Home › Forums › Deff och fettminskning › Hjälp med viktminskning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 februari, 2009 at 00:59 #680219Anonym anvandareMember
Jättetråkigt att höra. Men en sak ska ska du veta att om man tror sig veta vad som är ”rätt” när det gäller kost och träning så kommer man att bli besviken många gånger i sitt liv. Det finns inte ETT sätt att uppnå sina mål. Om man har tränat och levt i byggningsvärlden i större delen av sitt vuxna liv och inte är tjugo år så har man upplevt alla dessa dieter till förbannelse. Oavsett vad folk har dietat på så har de kommit upp så scen och sett kanon ut. Konstigt!
”En inaktiv person har konstant fyllda muskelglykogenlager, ibland uttryckt som ”dålig insulinkänslighet”. Vilket gör att de kolhydrater du äter måste knuffas in i dina fettceller istället och förhindrar samtidigt utflödet av energi från fettceller. Med tiden (och det går inte att komma ifrån) blir cellerna allt mer resistenta mot insulin, och har du snabbat på den processen med den ”nyttiga” maten du förespråkar har du hjälpt många människor att ta ett stort kliv mot typ 2-diabetes.”
Ursäkta? Vad sa du. Att konstant fyllda muskelglykogenlager gav dålig insulinkänslighet? Av vadå sa du? Och vem krånglade till vad? Dålig insulinkänslighet avhjälps med bra träning. En färsk studie visar att korta högintensiva träningspass med intervaller om 30 sek ger överlägset bäst effekt på insulinkänslighet. Mina kostråd GER INTE dålig insulinkänslighet för då måste du ha läst otroligt galet! Vad fick du höga halter av kolhydrater ifrån???
Om du inte förstår att jag drog till med margarin som ett extremt exempel och inte som en rekommendation så tror jag att det är bättre att jag går och lägger mig nu.
14 februari, 2009 at 01:15 #680220Anonym anvandareMemberDet var som fan, är mikaelj inne och och förpestar varenda jävla tråd på det här forumet?
Quote:Höga andelar kolhydrater funkar om du är en aktiv person, annars är fett det bästa.Det är bara din åsikt och absolut inget som är vetenskapligt belagt på något sätt.
Quote:En inaktiv person har konstant fyllda muskelglykogenlager, ibland uttryckt som ”dålig insulinkänslighet”. Vilket gör att de kolhydrater du äter måste knuffas in i dina fettceller istället och förhindrar samtidigt utflödet av energi från fettceller. Med tiden (och det går inte att komma ifrån) blir cellerna allt mer resistenta mot insulin, och har du snabbat på den processen med den ”nyttiga” maten du förespråkar har du hjälpt många människor att ta ett stort kliv mot typ 2-diabetes.Och vad tror du händer om en inaktiv person äter samma överflöd från fett, einstein?
14 februari, 2009 at 01:19 #680221Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Det var som fan, är mikaelj inne och och förpestar varenda jävla tråd på det här forumet?Du har en oerhört tråkig ton. Om du har ett problem med vad jag skriver tycker att du bör ta upp det med en moderator som sedan får bestämma sig för att spärra mitt konto från forumet. Påhopp som det här leder ingenstans.
Quote:Och vad tror du händer om en inaktiv person äter samma överflöd från fett, einstein?Enkelt, personen gör helt enkelt inte det.
Det är mycket svårare att överäta på fett+protein ensamt än ihop med kolhydrater.
14 februari, 2009 at 08:55 #680222Anonym anvandareMemberstopp stopp stopp!!!!
Hm… jag som bara ville gå ner några kilo i vikt…
Jag har kikat på era svar och tagit åt mig av tips och råd! Mycket tacksam för detta! Jag läste tråden det länkades till och fick en hel del bra information där. Har börjat få klart för mig vad som gäller och tänkte fixa ett eget recept med konditions- och styrketräning som passar mig. Jag brukar t.ex ta med min grannes hund ut i joggingspåret ibland, och funderar på att göra det till en rutin.
Nästa fråga: Jag kikade runt på forumet och hittade vissa som menar att man ska äta extremt strikt under veckan för att sedan ha en ”ätardag” i veckan. Vad tycker ni om det? Vinster och förluster?
