Home › Forums › Deff och fettminskning › Hjälp med deff/viktminskning och muskelbygge!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 januari, 2013 at 10:38 #100751Anonym anvandareMember24 januari, 2013 at 10:38 #1073499Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är nybörjare både på forumet och på gymet. Har läst lite överallt men inte hittat svaren på mina frågor som är lite personliga.
Kort info:
Tjej, 26, 161cm/78.2 kilo.
Gick 2011 ner från 86kg till 75 kilo, 11 kilo. Stannade upp pga psykisk ohälsa, separation/inget jobb/osv.
Bestämde mig dec -12 för att börja igen, men en motivation som ligger på topp och alla förutsättningar att lyckas! Jag mår underbart psykiskt, och fysiskt mestadels förutom lite leder som bråkar, ryggvärk och trötthet. (som läkarna inte hittar något fel på, tänkte mig kunna träna bort det)Nu till frågan, som kanske blir lite lång.
Jag började den 1 januari att förändra livet. Jag valde att äta lite som LCHF, fast en potatis någon gång till söndagssteken etc, en bit sockerkaka på kalas osv. Äter ca 800-1000 kcal om dagen, vet att det är för lite så det måste jag ändra på, men jag är mätt och nöjd och orkar träna så tycker inte att jag ska behöva äta mer. Ser ut så här ungefär, och denna meny har gjort mig mycket piggare, gladare, mer ork, mer lust till allt, och jag har så gott som förintat mitt sockerberoende!Frukost:
1 port fiberhavregrynsgröt m mjölk el.
2 kokta ägg, hembakat LCHF bröd el.
2 dl filmjölk m 1 dl musli
2 koppar kaffe till samtliga.Och något glas vatten.Mellanmål:
1-2 Wasa Rågi med smör och ost alt räkost. Kaffe alt.
Kokt ägg m en liten kaviarklutt.Lunch:
50/50 protein/grönsaker tex.
1 dl köttfärssås med kokt broccoli
1 kycklingfilè med blandad grönsallad
1 laxfilè med rivna morötter.Mellanmål: Samma som tidigare.
Middag. Samma som lunchen, fast lite mer protein.
Kvällsmat (dålig men behövande ovana):
1 stor mugg tè med mjölk och 4 st sukketter i sängen. Har jag tränat riktigt hårt blir det en brödskiva till det också.En riktigt bra kost om man jämför med min tidigare nivå där en dag kunde se ut så här:
Frukost:
4 dl START Russin med mjölk, 2 skivor tex Skogaholm med smör och ost.Mellanmål: 3-4 Falu Rågrut med smör och ost, Espressochoklad till.
Lunch:
3-4 dl kolhydrater
3-4 dl protein
Knappt något grönt.Mellanmål:
1-6 kanelbullar, kakor, en snickers, några mackor, eller vad som finns tillgängligt.Middag:
Tex överlass med Spagetti & köttfärssås (sprängmätt, matkoma etc) med 4-6 dl mjölk till.Kvällsmat:
Tè och 3 st tex. Skogaholm med smör och ost.Ja, det är ju inte konstigt att jag är fet, men nu har jag bearbetat detta och är supertaggad till att bli den jag egentligen vill vara.
Till en början hade jag tänkt promenera/crosstraina bort fettet, men så fort jag lyfte min första hantel så var jag fast! Har läst lite bloggar om alla duktiga Lucia-pokal tjejer, och jag är fast besluten om att bli en av dem!
Jag styrketränar nu sedan den 1 januari 4-7 gånger i veckan. Uppvärmning 20 min powerwalk el. crosstrainer, pulsen ligger på ca 165 när jag går av bandet. Delar upp kroppsdelarna på veckodagarna och kör rätt hårt. Jag är inte så stark, men jag känner redan skillnad.
Lite exempel på vikter jag ligger på idag (kör alltid 3×10 förutom på hip-extentionsmaskinen)
Skivstång (när man lyfter över huvudet) 20 kilo
Vanliga hantelcurls 7 kiloshantlar
Benpress 60 kilo
Hip extensions (rumpan) 96 kilo (vet inte om det är fel på maskinen eller om jag faktiskt har muskler under men jag klarar typ 60 st innan jag börjar bli trött, på maxvikten :S)
Situps ca 60 st innan jag får ont.
Rygghävningar lika dant innan jag får ont.
Armhävningar ca 4 st ”perfekta” och kontrollerade.Nu till min egentliga fråga.
Jag vägde 79.0 den 1 januari. Gick ner till 76.1 på två veckor. , nästan 3 kilo. Men förra vägningen hade jag gått upp till 77.4 och idag vägde jag 78.2!! Hur kan detta komma sig? Jag måste ju verkligen ligga på ett kaloriunderskott, jag kämpar verkligen med vikterna, rör på mig i jobbet (jobbar i hemtjänsten så går runt i folks hem hela dagarna), sover rätt okej, mellan 6 och 10 timmar per natt.
Är medveten om att det omöjligt kan vara bara muskler, däremot så kan en liten del kanske vara det, för jag ser på min fläskmage att det har stramat åt mer och fettet är mer fast, käklinjen kommer tydligare fram och nyckelbenen med. Har läst att musklerna kan binda på sig vätska i början om man går ut hårt som otränad, vad tror ni om det? Och vad ska jag isf göra för att få bort vätskan?
