http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-hojer-humoret-1.991154

Home Forums Deff och fettminskning http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-hojer-humoret-1.991154

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • Author

[http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-hojer-humoret-1.991154]

jaha så nu var det ny/gamla rön som gäller igen? :)

Vilka är de gamla rönen du pratar om?

ja det jag menar är att man ska dra ner på fettet det var ju poppis innan. Kommer ihåg farsan som gick på någon form av ananas diet o undvek allt fett… det hökk i ungefär 4 dagar :D. Sen kom ju low carb diet in i bilden, men nu kanske man ska sikta på att sänka fettet istället… jag menar man behöver ju inte gå runt o vara grinig om man inte måste :D

Vem säger att du skulle bli grinig av att äta lågkolhydrat?

Kom ihåg att de åt 1600 kcal/dygn i ett helt år. Dessutom har du de sociala aspekterna, där fett inte är accepterat och rentav anges vara orsak till sjukdom. Där har du några förklaringar.

mikaelj wrote:
    Vem säger att du skulle bli grinig av att äta lågkolhydrat?

Kom ihåg att de åt 1600 kcal/dygn i ett helt år. Dessutom har du de sociala aspekterna, där fett inte är accepterat och rentav anges vara orsak till sjukdom. Där har du några förklaringar.

Måste säga att jag är imponerad över din ihärdighet att försvara LCHF trots att det ofta är berättigad och saklig fakta talandes emot LCHF. En tråd med något kritiskt mot LCHF och du är snart där till undsättning. Har du samma uthållighet och vilja på gymmet ;) ?

Riktig LCHF kost är nog den enskilt sämsta kosthållning jag prövat samtidigt som jag vill få ut något av investerad tid på gymmet.

Nej jag gör som ni LCHF-are och kör mitt mantra:
    Alla näringsämnen men vid rätt tillfälle och doserat utifrån verksamhet och mål är det som gäller.

Morwen wrote:
    Måste säga att jag är imponerad över din ihärdighet att försvara LCHF trots att det ofta är berättigad och saklig fakta talandes emot LCHF. En tråd med något kritiskt mot LCHF och du är snart där till undsättning.

Var har jag senaste månaderna försvarat saklig och 100% korrekt fakta som talar emot LCHF?

Morwen wrote:
    Har du samma uthållighet och vilja på gymmet ;) ?

Ja, minst.

mikaelj;857617 wrote:
    Var har jag senaste månaderna försvarat saklig och 100% korrekt fakta som talar emot LCHF?QUOTE]

Orka!
    Du försvarar LCHF oavsett hur saklig kritiken är mot densamma och inte tvärtom.
    LCHF och hård resultatinriktad styrketräning är inte, och kommer aldrig vara i symbios.

Morwen wrote:
    mikaelj;857617 wrote:
    Var har jag senaste månaderna försvarat saklig och 100% korrekt fakta som talar emot LCHF?

Orka!

Dåså, sluta vara så gnällig. :-)

soccom83 wrote:
    jag menar man behöver ju inte gå runt o vara grinig om man inte måste :D

Så du menar att bara för att den här studien visar det här resultatet upptäcker plötsligt de som går på lågkolhydrakost och inte blir griniga att de nu ÄR griniga?

Jag säger inte att studiens resultat är felaktiga men man kan ju inte dra den slutsatsen du gör.

Jag tror själv att det framför allt är en följd av att de personerna tvingats gjort de största omvändningarna i sin kost och lättare tröttnat. Så utan vidare motivation till stor kostomläggning kanske en mindre förändring av kosten är av betydelse.

Morwen wrote:
    Alla näringsämnen men vid rätt tillfälle och doserat utifrån verksamhet och mål är det som gäller.

Det är ett bra mantra men jag förstår inte hur det skulle göra LCHF till en dålig kosthållning i sig.

Just LCHF kan ju för individen appliceras på just de kriterier du nämner.