En annan fråga: kosttillskott? Igen, vinster och förluster? Vad rekommenderar ni för typ av kosttillskott, eventuella varumärken etc.
Vill höra era åsikter (det är ju därför jag är här, jag har redan lärt mig massor…) gärna på en konstruktiv nivå.
Jag har aldrig intresserat mig speciellt mycket för kost och träning eftersom jag har tyckt att det har varit skittråkigt, men nu börjar det faktiskt bli intressant!
14 februari, 2009 at 09:56 #680223Anonym anvandareMemberÄter du en balanserad kost behöver du inga kosttilskott i form av vitaminer och mineraler, med förbehåll för D-vitamin. Under oktober-april på våra breddgrader produceras inget av huden då solstrålarna har fel frekvens. 2000IE rekommendas på allt fler ställen (fanns en artikel i Läkartidningen för ett tag sedan), dvs 7x mer än nuvarande rekommendationer.
Problemet kan ju vara att veta vad som är balanserat.. en riktlinje är att försöka äta så näringstäta energikällor som möjligt. Exempel på näringsfattiga energikällor är pasta och ris, näringsrika är animalier (kött, fisk, ägg, ost, …), baljväxter och gröna grönsaker.
14 februari, 2009 at 10:13 #680224Anonym anvandareMemberÅsa-Helena wrote:Ok nu tycks ju min ”yrkesheder” stå på spel:-) så då ska jag försöka förklara mig.King Grub:
När det gäller syreupptagningsförmågan och den ökade metabolismen så har jag nästan tagit det för ett ”faktum” men i Läkartidningen skriver man exempelvis i en artikel med titeln Fysisk aktivitet som fetmaterapi Fetma – en kronisk sjukdom som kräver livslång motionsaktivitet”Normala åldersrelaterade ökningar av kroppsfett kan minskas genom ökning av antingen fysisk aktivitet eller syreupptagningsförmåga [2].”
Man hänvisar till nedanstående studie
DiPietro L, Kohl HW III, Barlow CE, Blair SN. Improvements in cardiorespiratory fitness attenuate age-related weight gain in healthy men and women: the Aerobics Center Longitudinal Study.Int J Obes 1998;22:55-62.
När jag skrev min B-uppsats om obesitas ägnade jag mig åt att studera International Textbook of Obesity ett litet nätt verk med forskningsartiklar på ca 530 sidor och där kan man läsa ett avsnitt av Björn Ekblom, Karolinska Institutet, med titeln Energy Expenditure at Rest and During Exercise. Där går han klart och tydligt igenom hur det förhåller sig med den ökade energiåtgången vid högre syreupptagningsförmåga. Man har dessutom en kraftigt mycket högre energiåtgång under träning om man har en hög syreupptagningsförmåga. En otränad kvinna har en energikonsumtion på 1400 KJ per timme medan en vältränad dito har en energikonsumtion på 4200- 4800. Jag tycker att det säger en hel del. Ekblom hänvisar i sin tur till ett tiotal studier och jag tycker att det är mer övertygande. Att man sen lär ut det på KI tycker jag också talar för det.
Jay:
Vad jag menade var att man kan gå ned i vikt på nästan vilket vis som helst, men sen kan man ju drabbas av näringsbrist eller andra komplikationer (om man exempelvis bara äter margarin:-)) men snackar vi inte om hälsa? Det blir lite halvt att slänga ur sig att man kan gå ned i vikt utan att träna. Självklart! Men är det ett steg till en bättre livsstil och att främja hälsan på bästa sätt?Jaha Jay, så du upplever att utvecklingen går så snabbt att det man lär ut för två och ett halvt år sedan är obsolet?
Sen kommer en del kommentarer kring nivå att ligga på energimässigt. Viktbalans påstår de flesta handlar om ett nollsummespel d.v.s. vi är alla lika. Nej! Fetma är ärftligt och vi ser väldigt olika ut. Man vet t ex. att personer med kraftig övervikt både kan ha fler och större fettceller. Vi har olika s.k. set points d.v.s. var kroppen vill ligga viktmässigt. Jag är övertygad om att man kan ändra denna men problemet är att om man går ned för snabbt så kommer kroppen vilja att gå upp igen. För en organism är det inte naturligt att förlora en stor mängd av kroppsmassan och därför kommer kroppen att dra ned på fettförbränningen. Om syftet är att gå ned i vikt långsiktigt så behöver man faktisk inte dra ned så förskräckligt.
