Home › Forums › Deff och fettminskning › http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fettsnalt-hojer-humoret-1.991154
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 november, 2009 at 23:28 #603226Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Kul! Släng gärna upp en bild då jag aldrig sett någon som följer LCHF (Minst 70 E % fett) som är både hyfsat grov samt i bra form.
Ser fram emot det!Varför skulle man inte kunna bli hyfsat grov om man gick på lchf? Och ”hyfsat grov” är väll ganska subjektivt.
10 november, 2009 at 23:32 #603227Anonym anvandareMemberPappaKeno wrote:Varför skulle man inte kunna bli hyfsat grov om man gick på lchf? Och ”hyfsat grov” är väll ganska subjektivt.Kanske man kan.Men jag har aldrig sett någon. Många snackar men har aldrig backat upp sitt snack beträffande LCHF och dess förträflighet avs. form. Så alla ni LCHFáre ge mig en bild på lite size och form.
11 november, 2009 at 01:46 #603228Anonym anvandareMemberMålet är att bli så stark som möjligt inom min viktklass, eller egentligen en viktklass lägre än vad jag är i nu. ”Grov” i betydelsen stor är alltså inte mitt mål.
LCHF i ett år. Blandad träning (kampsport, inlines, styrkegympa, etc.) större delen av mitt liv.
Styrketräning på riktigt sen maj 2009, kaloriunderskott större delen av den tiden.I form? Ptja.
11 november, 2009 at 06:02 #603229Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Men att påstå att LCHF kan vara bra i kombination med hård styrketräning alt. konditionsträning tycker jag är ……., ja jag vet inte. Bullshit kanske!Styrketräning kan jag inte riktigt svara på men för att det skall ha negativ inverkan på konditionsträning får det nog blir rejält höga intensiteter. Låt säga 500 meter eller så.
Att man kan genomföra t.ex. marathon suveränt på en ketogen kost är jag 100% övertygad om.
Och att man kan få en bra hälsa livet igenom är jag likaså övertygad om.
11 november, 2009 at 07:21 #603230Anonym anvandareMembermikaelj wrote:I form? Ptja.Starkt att lägga ut bild.
Men fakta kvarstår: – Jag har aldrig sett en äka LFCHáre som är grov och i form.
Förtydligande: Grov typ Classic BB.11 november, 2009 at 07:28 #603231Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Styrketräning kan jag inte riktigt svara på men för att det skall ha negativ inverkan på konditionsträning får det nog blir rejält höga intensiteter. Låt säga 500 meter eller så.Att man kan genomföra t.ex. marathon suveränt på en ketogen kost är jag 100% övertygad om.
Och att man kan få en bra hälsa livet igenom är jag likaså övertygad om.
Du kan säkert genomföra ett marathon mm.
Allt det du stämmer.
No problemas!
Kanske vill någon mer än genomföra med sin träning.
Vill du bli bättre i ex löpning krävs intensiv intervallträning på pulser på + 90 %.
För det krävs rätt ”bensin” till de jobbande musklerna för att få ut max effekt.
Då är LCHF en skitdiet.Samma sak att träna ex ben ordentligt på gymmet utan rätt bränsle.
Bad idea!Hoppas att alla nybörjare inom träning lär sig använda våra näringsämnen på ett förnuftigt sätt och dosera dem utifrån verksamhet och mål.
11 november, 2009 at 09:08 #603232Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Vill du bli bättre i ex löpning krävs intensiv intervallträning på pulser på + 90 %.
För det krävs rätt ”bensin” till de jobbande musklerna för att få ut max effekt.Det är dock inte där elitlöpare lägger största fokus. Större delen av träningen ligger på att nöta på under mjölksyratröskeln. Det ger alltså inget att nöta intervaller vecka ut och vecka in, utan bara ha det i korta perioder.
Train low, compete high tycker jag verkar lite småintressant ändå. Det är dock långt ifrån en rigorös LCHF-kost.
11 november, 2009 at 12:32 #603233Anonym anvandareMemberSnake wrote:Det är dock inte där elitlöpare lägger största fokus. Större delen av träningen ligger på att nöta på under mjölksyratröskeln. Det ger alltså inget att nöta intervaller vecka ut och vecka in, utan bara ha det i korta perioder.Train low, compete high tycker jag verkar lite småintressant ändå. Det är dock långt ifrån en rigorös LCHF-kost.
Håller fortfarande med men hur jä… övertydlig måste man bli.
Spetskvaitet i löpning såsom tempo och fart tränas lämpligtvis med intervaller i hög fart och för det krävs rätt bränsle.11 november, 2009 at 13:25 #603234Anonym anvandareMember90% av maxpuls kan en elitidrottare lätt fixa på ketogen kost. 90% av VO2Max kanske är mer tveksamt.
11 november, 2009 at 15:06 #603235Anonym anvandareMemberRätta mig om jag har fel. Men sett till att kolhydratskällor i form av pasta vitt bröd osv är relativt nya, borde inte den mänskliga kroppen vara byggd för att hantera näring från färre snabba kolhydrater och mer nötter, rotfrukter osv? Sen åt det andra hållet tror jag inte människan sprang 100m på 9.59 förre heller… lr maraton på strax över 2h.
