Home › Forums › Deff och fettminskning › Hjälp! Råd om viktminskning! Desperat!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 mars, 2008 at 14:39 #74380Anonym anvandareMember25 mars, 2008 at 14:39 #588712Anonym anvandareMember
Hej,
Hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig! Jag är nämligen snart helt knäckt. Ok så här är läget: Kvinna 34 år, 172 cm, målvikt 67 (eller helst 65). Slutade röka för 1,5 år sedan, har lagt på mig efter det och hamnat i sockerfälla och ätit massa godis. Har annars alltid haft lätt att behålla vikten, väger ganska ”mycket” på vågen i förhållande till hur jag ser ut vilket inte spelar någon roll, aktiv som person och relativt lätt för att bygga muskler och rätt så mkt naturlig muskelmassa. För ca 8 veckor sedan med startvikt 71,9 började jag med Gi (rivstart). Motion; powerwalks på tom magen. Gick först ner, stod sedan still, sedan upp, sedan still. Vid två tillfällen ”fuskade” jag iofs medvetet så det påverkade förstås negativt. Men jag fick det inte till att fungera även då jag skötte mig. :frust: Kände mig sjukt knäckt eftersom jag efter ett tag avskydde Gi dieten.
En kompis som ej trodde på Gi övertalade mig att köra en annan ”diet” som hon har kört som funkat stenhårt på henne. Således har jag kört den i en vecka. Startvikt 69,8 powerwalks och diet. Resultatet? Jag har gått upp till 70,5 :frust:😥 Jag är HELT knäckt. Jag lipar nästan när jag väger mig. Vad gör jag för fel? Är jag ett medicinskt under? Ska jag kolla mitt bankkonto? Kanske har mer pengar än jag tagit ut? Ke? Jag är oerhört tacksam om någon har möjlighet att titta på min kost och motion och ge feedback. Tack på förhand! (jag har läst deffinlägget!) Klistrar in tre dagar bara.
20080317 Måndag
69,8
Mål Produkt Kcal
Frukost Vitalinea 101,4
Mellan Päron 74,0
Lunch Keso 175,0
1/2 tomat 5,5
2 rågrut 70,5
Middag Kyckling 114,0
Sallad 10,0
Broccoli 35,0
Fruktsallad 113,0
Kvällsmål Keso 175,0
1/2 tomat 5,5
2 rågrut 70,5
Totalt 949,420080318 Tisdag
69,5
Mål Produkt Kcal
Motion Powerwalk 40 minuter
Frukost Vitalinea 101,4
Mellan Päron 74,0
Lunch Keso 175,0
1/2 tomat 5,5
Middag Gulaschsoppa 220,0
1/2 tomat 5,5
2 rågrut 70,5
Banan 100
Päron 74,0
Kvällsmål Proteindrink 130,6
Keso 175,0
Nutrilett 228
Totalt 1 359,520080318 Onsdag
69,5
Mål Produkt Kcal
Motion Powerwalk 20 minuter
Frukost Vitalinea 101,4
Mellan Äpple 69,0
Lunch Keso 175,0
1/2 tomat 5,5
2 rågrut 70,5
Middag fläskfilé 186,0
kantareller 26,0
matlagningsgrädde 160,0
sallad 10
kiwi 13,4
Kvällsmål Keso 175,0
Mjölk 135,0
Smörgås 2st 162,5
Lätt & Lagom lite 20
Pålägg 20
Totalt 1 289,325 mars, 2008 at 15:37 #588713Anonym anvandareMemberFör det första så äter du alldeles för lite kcal… kroppen ställer ju in sig på svält och du kommer lägga på dig när du väl slutar med en så kallad diet.
Om jag har räknat rätt i deff-guiden ska du ligga på ca 1475 kcal om dagen.För det andrra så består din träning endast av ”powerwalks” på morgonen, det räcker knappast långt. Lägg in åtminstone 2-3 styrkepass i veckan. Då aktiverar du dina muskler (och nej som tjej kommer du inte bygga nämnvärt) som även gör åt med energi i vila.
Sen…väg dig inte varje dag!!!! Som tjej är din vikt mycket mer beroende av hormonbalansen i kroppen. Du drar på dig olika mängd vatten beroende på vart i menscykeln du är. Väg dig max 1 gång per vecka.
Stirra dig inte heller blind på vågens siffror…tränar du styrka så kömmer du bygga upp lite muskler och muskler väger som bekant mer än fett.Ett allmänt råd är väl att inte se det hela som en tillfällig diet där du efter ett tag går tillbaka till gamla ätarvanor, utan satsa långsiktigt både gällande koständringar och träning. Och låt det hela ta sin tid annars blir inte viktmiskningen bestående
Lycka till:up:25 mars, 2008 at 15:56 #588714Anonym anvandareMemberMeri wrote:För det första så äter du alldeles för lite kcal… kroppen ställer ju in sig på svält och du kommer lägga på dig när du väl slutar med en så kallad diet.