Morwen wrote:
    Måste säga att jag är imponerad över din ihärdighet att försvara LCHF trots att det ofta är berättigad och saklig fakta talandes emot LCHF. En tråd med något kritiskt mot LCHF och du är snart där till undsättning. Har du samma uthållighet och vilja på gymmet ;) ?

Riktig LCHF kost är nog den enskilt sämsta kosthållning jag prövat samtidigt som jag vill få ut något av investerad tid på gymmet.

Du verkar glömma att det finns de som det verkligen funkar för också. För mig tex, har aldrig mått bättre, varit starkare eller varit i bättre form…allt är inte bara svart eller vitt pöjkar…då kan jag ju säga att kolhydraterna nästan gav mig diabetes, och därför är de dåliga eller???…nä just det…

Perra_mja wrote:
    Du verkar glömma att det finns de som det verkligen funkar för också. För mig tex, har aldrig mått bättre, varit starkare eller varit i bättre form…

Kul! Släng gärna upp en bild då jag aldrig sett någon som följer LCHF (Minst 70 E % fett) som är både hyfsat grov samt i bra form.
    Ser fram emot det!

Eddie Vedder wrote:
    Så du menar att bara för att den här studien visar det här resultatet upptäcker plötsligt de som går på lågkolhydrakost och inte blir griniga att de nu ÄR griniga?

Jag säger inte att studiens resultat är felaktiga men man kan ju inte dra den slutsatsen du gör.

Jag tror själv att det framför allt är en följd av att de personerna tvingats gjort de största omvändningarna i sin kost och lättare tröttnat. Så utan vidare motivation till stor kostomläggning kanske en mindre förändring av kosten är av betydelse.

Det är ett bra mantra men jag förstår inte hur det skulle göra LCHF till en dålig kosthållning i sig.

Tanken med smileyn var att vara lite ironisk.. kanske inte riktigt gick hem. Jag märker själv att jag blir lite grinigare när jag ligger väldigt lågt på kolhydrater, har gjort det av och till i ett halvår nu. dock har jag inte provat att ligga lågt på fett.
    Jag tog mest upp artikeln för att jag tyckte det verkade lite intressant att det kanske kommer en ny våg igen, jag menar det kommer ju alltid ngt nytt eller något som kommer tillbaka i mode igen inom diet.
    Tyckte att resultaten var intressanta, eftersom det jag kunnat läsa mig till när jag började leta diet var att sänka kolhydraterna var ”det enda rätta”. förstod då som nu att det finns andra sätt, men fick uppfattningen att den allmänna konsensus var att det fungerade bäst. är inte lika insatt som er men jag tyckte i alla fall att det hela var lite intressant… var inte meningen att dra några ”slutsatser” var mest menat att vara lite rolig.

Eddie Vedder wrote:

LCHF kan säkert fylla en funktion relaterat till, framförallt, mål av viktminskningskaraktär. Helt rätt!

Men att påstå att LCHF kan vara bra i kombination med hård styrketräning alt. konditionsträning tycker jag är ……., ja jag vet inte. Bullshit kanske!

Personligen tycker jag LCHF är en riktig skitdiet.
    Och det har säkert alla förstått.
    Följde den enl. konstens alla regler i ett antal månader. Resultaten var minst sagt skrala såväl i gymmet som i löpspåret. Här snackar vi förlorad tid som jag bittert ångrar idag.
    Men jag lärde mig en värdefull läxa:
    – Hård träning kräva rätt bränsle för full/maximal effekt.
    Och med det goda resultat.

J.v.K wrote:
    dave palumbo har utformat en liknande diet, LCHF baserad. och har flera IFBB’s som kör enligt hans modell

Påminner om att LCHF = minst 70 E % fett.
    Och kör du på annat ”bränsle” som troligtvis grabbarna i IFBB gör så är det än mer orelevant för oss vanligt dödliga.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.