Det känns ju som att för att klara denna typ av prestation kanske det krävs mer energi på kortare tid, och då borde ju kolhydrater i form av vitargo, pasta osv passa in bra som komplement till den vanliga kosten…. är det någon som vet vad exempelvis 10000m löparna och 100m löparna på elitnivå käkar? någon som känner någon kanske?11 november, 2009 at 16:50 #603236Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:90% av maxpuls kan en elitidrottare lätt fixa på ketogen kost. 90% av VO2Max kanske är mer tveksamt.Fat chance!
+ 90 % av maxpuls i ex 8 x 4 min intervaller.
Ex Maxpuls 200. Vilopuls 60.
Rörlig puls 200-60= 140
140×0,9+60= 186 som arbetspuls.Fixa 186 i puls i 8 x 4 min med ex 2 min vila mellan varje intervall utan kolhydrater så lyfter jag på hatten.
Tror inte du ens kommer upp i den pulsen innan benen är som sirap om fett skall vara det primära bränslet.11 november, 2009 at 17:02 #603237Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Fat chance!
Rörlig puls 200-60= 140
140×0,9+60= 186 som arbetspuls.Fixa 186 i puls i 8 x 4 min med ex 2 min vila mellan varje intervall utan kolhydrater så lyfter jag på hatten.
Personer på högsta nivå som får en tids anpassning tror jag definitivt klarar det ja. Låt säga att Colting reducerade kolhydratintaget ytterliagare och var i ketos under t.ex. två månader. Jag är övertygad om att han skulle palla.
Man bör vara medveten om att de som ligger på högsta elitnivå kan ligga på sjukt hög puls länge utan att för den delen kliva över mjölksyratröskeln. Men när man väl når den tröskeln är det som sagt mer tveksamt. Finns för lite långtidsstudier på det för att man skall kunna mer än spekulera anser jag.
Jag säger alltså absolut inte att du har fel men jag tycker heller inte det finns underlag nog för att TOTALT döma ut alternativ.
Morwen wrote:Tror inte du ens kommer upp i den pulsen innan benen är som sirap om fett skall vara det primära bränslet.Inte ens jag?
Jag har inget med saken att göra, jag är ju bara motionär.
11 november, 2009 at 17:16 #603238Anonym anvandareMemberMorwen wrote:Fat chance!
Rörlig puls 200-60= 140
Tror inte du ens kommer upp i den pulsen innan benen är som sirap om fett skall vara det primära bränslet.Har du en pulsklocka jag kan låna?
11 november, 2009 at 17:20 #603239Anonym anvandareMemberFörövrigt så vet jag inte vem som frågade om man kunde bli elit på lchf, oavsett löpning eller bb. Allt ska alltid dra till sin spets hela tiden.
Om någon ställer frågan: Kan man skära ner på kolhydraterna och bygga muskler samtidigt? så får man svaret: Nej, det finns inge elit som äter lchf.
För det första så är ts sällan elit eller har planer på att bli det och för det andra så innebär inte en kost med mindre kolhydrater än innan per automatik att man äter lchf.
11 november, 2009 at 17:44 #603240Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Personer på högsta nivå som får en tids anpassning tror jag definitivt klarar det ja. Låt säga att Colting reducerade kolhydratintaget ytterliagare och var i ketos under t.ex. två månader. Jag är övertygad om att han skulle palla.Man bör vara medveten om att de som ligger på högsta elitnivå kan ligga på sjukt hög puls länge utan att för den delen kliva över mjölksyratröskeln. Men när man väl når den tröskeln är det som sagt mer tveksamt. Finns för lite långtidsstudier på det för att man skall kunna mer än spekulera anser jag.
Jag säger alltså absolut inte att du har fel men jag tycker heller inte det finns underlag nog för att TOTALT döma ut alternativ.
Inte ens jag?
Jag har inget med saken att göra, jag är ju bara motionär.
Är medveten om att jag ”spårat” lite i diskussionen och jag tar nu ett steg tillbaka.
Allt jag egentligen ville ha sagt är:För bästa träningsmässiga resultat för såväl motionär som elit är en näringstimad kost bestående av alla näringsämnen att föredra.
Visst, det går att träna på LCHF men jag anser efter x antal månader på olika low-carb diets att resultaten blir lidande på såväl kort (per pass) som lång (kroppskompsition, styrka, tempo) sikt.Tränar alltid med långsamma kolhydrater (havregrynsgröt) i kroppen och fyller alltid på med detsamma (havregrynsgröt) efter träning. Därefter enl. den termogena dieten (kött och grönsaker) i 2 måltider för att avsluta dagen med mycket fett och protein (ex lax, broccoli och Lohmanders Bea).
Vilodagar enl. den termogena dieten i 2 måltider och 1 måltid med fett och protein enl. ovan.
1 dag i veckan = Ät allt vad jag orkar dag = No limits = + 10 000 kcal.
Önskar alla lycka till oavsett diet!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.