Home › Forums › Deff och fettminskning › Havregryn under deffen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 april, 2008 at 23:50 #73745Anonym anvandareMember24 april, 2008 at 23:50 #584869Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har nu gått ner cirka 6 kg sen nyår med en någorlunda lätt deff. Nu när det är så lite kvar till sommaren tänkte jag köra en superhård deff men undrar då om havregryn (långsamma kolhydrater) är jättedåligt ?
Brukar äta det med lättfil och lite russin.Jag kommer att ligga på 1000-1500 kcal om dagen, är det dåligt att bara äta havregryn och proteinshake för att få i sig det energimängden om dagen?
Ps. Anledningen till att jag ligger på så lågt kaloriintag är för att jag har 1½ månad på mig att gå från cirka 15 %bf till cirka 10 %. Vet inte om det är möjligt, men jag är beredd att köra extremt hårt för att lyckas!
Råd och tips uppskattas!Mvh / Sia
25 april, 2008 at 05:28 #584870Anonym anvandareMemberaaiS wrote:är det dåligt att bara äta havregryn och proteinshake för att få i sig det energimängden om dagen?Ja det är det. Men inte lär du få några bestående men av det. Men att en så ensidig kost är dålig förstår du ju själv.
Havregryn är suveränt, lättfil är också kanonbra. Inga fel på russin heller även om jag själv aldrig skulle äta något vars kcalvärde/100g motsvarar godis om jag skulle ligga på superlågt kcalintag (vilket jag aldrig någonsin skulle drömma om att utsätta mig för).
Men fortfarande är kosten för ovarierad. Släng åtminstone in en portion broccoli om dagen, lite paprika samt ett ägg om dagen eller så. Då har genast kosten blivit betydligt mindre dålig.
Jag förstår om inlägget kan vara lite gnälligt men din fråga var om enbart gröt och proteindrink är en dålig kost och det ÄR det. Menar inget illa utan vill bara ge ett ärligt svar på din fråga. Du kommer som sagt inte ta skada av en så dåligt sammansatt kost under kort tid men det gör ju inte per automatik att det är särskilt lämpligt.
I övrigt önskar jag dig förstås lycka till.:up:
25 april, 2008 at 12:11 #584871Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ja det är det. Men inte lär du få några bestående men av det. Men att en så ensidig kost är dålig förstår du ju själv.Havregryn är suveränt, lättfil är också kanonbra. Inga fel på russin heller även om jag själv aldrig skulle äta något vars kcalvärde/100g motsvarar godis om jag skulle ligga på superlågt kcalintag (vilket jag aldrig någonsin skulle drömma om att utsätta mig för).
Men fortfarande är kosten för ovarierad. Släng åtminstone in en portion broccoli om dagen, lite paprika samt ett ägg om dagen eller så. Då har genast kosten blivit betydligt mindre dålig.
Jag förstår om inlägget kan vara lite gnälligt men din fråga var om enbart gröt och proteindrink är en dålig kost och det ÄR det. Menar inget illa utan vill bara ge ett ärligt svar på din fråga. Du kommer som sagt inte ta skada av en så dåligt sammansatt kost under kort tid men det gör ju inte per automatik att det är särskilt lämpligt.
I övrigt önskar jag dig förstås lycka till.:up:
Bra svar!!
Jag skulle nog lägga mig lite högre än 1000-1500 kcal om dagen, låter väldigt lågt!! (antar att du tränar både på gymmet o cardio)
Öka kcal mängden med lite mer protein (kyckling, torsk eller magert kött) lägg sen oxå till fiskolja (omega 3) så har du en väldig bra grund:up:Lycka till!
25 april, 2008 at 12:35 #584872Anonym anvandareMemberJag har själv använt mig av havregryn i min deff. Kör det på morgonen då jag tycker att jag kan trycka ut mer ur träningen om jag blir lite laddad i början av dagen Deffen för mig har gått bra, legat lite lågt i protein intag men har höjt det nu och sänkt kolhydraterna vid lunchen. go 4 it men glöm inte proteinet
25 april, 2008 at 14:32 #584873Anonym anvandareMember5%-enheter på 6 veckor låter ganska radikalt. Vad väger du? Väger du 70kg så är det ca. 3,5kg rent kroppsfett som måste bort, väger du 100kg så är det 5kg. Jag är lite osäker, men om du inte är jättenogrann med proteinintaget så är det nog väldigt lätt att du tappar en hel del muskelmassa med.
Så gör som Chris sa, ät mycket proteinhaltig kost och tillsätt gänra omega-3.25 april, 2008 at 17:35 #584874Anonym anvandareMemberTack för alla svar!
Då jag redan innan jag skrev visste att det är dåligt för musklerna att inte få i sig rätt mängd protein och fett under dieten så var jag inte förvånad över svaren. Ska lägga in mer proteinkällor i kosten men som sagt så vill jag inte höja kaloriintaget då mitt mål, som tyskn sa, är ganska radikalt.
Jag väger nu 76 kg och och målet är väl strax under 4 kg ren kroppsfett. Låter lite bortom det möjliga men jag är väl motiverad!, sen så gör det inte så mycket om det tar lite längre tid.
Återigen tacksam för svaren!, för er som undrar så har jag minskat på gymmandet till 3 pass i veckan och kör HIIT 4 ggr i veckan och har börjat gå till skolan (ca 30 min) och tillbaka.
Just nu är jag svag, smått irriterad och sötsugen som ATTANS!
Bara 2 månader kvarMvh / Sia
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.