Hjälp med deff schema please :0)

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp med deff schema please :0)

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hallå! Jag har tränat i ca 3-4 år, tränar regelbundet, har haft mina svackor då och då pga fått barn osv osv men det går bra endå.

Nu denna sommar vill ja se fräsh ut, så tänkte deffa, jag väger ca 77kg, är 174cm lång, har räknat ut att ja ska få i mig ca 3000~ kcal om dagen för att gå +-0 och som ja har förstått det ska jag bort med -500kcal/dag
    Jag började deffa Tisdagen 11 mars och startade på ca 80~ kg. Jag tänkte köra fram tills ja ska ha nästa unge, beräknat datum ca 31a Maj, så lite mer än 2 månader till.

Så här har jag gjort och jag behöver lite hjälp!

06.30 Havegrynsgröt (1 dl)

09.30 Mat som består av antingen kyckling med råris. eller tonfisk 1 burk med råris och lite paserade tomater eller en citron eller nåt över för å fåbort smaken.

12.00 en frukt

13.45 Proteindrink 1DL(Pulver) med vatten eller minimjölk beror på vad jag har tillgängligt. Eller 250g/kvarg(funlight)

15.30 en frukt

16.00 Gym

17.30 nån omelett eller lite kyckling/ris/broccoli

ca 20-21~ 250g/kvarg(funlight)

har inte hunnit räknat ut kcal på allt eller proteinmängd osv osv, har lite stress med höggravid fru, en ettåring och jobb/gym osv, nu sitter ja å skriver lite när han sover, är pappaledig. Jag har läst King Grubs deffguide lite snabbt men det är lite komplicerat endå ;0)

Vad bör jag lägga till och tabort osv osv. ska köra ca 2 månader till som sagt, det va riiiiiiktigt illa första veckan, men nu är det inte jobbigt alls.

Tack på förhand mvh Danny.

Plocka bort frukten.

Öka på proteinintaget rejält.

Ät mer grönsaker, särskilt om du har problem med hunger.

Du har helt glömt att äta fett, du bör ligga mellan 50-100 g om dagen beroende på hur mycket kolhydrater du äter.
    Fet fisk är en bra källa till Omega-3, annars blanda fettintaget från olika källor som smör, olivolja, rapsolja, mjölk, ägg som dessutom är en protein/vitaminbomb, majonäs mm

Om jag köper omega-3 tabletter och tar på morgonen räcker det med fett eller ska jag ha ännu mer ?

Hur ska jag få i mig ännu mer protein? kanske kan lägga till efter gröten på morgonen en proteindrink? eller ska de va ännu mer endå ?

behöver lite mer ordentlig boost på schemat :0)

Memory wrote:
    Om jag köper omega-3 tabletter och tar på morgonen räcker det med fett eller ska jag ha ännu mer ?

Hur ska jag få i mig ännu mer protein? kanske kan lägga till efter gröten på morgonen en proteindrink? eller ska de va ännu mer endå ?

behöver lite mer ordentlig boost på schemat :0)

50-100 g fett är lagom som jag skrev.
    Ska jag gissa på det du lagt upp så får du i dig 20-25 g, dvs du behöver lägga till 25-75 g fett.

Ät mer protein blir mitt självklara svar:p
    Några ägg till gröten på morgonen, då får du fett på köpet.
    Öka på portionerna när du äter.
    Kanske 500 g kvarg på kvällen tex.
    Ersätt dina 2 fruktmellanmål med ett proteinmellanmål.
    Exempelvis 150 g 10% ost, ger 15 g fett och 50 g protein.

Tack Vincent. Nu håller jag på kollar upp allt på livsmedelsverket, men det står ju inte mängden protein som saker och ting innehåller :S eller är jag blind ?

Memory wrote:
    Tack Vincent. Nu håller jag på kollar upp allt på livsmedelsverket, men det står ju inte mängden protein som saker och ting innehåller :S eller är jag blind ?

Lägg till näringsämne.

KCAL: PROTEIN: KOLHYDRAT: FETT: TID: PRODUKT:
    200 12 30 3,5 06,30 1 havregrynsgröt med mjölk
    204 18,4 0 14,6 3 ägg
    201 41,2 0 3,8 09.30 150g kycklingfilé
    97 2,1 21,2 0,2 1 dl kokt ris (långkorn)
    152 28 1,85 3 12.00 1 Proteindrink
    83 0,8 18 0,4 15.30 1 banan
    201 41,2 0 3,8 17.30 150g kycklingfilé
    97 2,1 21,2 0,2 1 dl kokt ris (långkorn)
    376 63,5 18g 5 20-21 500g Kvarg

1611kcal 209,3prot 110,25kolhydrat 34,5fett

Oj det gick åt helvete :0) ..

Men jag blir ju mätt på en sån här dag ? vad ska jag lägga till hjälp mig lite mer :(

ps, de kommer att bli ca 200+ om ja gör en sås av kvarg till maten och har broccoli till,, men 200 e ju endå för lite :S

Blir du mätt är det svårt att ge dig tips annat än att lägga till lättäten mat.

Jag äter hellre kött än kyckling.
    Drick lite mjölk till maten.
    Ha 10-15 g olivolja, smör eller rapsolja i riset när du kokar det.
    Ha sås till maten, blir både näring i såsen och maten blir godare.
    Cashewnötter ger mycket energi på liten mängd, smakar mycket bra till kyckling.

Skulle man rent teoretiskt kunna leva på kvarg + matolja ?

Memory wrote:
    Skulle man rent teoretiskt kunna leva på kvarg + matolja ?

Troligtvis inte. Beroende på fettsammansättningen skulle väl livslängden kunna skilja lite men så småningom lär du dö av någon form av brist.

Men tid skulle det förmodligen ta, får kroppen i sig vätska, protein och minimumnivåer av essentiella fettsyror pallar den sjukt mycket stryk även om du mår skit.

Ok.. jag tänkte för de innehåller ju endå allt man behöver under en deff, om man bara lägger till lite havregryn och cashewnötter russin eller nåt i..

Memory wrote:
    Ok.. jag tänkte för de innehåller ju endå allt man behöver under en deff, om man bara lägger till lite havregryn och cashewnötter russin eller nåt i..

Tillsätter du cashewnötter och russin kan du räkna med en ganska stor ökning av energiinnehållet dock.

Russin ser jag som godis och skulle aldrig tillsätta. Varken russin, cashewnötter eller havregryn ”behövs” men det är ju heller inget dåligt i sig.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.