Home › Forums › Deff och fettminskning › Hjälp med första deffen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 mars, 2008 at 21:02 #779457Anonym anvandareMember
Jag hade tänkt att deffa nu för första gången nu, tränat i ca 1,5 år. Men jag fattar inte riktigt hur jag ska få reda på hur mycket kalorier jag behöver få i mig under en hel dag. Som jag har fattar det ska man ligga på ca 500 kcal minus varje dag vilket blir ett halvt kilo fett i veckan. Jag är ca 185cm och väger ca 93kg. Jag tränar thaiboxnig 75min två dagar, springer 8km en dag och styrketräning 60-90min 4 dagar i veckan. Så om nån har lust att säga/förklara hur man räknar ut (fattade inte deffguiden) eller uppskatta hur mycket kalorier jag behöver är jag tacksam.
9 mars, 2008 at 21:02 #82586Anonym anvandareMember10 mars, 2008 at 22:22 #779458Anonym anvandareMemberJag försökte mig på formeln och fick fram 2332.68. Är det vad jag skulle förbränna under en dag sovande? Sen ska man multiplicera med stress/aktivitetsfaktor mellan 1,2-2,0 men jag vet inte riktigt vilket jag ska ta då det blir ganksa stor skillnad. Har jag räknat rätt? Och vilken aktivitetsfaktor ska jag gångra med? Tacksam för svar.
12 mars, 2008 at 00:10 #779459Anonym anvandareMemberIngen här som kan hjälpa mig?
12 mars, 2008 at 00:36 #779460Anonym anvandareMemberJag skulle inte haka upp mig på för mycket siffror. Om du har hyffsade matvanor så minska bara på dina vardagliga måltider något. Om du alltid äter 3 keso-mackor på kvällen så äter du nu bara 2. Äter du alltid 3dl gröt på morgonen så äter du nu bara 2dl.. osv. Skippa godis, läsk och allt för mycket feta såser m.m. Försök att allmänt undvika allt som ger mycket kalorier utan att mätta bra.
12 mars, 2008 at 00:59 #779461Anonym anvandareMemberTill exempel läsk, popcorn, de ha tomma kalorier, du känner absolut ingen mättnadskänsla fast du proppat i dig kalorier för en halv dag.
12 mars, 2008 at 19:47 #779462Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Jag skulle inte haka upp mig på för mycket siffror. Om du har hyffsade matvanor så minska bara på dina vardagliga måltider något. Om du alltid äter 3 keso-mackor på kvällen så äter du nu bara 2. Äter du alltid 3dl gröt på morgonen så äter du nu bara 2dl.. osv. Skippa godis, läsk och allt för mycket feta såser m.m. Försök att allmänt undvika allt som ger mycket kalorier utan att mätta bra.Det blir lite svårt då jag bara har ätit för att försäkra mig om att jag fått överskott på kalorier alltså inga regelbundna grejer. Så det enda som jag vet säkert att jag ska dra ner på är allt onödigt som godis läsk m.m. Hur ska jag äta för att inte få för lite/mycket kalorier då?
12 mars, 2008 at 21:14 #779463Anonym anvandareMemberKvällsdopp wrote:Det blir lite svårt då jag bara har ätit för att försäkra mig om att jag fått överskott på kalorier alltså inga regelbundna grejer. Så det enda som jag vet säkert att jag ska dra ner på är allt onödigt som godis läsk m.m. Hur ska jag äta för att inte få för lite/mycket kalorier då?Ät sakta eftersom mättnadshormonen bildas efter 20minuter ungefär, äter du fort så proppar du i dig mer än vad du behöver innan du känner dig mätt, då får man dålig eftersmak, dålig känsla, hicka osv.
12 mars, 2008 at 22:18 #779464Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Ät sakta eftersom mättnadshormonen bildas efter 20minuter ungefär, äter du fort så proppar du i dig mer än vad du behöver innan du känner dig mätt, då får man dålig eftersmak, dålig känsla, hicka osv.Så sammanfattat ska jag äta grejer som ger hög mättnadskänsla men lite kalorier t.ex. potatis och pasta? Men hur ska jag veta om jag ligger på kaloriminus då jag inte har en aning hur mycket kalorier jag får i mig i vanliga fall eller förbrukar, ska jag då bara äta och vara mätt?
