Havregrynsgröt

Home Forums Deff och fettminskning Havregrynsgröt

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Är det bra att käka 2dl havregrynsgröt på morgonen under deff. Det innehåller ju mycket kolhydrater men samtidigt mycket fibrer, vilket är bra.
    Vad tycker ni?

Mättar bra till låg ”kalorikostnad”, japp det är bra. Kombinera det gärna med någon proteinkälla för att hålla mättnaden längre, exempelvis kvarg eller ägg.

Brukar käka 150 g tonfisk vilket är 25protein/100gram.

Tycker det mättar dåligt och är allmänt väldigt kalorie rikt, så går bort för mig under deff.

Spinaround: Perfekt!

Men är det lugnt med att ta 2 dl havregryn, eller är det för mycket?

spinaround wrote:
    Men är det lugnt med att ta 2 dl havregryn, eller är det för mycket?

Ja det är lugnt, va inte så nojjig. 2 dl havregryn=250 kcal? Inte så mycket.

Kalorisnålt till mättnadsformen.

Kombinera med ägg och mjölk, som exempel.

Smakar mycket gott och är mättande på kort sikt. För att också bli mätt på lång sikt tycker jag man får komplettera med ägg.

CVN wrote:
    Tycker det mättar dåligt och är allmänt väldigt kalorie rikt, så går bort för mig under deff.

Håller faktiskt med här. Gröt känns som ett hejdlöst slöseri med kalorier under deff.

De där kalorierna lägger jag hellre på magert kött och grönsaker eftersom gröt sätter fart på min hunger som inget annat.

Men visst, trivs man med att äta gröt under deffen så ska man såklart fortsätta med det.

Havregrynsgröt med smör, proteinpulver och turkisk yoghurt ovanpå funkar! Men då känns det inte som att gröten har varit särskilt delaktig…

Körde Havregryns gröt 7 ggr om dagen i 15 veckor. funkade kanon för mig :)

Gröt+ägg+torsk/lax :emo-thumb

Förlåt men gröt och tonfisk lät ju riktigt äckligt i samma mening.

Har funderat på samma sak men känns svårt att hitta något som skulle funka bättre, iaf till frukost.
    Kan tipsa om att blanda en proteinshake med grynen (utan att värma!). Det håller jag mig mätt på i en halvdag.

Jag förstår inte varför det skulle vara äckligt. Varje kväll jag går och lägger mig längtar jag till att vakna upp och käka! Riktigt gott!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.