Hjälp till kcal-bestämmning

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp till kcal-bestämmning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag ska minska ngr kg inför sommaren och skulle vilja ha er hjälp med gissningar på vad ni tror att min kcal-förbrukning ligger på, samt hur mycket ni tror jag bör äta under deff.

Grundläggande fakta om mig
    Kvinna 1,68 cm, 68 kg och gissningsvis runt 21-22% fett (svårt att säga men kalipermätning hos PT gav 17,0 %, bioimpedans ger 22 %, men jag tror att jag ligger runt 21-22%). Är muskelöst byggd, så det är mycket muskler, men även en del underhudsfett som jag beh få bort för att se riktigt fit ut. Har ett kontorsjobb, men tränar mycket.

Normal träningsmängd per vecka
    5-6 lågintensiva förbränningspass före frukost 60-90 min Stavgång, jogging eller powerwalk på ca 60-65% av maxpulsen
    4 gympass (kör alltså 4-split) på 40-45 min vardera. Efter varje gympass ngn form av cardio-vissa veckor lågintensivt på runt 65% av maxpulsen i 40-60 min, andra högintensivt (=80-90 % av maxpulsen) såsom löpning eller spinning lika länge alt HIIT 15 min

Tidigare erfarenheter
    Har aldrig lyckats deffa bort de där kg utan min kropp reagerar alltid så att den hellre vill bygga på sig trots att jag legat rejält lågt på kcal-intaget. Då varit extremt hungrig hela tiden och mått jättedåligt. De gånger jag ändå stått ut har kroppen sedan blivit så stressad att jag dragit på mig vätska istället för att gå ner.

Givetvis oerhört svårt för er att gissa, men snälla gör det ändå-ni tjejer som är i ungefär samma storlek som jag+ligger på samma träningsmängd, hur lågt i kcal går ni för att få resultat?

Här är en ganska bra sida för att räkna ut hur mycket energi du använder!
    [http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open%5D

Undertaker: Tack!! Ett problem är bara att när jag tidigare använt mig av sådana sidor och även då jag låtit en PT uppskatta kcal-förbrukningen åt mig så hamnar jag alltid på att jag förbrukar runt 2800, och får förslaget att ligga runt 2000 kcal, problemet är att det går jag inte ner på. Och öägger jag mig FÖR lågt (legat runt 1500) så mår jag bara kass och kroppen samlar vätska.

Det är därför jag skulle vilja höra vad ni ligger på vid deff, och då helst tjejer i samma storlek och aktivitetsnivå som jag.

Min flickvän ligger på ungefär samma aktivitets nivå som du, men är betydligt mindre, 156cm drygt 50kg. Hon kör på 1800kcal då hon deffar och med det minskar hon 1kg per ca 2 veckor.
    Så enligt det skulle nog 2000kcal antagligen vara ganska bra åt dej! Se bara till att få energin från rätt sorts föda! Och ät tillräckligt med protein, 130-140g per dag behöver du nog!

Undertaker: Jo, enligt de beräkningar jag gjort borde det vara en bra nivå för mig. Jag är SUPERNOGA med maten och äter bara bra fettkällor, mycket protein, lite kolh osv osv. MEN dock har en tendens att balla ur när jag har ätardagar, så det ska jag försöka ändra på. Är den överdrivna typen; dvs skulle ALDRIG äta ett sockerkorn en vanlig dag, men på ätardagarna (en gång i veckan) blir det ltt väldigt mycket istället, kanske uppåt 4000-4500 kcal.

JAg dricker aldrig osv, så på helgen VILL jag ju ha en dag då jag kan unna mig att äta lite gott, som ngt att se fram emot, men har nu tänkt försöka ändra så att jag inte äter kass hela den dagen, utan bara ”fyller ut” med lite av det jag är sugen på. Det är det enda ”fel” jag kan komma på som jag gör.

Pröva att istället för att äta sötsaker och liknande på ätardagen äta riktigt god hemma lagad mat typ potatismos och köttbullar eller liknande… Eller så går du på restaurang och äter en riktig god schnitsel eller lövbiff eller liknande!
    Att trycka i sej massor på ätar dagen är knappast en bra idé!
    Ät 3-4 ordentliga måltider (frukost, lunch, middag och kvällsbit) utan att tänka på vad det innehåller!
    Men godis och chips och andra sötsaker skulle jag nog lämna bort helt!
    Och ha en ätardag varannan helg, inte varje!
    Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dej… :(
    Lycka till!:up:

Jo, att ha det varannan vecka istället kan ju vara ngt.
    Har ju även funderat på att plocka bort den helt, men det funkar inte, för då blir jag så ätstörd och det slutar med att jag ngn dag hetsäter, vilket jag aldrig gör om jag tillåter mig att ha ätardagar, så det är en svår balansgång.

Ok jag kommer testa att förändra ätardagarna på följande sätt;

Jag kommer att ha ätardag varje lördag, men äta alla mål som vanligt bortsett från att jag till min vanliga grötfrukost kommer att lägga till lite bröd, unna mig fullkornspasta eller likn till lunchen och då mer kolh än vanligt, äta mer frukt osv samt en liten godispåse på kvällen.

Problemet nu har varit att jag ätit onyttigt hela den dagen fast jag eg inte ens känt för det, för jag gillar ju min vanliga dietmat också. Så får vi se vad denna förändring kan ge.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.