Hjälp!

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Nu behöver jag lite hjälp för jag har verkligen kört fast!
    Jag har tränat hela livet, men sedan ungefär 4 månader har jag satsat stenhårt med 1 timmes morgonpromenad innan frukost 4-5 gånger i veckan och styrketräning 30 min 5 dagar i veckan uppdelat på 2 pass mage/rygg, 1 pass ben, 1 pass armar och ett pass axlar.

Och jag står verkligen still, vikten rör sig inte alls och jag ser ingen skillnad i muskler. Tycker heller inte att jag äter så mycket, men det kanske är det som är felet?
    Innan promenad: 1 äggvita
    Frukost: 1 fullkornsmacka med kalkon, ibland ost, 1 frukt, kaffe
    mellis: 4 skivor kalkon
    gym 30 min
    lunch: oftast en nutrilett, är sjukligt beroende av dessa då jag nog är den enda på jorden som verkligen tycker att det är gott! Annars 1 brk tonfisk och keso
    mellis: bär och lättyoghurt
    middag: matvete,kyckling, mycket grönsaker, keso

Ibland på helgen har jag en godisdag vilket jag har hört ska ”hjälpa” förbränningen men det har jag övergett för några veckor sedan. Bra/dåligt? Tips/råd?

Jag har problem med mina knän, så jag föredrar långa promenader istället för att springa, men jag får väl kombinera kanske.

Mycket tacksam för råd från er veteraner om kost/nytt träningsupplägg osv.
    Målet är att få synligare muskler och få bort fett.

Vad tror ni?

Borde kanske tillägga att jag inte räknar kcal utan äter grönsaker tills jag känner mig mätt.
    160 lång och väger mellan 52-55

Börja räkna kalorier.

Aptiten kan uppregleras när du lämnar din kropps set point när det gäller fettdepåer. Då är det ganska lätt att äta tillräckligt mycket för att viktnedgång ska avstanna. Jag hade aldrig klarat av att äta tillräckligt lite utan att räkna.

Vet nån vart det finns en bra kcal räknare? Så att jag vet hur mycket jag ska få i mig och vad olika livsmedel innehåller?

1314 kcal
    shit, det är tydligen vad jag äter på en dag och sen blir det minus morgonpromenader och gym 30 min per dag, shit, jag ligger nästan på minus!

”Nästan minus” skulle jag kalla en underdrift.

Citerat från Deff guiden:

”Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.”

Jag tycker att 1314 låter skrämmande lite :O

fairy wrote:
    Ibland på helgen har jag en godisdag vilket jag har hört ska ”hjälpa” förbränningen men det har jag övergett för några veckor sedan. Bra/dåligt? Tips/råd?

Du kommer givetvis inte gå ner lättare i vikt av en dag med massa godis. I värsta fall kan ett riktigt godisfrosseri sabba hela veckans underskott.

Tränar gör du ju heller inte särskilt hårt så någon enorm energiförbrukning lär du inte ha med tanke på att du även är ganska liten. Nog för att ditt matintag är lågt men låt säga att du underskattar det lite (det är MYCKET vanligt att man felräknar och feluppskattar portionsstorlekar även om många vägrar erkänna det) samt att du äter en massa godis på helgen. Då är det inte helt konstigt att du står still ändå.

Du är som sagt inte stor, frågan är varför du känner behov av att gå ner med den kroppen. Du kan ju omöjligen vara fet i alla fall.

fairy wrote:
    Vet nån vart det finns en bra kcal räknare? Så att jag vet hur mycket jag ska få i mig och vad olika livsmedel innehåller?

Vad är det för fel på stickyn som är fullproppad med information om just det?

[http://forum.body.se/showthread.php?t=20927]

tack för hjälpen :)

Eddie Vedder wrote:
    Du kommer givetvis inte gå ner lättare i vikt av en dag med massa godis. I värsta fall kan ett riktigt godisfrosseri sabba hela veckans underskott.

Knappast att man sabbar hela veckans viktnedgång genom en ”ätardag”. Jag har själv legat på ganska små energiunderskott sex dagar i veckan och sedan frossat rejält under en dag, och ändå gått ned i vikt. Räknar man ut den totala mängden energi som tas in under veckan så blir det mer, eller i alla fall lika mycket, som under en bulkvecka då man faktiskt går upp i vikt. Jag tror knappast att detta är någonting unikt för mig.

Unnamed wrote:
    Knappast att man sabbar hela veckans viktnedgång genom en ”ätardag”. Jag har själv legat på ganska små energiunderskott sex dagar i veckan och sedan frossat rejält under en dag, och ändå gått ned i vikt. Räknar man ut den totala mängden energi som tas in under veckan så blir det mer, eller i alla fall lika mycket, som under en bulkvecka då man faktiskt går upp i vikt. Jag tror knappast att detta är någonting unikt för mig.

Skulle ätardagen eliminera veckans totala underskott kommer man stå still/gå upp i vikt jo. Det är en självklarhet. Dina ätardagar har uppenbarligen inte gjort det och således har du gått ner trots dessa dagar.

Man kan bara gratulera.:)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.