Hjälp mig hitta rätt riktning! Deff?

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp mig hitta rätt riktning! Deff?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej!
    Jag är en tjej på 28år. Jag har läst om deff och styrketräning och har funderingar på att köra hårt på det nu. Däremot är jag fortfarande ganska kluven om jag har fattat det hela rätt. Jag vill alltså göra av med det sista fettet som sitter kvar, underhudsfettet(?) Jag vill ha definerade muskler!
    Jag har aldrig varit överviktig. Jag har nog alltid legat som minst 19 bmi och kanske som högst 22 bmi när jag var i mitt ”värsta” stånd. Jag har alltid varit aktiv i alla år, även som tonåring. Bara dem senaste 5 senaste åren har jag alltid styrketränat kanske som mest 2-3ggr/vecka.
    Men nu när det nya året började har jag styrketränat 4-6ggr/veckan och minskat kosten. Alltså sen Januari har jag redan sätt ändringar på våg och måttband (minskat).

Mitt basala enegribehov är 1753kcal enligt appen ”shapeup”. Det jag har förstått ska man helst ligga på 500kcal mindre än det jag behöver. Alltså 1253 kcal/dag. Och om man ligger på ett större energiunderskott är det risk att man tappar muskelmassa och en långsam viktuppgång. Alltså om jag aldrig kommer upp till mitt enegribehov, om jag kanske ligger på 800kcal per dag istället, så riskerar jag viktuppgång. Har jag förstått det rätt hittills?? :O

Vikt nu: 44.7kg Vikt förr 47kg (en månad sen)
    Längd: 153cm
    Midja: 71cm (på tom mage) Förr 77cm (en månad sen)
    Ålder: 28

Jag är ganska nöjd med vikten och kanske blir för överdrivet att gå ner fler kilon. Jag tycker redan att 1253kcal/dag låter mycket även om jag redan minskat behovet. Jag lyckas aldrig komma upp i sån stor mängd kalorier varje dag ändå. Ett exempel, vi tar dagen igår åt jag frukost, lunch, mellanmål och middag. Varje måltid brukar variera på ungefär 200-300 kalorier.
    Jag satt och försökte lära mig Appen och dessa kalorier ordentligt igår. Knappade in trovärdiga måltid som skulle nå upp till ca 1200 kcal. I mina ögon såg det väldigt mycket mat men vet att det inte är så.
    Jag är snarare alltid orolig över att jag inte kommer lyckas förbränna så mycket under ett styrkepass. Ska jag förbränna mer kalorier än det jag fått i mig?
    Kan jag konditionsträna innan ca 30-40min mitt styrkepass utan förstöra muskelmassan eller gäller det bara om man kör det efter ett styrkepass?
    För tex. Om jag kör löpbandet eller crosstrainern så har jag iaf ett humm om hur mycket jag har förbränt, plus det extra jag bränner under styrka. Dvs att jag känner mig säkrare att förbränna mina kalorier under kondition. Däremot utesluter jag aldrig ett styrkepass och dessutom kör jag rätt hårt med rätt så ”tunga” vikter, alltså det jag klarar av. Utmanar mig alltid lite tyngre.
    Vill gärna ha tips på övningar under ett styrkepass som kanske tar mer utav förbränningen. Jag har nu också ändrat mitt upplägg på olika muskelgrupper från varannan dag till en gång i veckan.

Så här tänkte jag NU…
    Mån – triceps biceps
    Tis – ben
    Ons- Mage rygg
    Torsdag – axlar bröst
    Fredag – vilodag
    Lördag – rumpa
    Söndag – kondition (?)

(Förut var det kanske flera m.grupper per gång och tränades varannan dag.)
    Vad är rimligast, förra upplägget eller det senaste?

Jag tränar oftast på eftermiddag ca 16-17 och sedan hem och käkar en proteinrikt middag.
    Tillskott som jag kör med är EEA (Amino Rush) dirket efter mitt pass. På morgonen tar jag ca 10g ”Ideal Soyprotein” som jag blandar ut med naturell lätt yoghurt på morgonen.
    Annars får jag mesta proteinet från maten.

Vore snällt med lite hjälp på traven….

Enda tips jag kan ge dig som kaloriräknare är att sluta med sojan.

”rumpa” lät fruktansvärt kul =)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.