Home › Forums › Deff och fettminskning › Harris Benedict uträkningen vid deff.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 juli, 2009 at 23:17 #62890Anonym anvandareMember2 juli, 2009 at 23:17 #414030Anonym anvandareMember
Har jag fattat det rätt?: Jag väger 82 kg 184 och är 32 år gammal.
Mitt BMR blir då 1878 vilket jag multiplicerar med 1.6 vilket är min beräknade aktivitets faktor. Mitt kaloribehov blir då ca 3000. Jag subtraherar varje dag 500 och hamnar på 2500. So far I fattar ..men här kommer det jag inte riktigt greppat: Ska Konditions- och fettförbränningsträning ytterligare dras i från 2500 eller är den redan inräknad i aktivitetsfaktorn? Är det så att aktivitets faktorn bara beskriver din kropps förbränning i viloläge; alltså att ju mer du tränar ju högre ämnesomsättning får du och måste alltså lägga till den faktiska aktiviteten. Kontentan av det hela: om jag bränner låt säga 1000 kcal varje dag vid fysisk aktivitet (träning) Ska jag då i praktiken ligga på 3500 kcal för att få en sund deff?3 juli, 2009 at 06:32 #414031Anonym anvandareMemberTräning är en aktivitet.
Alltså inår den i din aktivitetsnivå.
3 juli, 2009 at 23:06 #414032Anonym anvandareMemberok tack I got it
4 juli, 2009 at 11:06 #414033Anonym anvandareMemberEller, om du vet din tränings energikostnad mer exakt, kan du använda en aktivitetsfaktor som om träningen inte hade ingått, och sedan lägga till träningens energikostnad på det resultatet.
5 juli, 2009 at 01:02 #414034Anonym anvandareMemberDet var lite det jag undrade över också, ska man ligga på samma kaloriintag även de dagar man inte tränar eller ska man minska, alltså att man inte räknar kalorier brända genom träning? Funkar de här processerna i kroppen långsammare och därför är aktivitetsfaktorn ett genomsnittligt värde av en typisk vecka? Att det är kontinuiteten som räknas och inte enskilda dagar för en effektiv förbränning. Eller? Borde det inte vara säkrare och metodiskt att göra som du sa: räkna bort träningen i aktivitetsfaktorn och lägga till kalorier (om man har hyfsad koll på vad man förbrukar) de dagar man tränar och inte räkna med dem när man inte gör det?
5 juli, 2009 at 06:20 #414035Anonym anvandareMemberThe Tin wrote:Borde det inte vara säkrare och metodiskt att göra som du sa: räkna bort träningen i aktivitetsfaktorn och lägga till kalorier (om man har hyfsad koll på vad man förbrukar) de dagar man tränar och inte räkna med dem när man inte gör det?Det behöver inte vara bättre men självklart kan det vara bättre. Olika metoder helt enkelt, det ena kanske känns mer lämpligt för dig än för någon annan.
Du kan inte blanda in eventuellametabola anpassningar och individuella skillnader i BMR i en sån här ekvation. Den här helt teoretisk, du kan ha den som riktvärde men märker du att inget händer så uppskattar du ju antaingen fel, på uppskattat behov eller uppskattat intag eller båda.
5 juli, 2009 at 13:24 #414036Anonym anvandareMemberTack! Nu tror jag att jag benat ur begreppen och metoderna.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.