Vad menar du med energi behov? Med eller utan den tillagda träningen?
Du utgår inte heller ifrån att individen kanske äter långt utöver sitt energibehov och då kan det bli en väldigt radikal minskning av energiintaget om man minskar ned ytterligare ifrån grundbehovet och dessutom ökar sin träningsmängd. Viktbalans är lika mycket ett psykologiskt problem som ett fysiologiskt problem.Jag menar att man räknar ut energibehovet och utgår ifrån det och lägger till träning och sen får man kolla vartefter.
Ja självklart är BÅDE kostomläggning och träning det bästa se t ex:
Miller WC, Koceja DM, Hamilton EJ. A meta-analysis of the past 25 years of weight loss research using diet, exercise or diet plus exerciseintervention. Int J Obes 1997;21:941-7.“RESULTS: Primarily, subjects aged 40 y have been studied (39.5 +/- 0.4 y, mean +/- s.e.m.) who are only moderately obese (92.7 +/- 0.9 kg, 33.2 +/- 0.5 body mass index (BMI), 33.4 +/- 0.7% body fat); for short durations (15.6 +/- 0.6 weeks). Exercise studies were of a shorter duration, used younger subjects who weighed less, had lower BMI and percentage body fat values, than diet or diet plus exercise studies. Despite these differences, weight lost through diet, exercise and diet plus exercise was 10.7 +/- 0.5, 2.9 +/- 0.4* and 11.0 +/- 0.6 kg, respectively. However, at one-year follow-up, diet plus exercise tended to be the superior program. Effect size and covariate analyses revealed similar program differences. CONCLUSION: Weight loss research over the past 25 y has been very narrowly focused on a middle age population that is only moderately obese, while the interventions lasted for only short periods of time. The data shows, however, that a 15-week diet or diet plus exercise program, produces a weight loss of about 11 kg, with a 6.6 +/- 0.5 and 8.6 +/- 0.8 kg maintained loss after one year, respectively.”
MVH Åsa-Helena
Lång text men vad säger du egentligen? Inget i texten bevisar ju att EPOC är särskilt hög eller hur?
Och interventionerna i de studier som metastudien hänvisar till är ju kontrollerade samt för obes individer. Självklart är motion + diet bra men det är inte i sig ett krav för viktnedgång. Utöver bara diet och motion har även terapi visat sig lämpligt inom ett program för viktnedgång (1) men man får ju sålla lite bland vad som kan tänkas relevant i den här tråden och för överviktiga/feta.
Om du är intresserad av fetmabehandling och inte redan har läst den rekommenderar jag följande Cochranereview.:up:
1. Shaw KA, O’Rourke P, Del Mar C, Kenardy J. Psychological interventions for overweight or obesity. Cochrane Database of Systematic Reviews 2005, Issue 2. Art. No.: CD003818. DOI: 10.1002/14651858.CD003818.pub2.
[http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD003818/frame.html]
14 februari, 2009 at 10:17 #680225Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Det var som fan, är mikaelj inne och och förpestar varenda jävla tråd på det här forumet?+1
Det verkar inte spela någon roll om så tråden handlar om TV-spel eller brudar, det ska definitivt diskuteras runt kolhydratens nödvändighet.
14 februari, 2009 at 18:55 #680226Anonym anvandareMemberEddie Vedder!
”Lång text men vad säger du egentligen? Inget i texten bevisar ju att EPOC är särskilt hög eller hur?”
Nu är det inte mitt livskall att förespråka att EPOK är den viktigaste komponenten till viktnedgång. Har jag fått det att framstå som det så ber jag om ursäkt. Hävdar fortfarande att en person med högre syreupptagningförmåga gör av med mer energi än en person med lägre. Sorry jag gör det likförbaskat. Och är inte ensam om det. Texten handlade ju faktiskt inte bara om EPOK utan jag kommenterade de andra kommentarerna också.Sen en liten undring. Menar du att du BEVISAR att du har rätt genom dina inlägg här i forumet? Det borde leda till mindre konstruktiva diskussioner enligt mig. Mitt synsätt är tvärvetenskapligt och jag förespråkar en helhetssyn på kost, träning och hälsa.