12 mars, 2008 at 22:52 #779465Anonym anvandareMemberKvällsdopp wrote:Så sammanfattat ska jag äta grejer som ger hög mättnadskänsla men lite kalorier t.ex. potatis och pasta? Men hur ska jag veta om jag ligger på kaloriminus då jag inte har en aning hur mycket kalorier jag får i mig i vanliga fall eller förbrukar, ska jag då bara äta och vara mätt?Ät långsamt är mitt bästa tips. Ät normal mat men tugga ordentligt. Då blir du mätt utan att äta så mycket.
Har själv aldrig deffat och förstår inte riktigt poängen med det?
13 mars, 2008 at 06:40 #779466Anonym anvandareMemberMen hur ska jag veta att jag ligger på minus utan att hålla koll på kalorierierna då jag inte har en aning hur mycket kalorier jag behöver? Det står ju flera gånger i ”deffguiden” att det viktigaste är att man ligger på minus. Då måste man väl räkna utt sitt dagsbehov och ligga på ca 500 minus?
13 mars, 2008 at 08:48 #779467Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Ät långsamt är mitt bästa tips. Ät normal mat men tugga ordentligt. Då blir du mätt utan att äta så mycket.Har själv aldrig deffat och förstår inte riktigt poängen med det?
Jag kan bara tolka ditt uttalande angående att du inte förstår poängen med att deffa ur dessa två synvinklar, Du har alltid haft naturligt lågt BF, typ runt 7%, eller att du helt enkelt inte gillar att vara hård? Förklara gärna
13 mars, 2008 at 19:17 #779468Anonym anvandareMemberKvällsdopp wrote:Men hur ska jag veta att jag ligger på minus utan att hålla koll på kalorierierna då jag inte har en aning hur mycket kalorier jag behöver? Det står ju flera gånger i ”deffguiden” att det viktigaste är att man ligger på minus. Då måste man väl räkna utt sitt dagsbehov och ligga på ca 500 minus?Behöver inte va så krångligt, om du inte har för avsikt att tävla o ska dra ner dig till 5% bf…
Skippa allt ”skit” som bara ger kcal o inge näring. Käka lite mindre portioner. Undvik snabba kolisar vid andra tillfällen än runt träning.
Käka protein till varje måltid o omega-3 tillskott om du inte äter mycket fisk. Rör på dig lite mer än du brukar göra. Explosiva pass på gymet.Du kommer gå ner ca 1 kilo i veckan under de första två-tre veckorna bara genom att göra så här. Sen bör du gå ner ca 1/2 kilo i veckan. Bara kolla vågen o spegeln så vet du om äter lagom mycket.
Se upp med rejält minskad styrka. Då kan räkna med att du behöver öka på maten lite.
Enkelt, eller hur?!
Mvh13 mars, 2008 at 22:11 #779469Anonym anvandareMemberpatriknn wrote:Behöver inte va så krångligt, om du inte har för avsikt att tävla o ska dra ner dig till 5% bf…
Skippa allt ”skit” som bara ger kcal o inge näring. Käka lite mindre portioner. Undvik snabba kolisar vid andra tillfällen än runt träning.
Käka protein till varje måltid o omega-3 tillskott om du inte äter mycket fisk. Rör på dig lite mer än du brukar göra. Explosiva pass på gymet.Du kommer gå ner ca 1 kilo i veckan under de första två-tre veckorna bara genom att göra så här. Sen bör du gå ner ca 1/2 kilo i veckan. Bara kolla vågen o spegeln så vet du om äter lagom mycket.
Se upp med rejält minskad styrka. Då kan räkna med att du behöver öka på maten lite.
Enkelt, eller hur?!
MvhTackar det låter vettigare:emo-thumb Men menar du att jag ska ta proteindrink då till varje måltid? Ska jag äta likadant de dagarna jag inte tränar också?
13 mars, 2008 at 22:27 #779470Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Har själv aldrig deffat och förstår inte riktigt poängen med det?Det är fult att vara tjock. Räcker det så?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.