Jag har beställt Whey Complete som tänkte dricka till frukost, mellanmål och efter träning, och även Ripped Pro som jag hoppas kommer ge föbränningen en skjuts. Förra gången jag gick ner i vikt så tog jag något som heter Ma Huang, som ska verka på samma sett, men det vart jag så pigg på så jag kunde inte sova
Någon som har tid och ork att hjälpa mig med detta samt kanske lägga upp ett bra träningsprogram/upplägg? Jag avskyr verkligen konditionsträning, går det att bara styrketräna och köra kanske 5-10 min uppvärmning på crossen tex?
24 januari, 2013 at 16:45 #1073503Anonym anvandareMemberTjenare kul att du fastnat för styrketräning!
Jag ligger också i deff och din första fråga om varför du gått upp igen skulle jag gissa på att du binder vätska i musklerna för att du ligger på ett kaloriunderskott är det inget snack om! Som du sa skulle jag råda dig till ett mindre kaloriunderskott ändå då jag inte ser det som optimalt att ligga på så mycket under sin energiförbrukning men det är ditt val och du verkar vara medveten om rekomendationerna så jag ska inte tjöta om det. Men ja jag tror det är att du binder vätska och nej du borde inte försöka få ur den då den inte kommer att göra att du ser ”fet ut”. Om du ska tävla kan du vätsketömma dig inför invägningen, men läst trådar där de rekomenderar kreatin i deff som binder mer vätska i musklerna för att kreatinet ger en lite mer energi! Det är inte vikten som är det mest centrala i deffen skulle jag säga utan resultaten på din kropp! Väger du dig samma tid varje gång? Väg dig på morgonen då den vikten är den rättvisaste som man brukar räkna med.
Whey är ett jättebra kosttillskott dock är jag väldigt skeptisk till alla fettförbränningsprodukter då dom jag inte märkt någon skillnad när jag kört på dem.
Du behöver inte köra någon som helst konditionsträning för att gå ner i vikt! Faktum är att styrketräningen är det mest centrala i viktnedgång då du förhöjer den totata förbränningen över dagen. 5-10min på crossen räcker väl som uppvärmning då målet med uppvärmningen är att 1. bli varm och minimera skador. 2. Producera ledvätska. 3. aktivera benen så de släpper ut testostreon vilket gör det lättare att bygga muskler.
Träningsscheman kan du hitta på http://www.cutandjacked.com eller så går du till en PT för att få ett schema som passar dig. Kostar la ca 500spänn men jag tycker det är värt vartenda öre!
Lycka till mvh Vincent!
24 januari, 2013 at 21:35 #1073515Anonym anvandareMemberVincent94 wrote:Tjenare kul att du fastnat för styrketräning!Jag ligger också i deff och din första fråga om varför du gått upp igen skulle jag gissa på att du binder vätska i musklerna för att du ligger på ett kaloriunderskott är det inget snack om! Som du sa skulle jag råda dig till ett mindre kaloriunderskott ändå då jag inte ser det som optimalt att ligga på så mycket under sin energiförbrukning men det är ditt val och du verkar vara medveten om rekomendationerna så jag ska inte tjöta om det. Men ja jag tror det är att du binder vätska och nej du borde inte försöka få ur den då den inte kommer att göra att du ser ”fet ut”. Om du ska tävla kan du vätsketömma dig inför invägningen, men läst trådar där de rekomenderar kreatin i deff som binder mer vätska i musklerna för att kreatinet ger en lite mer energi! Det är inte vikten som är det mest centrala i deffen skulle jag säga utan resultaten på din kropp! Väger du dig samma tid varje gång? Väg dig på morgonen då den vikten är den rättvisaste som man brukar räkna med.
Whey är ett jättebra kosttillskott dock är jag väldigt skeptisk till alla fettförbränningsprodukter då dom jag inte märkt någon skillnad när jag kört på dem.
Du behöver inte köra någon som helst konditionsträning för att gå ner i vikt! Faktum är att styrketräningen är det mest centrala i viktnedgång då du förhöjer den totata förbränningen över dagen. 5-10min på crossen räcker väl som uppvärmning då målet med uppvärmningen är att 1. bli varm och minimera skador. 2. Producera ledvätska. 3. aktivera benen så de släpper ut testostreon vilket gör det lättare att bygga muskler.
Träningsscheman kan du hitta på http://www.cutandjacked.com eller så går du till en PT för att få ett schema som passar dig. Kostar la ca 500spänn men jag tycker det är värt vartenda öre!
Lycka till mvh Vincent!
Tack för det svaret, då kämpar jag vidare,, förr eller senare måste det ju ge resultat på vågen med tycker jag Ska kika lite mer på din länk ang träningsscheman, för på mitt gym har jag inte sett till så många som går att fråga (obemannat och fyllt av tanter & vardagsmotionärer)
Jag väger mig varje måndag morgon efter toalettbestyr och innan frukost, så jag hoppas att måndagens vikt kommer gå nedåt, det positiva är att jag inte längre tröstäter när det går dåligt på vågen utan får mer motivation och kör ännu hårdare på gymet
24 januari, 2013 at 22:37 #1073517Anonym anvandareMemberSå här ser jag ut idag, så som ni ser har jag en hel del att jobba på
Klicka på bilderna för större version! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.