hålla ungefär samma som du gör nu, möjligen gå upp lite lite eftersom fett ger 9 kcal/g men var inte rädd för det. Rätt sorts fett kan ge förbränningen en skjuts i rätt riktning!
    Om du vill ta omega3 tillskott så kan allt från 3-20 gram fungera, omega3 är särskilt känt för att verkligen boosta förbränningen.

Hade jag varit du hade jag nog kört vanliga morgonpromenader på 30-60 minuter innan frukost och sen kanske lagt till lite intervaller på crosstrainer, löpband eller rodd efter styrkepass på kvällen om du hinner med det. Intensiva intervaller som inte tar mer än 15-20 minuter totalt. Ex: Spring allt vad du kan i 30-45 sek, gå raskt eller jogga ned i 1 minut och upprepa sedan tills du hållt på i ca 15 minuter. Det kommer göra susen och endorfinerna kommer garanterat spruta ur öronen på dig när du är klar :)

tack för det grymma svaret! :) jo det är sant fast jag har märkt att jag fått mer muskelmassa men inte så mycket som jag kanske hade fått om jag inte deffade. jag äter mycket lax och kyckling men kanske ska köpa mig några burkar omega3 och testa! ska definitivt börja käka ägg till shaken oxå. så som jag jobbar så får det bli löpning på gymmet runt 10 tiden sen jobbar jag hela dagen och kvällen så morgonpromenader hinner jag inte med :(
    Låter det för lite med ca 40min löpning (på band eller stepup maskin) ca 3-5 dagar i veckan? kanske måste träna mer..

Kör du någon styrketräning? Annars skulle jag rekommendera dig att göra det! Det räcker med 2 dagar i veckan där du kör överkroppspass ena dagen och underkropp andra dagen. Kör 1-2 övningar per muskelgrupp och 3-4 set och 4-8 repetitioner i varje set. Tungt ska det vara. Tung styrketräning är muakelsparande under diet, och ju mer muskler du har, desto högre energiförbrukning får du. Tung styrketräning ger dig också ökad förbränning under det närmst följande dygnet efter passet. Så börja köra lite styrketräning och satsa på basövningar som bänkpress, militärpress, skivstångscurl, tricepsextension, skivstångsrodd, knäböj och marklyft. Då får du med alla muskler i kroppen. Förslag på split kan vara : bröst/axlar/triceps och ben/rygg/biceps eftersom dessa muskler sammarbetar vid övningarna jag skrev. Mage och kan du köra i samband med din konditionsträning 2-3 gånger i veckan. Även där tunga och få repetitioner.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.