Honung

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Tror ni att det gör någon större skillnad på deffningen om jag tar en tesked honung i min gröt eller inte?

En tsk motsvarar 23 kcal enligt Livsmedelsverkets databas. 23 kcal från honung är inte mer än 23 kcal från broccoli eller smör. Föga troligt att denna energimängd skulle sabba din deff.

Tack för hjälpen :D

meeper wrote:
    En tsk motsvarar 23 kcal enligt Livsmedelsverkets databas. 23 kcal från honung är inte mer än 23 kcal från broccoli eller smör. Föga troligt att denna energimängd skulle sabba din deff.

Skillnaden är dock att det behövs 66g broccoli för att komma upp i 23kcal. Jag tror inte heller att någon enstaka tesked om dagen skadar, men när man deffar handlar det ofta om hur mycket maten mättar i förhållande till energihalten.

Jag har en vag kännsla av att 23kcal från broccoli mättar mer än 23kcal från honung.

Tyskn wrote:
    Jag har en vag kännsla av att 23kcal från broccoli mättar mer än 23kcal från honung.

Och jag har en känsla av att trådskaparen skiter i det eftersom honungen i gröten uppenbarligen bidrar med en positiv smakupplevelse, något som heller inte bör underskattas.

Att ta bort honungen i gröten som smakar bra lär knappast vara mer trevligt även om gröten kan kompletteras med större volymer broccoli för samma energimängd.;)

Eddie Vedder wrote:
    Att ta bort honungen i gröten som smakar bra lär knappast vara mer trevligt även om gröten kan kompletteras med större volymer broccoli för samma energimängd.;)

Haha, jag har inte sagt annat än att TS ska ha kvar honungen i gröten. :p
    Jag skulle inte spilla en tanke på honungens ”fara” i det här fallet. Vad gör 23kcal +/- på ett underskott mellan kanske 500-1000kcal?

Jag reagarede bara på att jämföra honung och broccoli på det viset.

Eddie Vedder wrote:
    Och jag har en känsla av att trådskaparen skiter i det eftersom honungen i gröten uppenbarligen bidrar med en positiv smakupplevelse, något som heller inte bör underskattas.

Hahaha..

För mig råkar man mumsa i sig cirka 10 skedar utan och tänka på det för det är så gott :(

Vad jag menade var att 23 kcal – vad det än må komma från – inte kommer att avgöra deffen.

Ät honungen och var glad!

meeper wrote:
    Vad jag menade var att 23 kcal – vad det än må komma från – inte kommer att avgöra deffen.

Ät honungen och var glad!

Det tänker jag göra eftersom att gröten blir så förbannat god då :D

(Off-topic!) :D Honung är gott!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.