”Och interventionerna i de studier som metastudien hänvisar till är ju kontrollerade samt för obesa individer. Självklart är motion + diet bra men det är inte i sig ett krav för viktnedgång. Utöver bara diet och motion har även terapi visat sig lämpligt inom ett program för viktnedgång (1) men man får ju sålla lite bland vad som kan tänkas relevant i den här tråden och för överviktiga/feta.”
Nej det är inget krav för viktnedgång, men jag håller inte riktigt med dig. Oavsett om man är obes eller inte borde det i de flesta fall handla om att hitta en hållbar långsiktig regim och då behövs motionen. Jag är som du märker emot korta interventioner och interventioner som saknar komponenten motion.”Om du är intresserad av fetmabehandling och inte redan har läst den rekommenderar jag följande Cochranereview.
1. Shaw KA, O’Rourke P, Del Mar C, Kenardy J. Psychological interventions for overweight or obesity. Cochrane Database of Systematic Reviews 2005, Issue 2. Art. No.: CD003818. DOI: 10.1002/14651858.CD003818.pub2.”
Tack för tipset, bra tips. Eftersom jag även är kognitiv terapeut så har jag så klart läst den Och Cochrane database är en fantastisk resurs, liksom SBU när de har färska utvärderingar. Det är dock inte ju alltid att det finns fullgoda studier som de grundar sina metastudier på, men det beror ju på att det inte finns några att tillgå i dessa fall.
Sorry Brick Top! Hade jag vetat att det skulle bli en MEGA tråd av det jag skrev så hade jag låtit bli. Men det var roligt att du ändå tycker att du har lärt dig något.
En glad alla hjärtans dag önskar jag er alla
Med vänlig hälsning Åsa-Helena15 februari, 2009 at 08:47 #680227Anonym anvandareMemberÅsa-Helena wrote:Nu är det inte mitt livskall att förespråka att EPOK är den viktigaste komponenten till viktnedgång. Har jag fått det att framstå som det så ber jag om ursäkt. Hävdar fortfarande att en person med högre syreupptagningförmåga gör av med mer energi än en person med lägre. Sorry jag gör det likförbaskat. Och är inte ensam om det. Texten handlade ju faktiskt inte bara om EPOK utan jag kommenterade de andra kommentarerna också.Ja med bättre kondition har man kapacitet till hägre träningsintensitet och duration, det är inget konstigt i det. Men skillnaden utöver det är väldigt liten. Forslund m.fl. har ju bl.a. studerat elitskidåkares energiförbrukning i vila och ställt den i jämförelse med hur den ”borde” se ut om man enbart utgår från BMR och den visade sig vara högre än man trodde. Exakt vad det beror på är ju lite svårt att säga.
Hursomhelst stärker det ju till viss del det du påstår men min poäng (ävan Jay’s och King Grubs skulle jag tro) är att siffrorna som det de facto handlar om är mycket små och inget som i praktiken gör en stor skillnad.
Åsa-Helena wrote:Sen en liten undring. Menar du att du BEVISAR att du har rätt genom dina inlägg här i forumet?Klart jag inte gör, hur kan du få för dig det? Hela poängen med att källhänvisa är ju ett sätt att vara objektiv. De som skriver ”såhär är det för det har funkat för mig” är ju de som har et subjektivt synsätt. Vet inte var du läste in det.
15 februari, 2009 at 13:21 #680228Anonym anvandareMemberVar det inte någon i början av den här tråden som sa att jag fick ett svar på ”raketforskningsnivå” trots frågans generella karaktär? Jag hängde med ett tag, men nu är jag är jag lost. Jag ville bara ha tips för att komma igång. Trist att min fråga blev ett forum för någon form av tvåkönad tuppfight…
Jag har fångat upp en del bastips från början av den här tråden. Jag prövar i några veckor och återkommer när fler frågor dyker upp (jag startar då en ny tråd så får ni slåss ifred).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.