Om jag har räknat rätt i deff-guiden ska du ligga på ca 1475 kcal om dagen.För det andrra så består din träning endast av ”powerwalks” på morgonen, det räcker knappast långt. Lägg in åtminstone 2-3 styrkepass i veckan. Då aktiverar du dina muskler (och nej som tjej kommer du inte bygga nämnvärt) som även gör åt med energi i vila.
Sen…väg dig inte varje dag!!!! Som tjej är din vikt mycket mer beroende av hormonbalansen i kroppen. Du drar på dig olika mängd vatten beroende på vart i menscykeln du är. Väg dig max 1 gång per vecka.
Stirra dig inte heller blind på vågens siffror…tränar du styrka så kömmer du bygga upp lite muskler och muskler väger som bekant mer än fett.Ett allmänt råd är väl att inte se det hela som en tillfällig diet där du efter ett tag går tillbaka till gamla ätarvanor, utan satsa långsiktigt både gällande koständringar och träning. Och låt det hela ta sin tid annars blir inte viktmiskningen bestående
Lycka till:up:Tack snälla för ditt snabba svar! Men frågan är, kan verkligen kroppen ställa in sig på svält på så kort tid? Och kan den verkligen ställa in sig så hårt på svält så att jag till och med går upp? Även om träningen bara består av powerwalks borde jag ändå inte gå ner? Om jag innan jag började med detta och gi inte gick upp utan stod still i vikt och då inte körde power walks?
Jag stirrar mig inte blind på vågens siffror. Lovar! :emo-thumb Men jag känner på kroppen att jag inte har gått ner, märker det på kläder och har även mätt mig.
Förutom mina powerwalks kör jag Box Mix en gång i veckan (förutom denna vecka) och håller även på med hästar, dock från marken för tillfället, så det är inte ridning. Istället är det mocka (lyfta och träna armar), ut och gå (promenader), bära hö och vatten o dyl (ytterligare armar) så även om jag inte kör styrketräning, är jag och håller jag mig rätt så tränad och stark. På grund av hästeriet har jag oxå svårt att få ihop det tidsmässigt och ekonomiskt att oxå träna styrketräning. Tyvärr.
Jag har inte hållt på och gått upp i vikt någonsin i livet, inte heller precis innan jag körde igång heller. Jag brukar äta balanserat så jag är inte rädd för att gå upp i vikt sedan, om jag bara går ner. Jag har kommit ur sockerfällan nu vilket var det som gjorde att jag gick upp. Det är därför jag ser det som en tillfällig diet eller vi kan kalla det deff.
Jag kanske bör tillägga (eftersom det bara var tre dagar som exempel på mat o motion) att kalorinivån varierat såhär:
måndag 949,4
tis 1 359,5
ons 1 289,3
tors 1 311,4
fre 1 642,9
lör 1 131,4
sön 1 487,4
måndag 1 138,9Mer input snälla! Tack på förhand!
25 mars, 2008 at 16:36 #588715Anonym anvandareMemberJag tycker spontant inte alls att det där kcalintaget känns direkt extremt. Ska exempelvis jag själv ner i vikt bör jag ligga på något liknande. Svältlägen och annat är gravt överskattade i sin betydelse.
25 mars, 2008 at 16:37 #588716Anonym anvandareMemberHåller med Meri vågen säger låångt ifrån allt! Om man inte går ner i vikt alls trots -kcal så kanske man har problem med ämnesomsättningen? Kanske värt att kolla upp om du inte går ner i vikt på så pass lite kcal som du äter….
25 mars, 2008 at 16:39 #588717Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Jag tycker spontant inte alls att det där kcalintaget känns direkt extremt. Ska exempelvis jag själv ner i vikt bör jag ligga på något liknande. Svältlägen och annat är gravt överskattade i sin betydelse.Aaaah, skönt att du säger så! Men vad tror du att jag gör för fel då? Vad kan jag göra annorlunda. Det sägs väl att en tjej / kvinna gör av med 2000-2200 kalorier vid stillasittande (STILLASITTANDE) arbete, jag äter mellan 1200-1600och rör mig (även om jag inte gymmar), har dessutom rätt så bra muskelmassa (för att inte gymma Visst borde jag väl gå ner då? Hjälp!
25 mars, 2008 at 16:41 #588718Anonym anvandareMemberDaria wrote:Håller med Meri vågen säger låångt ifrån allt! Om man inte går ner i vikt alls trots -kcal så kanske man har problem med ämnesomsättningen? Kanske värt att kolla upp om du inte går ner i vikt på så pass lite kcal som du äter….Åh, tack för ditt svar!
Det är såna funderingar jag börjar ha (tack vare en kompis) vill dock stämma av med er experter Jag kan villigt erkänna att jag inte är speciellt bra på detta område eftersom jag lyckosamt nog inte tidigare i livet behövt tänka på vikten (brukar mao ha bra förbräning och är inte en allt för stor sucker på winerbröd däremot gärna ett glas vin och smågodis… men är samtidigt väldigt aktiv som person, sitter sällan still även när jag är stillasittande om ni förstår. ok, vad för andra saker kan vara tecken på fel på ämnesomsättningen?
25 mars, 2008 at 16:51 #588719Anonym anvandareMemberAnna Lilja wrote:Aaaah, skönt att du säger så! Men vad tror du att jag gör för fel då? Vad kan jag göra annorlunda. Det sägs väl att en tjej / kvinna gör av med 2000-2200 kalorier vid stillasittande (STILLASITTANDE) arbete, jag äter mellan 1200-1600och rör mig (även om jag inte gymmar), har dessutom rätt så bra muskelmassa (för att inte gymma Visst borde jag väl gå ner då? Hjälp!Svårt att säga bara rakt av var det brister utan att sätta sig in mer i fallet. Men det viktigaste är ändå att du måste ge det betydligt mer tid än en vecka. Även om jag inte håller med riktigt om det här att inte kolla på vågen (jag anser att den är ett av de absolut bästa sätten att mäta framgång på eftersom alla vet hur den funkar och den aldrig ljuger), måste du mäta över en längre tidsperiod.
Det finns massor av saker som kan påverka din vikt i det korta perspektivet. Du kan gärna väga dig ofta, men håll dieten i exempelvis 8 veckor och utvärdera efter det. Jag själv kan både stå still och gå upp under en vecka även om jag dietar – därför sågar jag inte ett upplägg baserat på en så pass kort mätperiod. Du kan också gärna komplettera dina vägningar med att mäta dig med måttband. Det finns både fördelar (ger bättre bild än bara en våg) och nackdelar (svårare att mäta exakt) med ett måttband, men som komplement till vågen är det bra.
Slutligen tror jag att 2000-2200 kcal för dig vid stillasittande är att överskatta din kaloriförbrukning. Jag kan ge några exempel för att inte bara referera till mig själv hela tiden:
[http://forum.body.se/member.php?u=922]
25 mars, 2008 at 17:22 #588720Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Svårt att säga bara rakt av var det brister utan att sätta sig in mer i fallet. Men det viktigaste är ändå att du måste ge det betydligt mer tid än en vecka. Även om jag inte håller med riktigt om det här att inte kolla på vågen (jag anser att den är ett av de absolut bästa sätten att mäta framgång på eftersom alla vet hur den funkar och den aldrig ljuger), måste du mäta över en längre tidsperiod.Det finns massor av saker som kan påverka din vikt i det korta perspektivet. Du kan gärna väga dig ofta, men håll dieten i exempelvis 8 veckor och utvärdera efter det. Jag själv kan både stå still och gå upp under en vecka även om jag dietar – därför sågar jag inte ett upplägg baserat på en så pass kort mätperiod. Du kan också gärna komplettera dina vägningar med att mäta dig med måttband. Det finns både fördelar (ger bättre bild än bara en våg) och nackdelar (svårare att mäta exakt) med ett måttband, men som komplement till vågen är det bra.
Slutligen tror jag att 2000-2200 kcal för dig vid stillasittande är att överskatta din kaloriförbrukning. Jag kan ge några exempel för att inte bara referera till mig själv hela tiden:
[http://forum.body.se/member.php?u=922]
25 mars, 2008 at 18:51 #588721Anonym anvandareMemberJäkla spanjor (Guiance) att dra in mig i tråden som exempel. :p
Lite snabbt…
Kalorier säger inte mycket och är inget man ska stirra sig blind på. Dock ligger du ganska lågt och det är inte att rekommendera under längre perioder än 4-8 veckor. Vad som är viktigt är fördelningen mellan näringsämnena samt din hormonprofil. Eftersom du är över 30 och har lite övervikt har du med stor sannolikhet en tämligen dålig insulinkänslighet. M.a.o. bort med alla spannmålsprodukter (de flesta människor har dessutom lätt allergi/intolerans mot spannmål, så de hör aldrig hemma i en diet), minimera fruktintaget och koncentrera ditt födointag på kompletta proteinkällor, hälsosamma fetter samt grönsaker.
Styrketräning är ett måste på en diet, minst tre pass i veckan.25 mars, 2008 at 21:51 #588722Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Jäkla spanjor (Guiance) att dra in mig i tråden som exempel. :pLite snabbt…
Kalorier säger inte mycket och är inget man ska stirra sig blind på. Dock ligger du ganska lågt och det är inte att rekommendera under längre perioder än 4-8 veckor. Vad som är viktigt är fördelningen mellan näringsämnena samt din hormonprofil. Eftersom du är över 30 och har lite övervikt har du med stor sannolikhet en tämligen dålig insulinkänslighet. M.a.o. bort med alla spannmålsprodukter (de flesta människor har dessutom lätt allergi/intolerans mot spannmål, så de hör aldrig hemma i en diet), minimera fruktintaget och koncentrera ditt födointag på kompletta proteinkällor, hälsosamma fetter samt grönsaker.
Styrketräning är ett måste på en diet, minst tre pass i veckan.Det ska du nog ta som en komplimang :emo-thumb
Men om jag ligger lågt i kalorier bör jag inte då gå ner? Hur kan man veta vad man har för insulinkänslighet? Öh, har aldrig funderat över dessa saker så jag är totally novis. Det du rekommenderar låter mer som Gi – är det rätt uppfattat? Jag testade och fick det inte till att funka….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.