Hungrig

Home Forums Deff och fettminskning Hungrig

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    melancoolio wrote:
    Jag var på en kostföreläsning för ett tag sedan och viss frukt kan framkalla hungerkänslor, det nämndes bl.a äpple!

Sedan vet jag inte hur länge du gått på diet, i början så kan det ju va lite kämpigt att dra ner på maten.

Diet, ja så länge jag minns, för jag misslyckas ju alltid

Potatis är nyckeln till ett lättare dietande!
    Enligt nya Satiety Index forskningen var potatis det livsmedel utav de testade som mättade bäst. Jag skriver under på det.
    Jag ”dietar” just nu på ca 2200 kcal och då är jag van vid att ligga på en bit över 3000 kcal. Inga problem med hungern, lite hungrig blir man ju alltid, men inte så att det stör.
    Lösningen har för mig varit att äta:
    Protein: Kyckling filé, fläskfilé, magert nötkött, fisk och keso. Ett par ägg till frukost också.
    Kolhydrater: Havregryn, Potatis, Rotfrukter osv.
    Fett kommer från fisk, ägg, lite såser osv.
    I övrigt käkar jag mycket grönsaker, typ: Vitkål, Paprika, Svamp, ja… allt möjligt.

Skillnaden mellan denna dieten och tidigare då jag gått betydligt hungrigare på större intag är att jag käkar mer potatis och andra rotfrukter, mättar super bra! =)

Herregud, att du ens funderar på att ta det där äppeltipset på allvar. Hur stor inverkan på din bantning trod äppelfärgen kommer.

Det finns enorma brister i din kost och färgen på dina äpplen är INTE en av de bristerna.

roosm: Vilka nya SI-studier har gjorts på sistone? Det var nytt för mig faktiskt. Dock är ju potatis det livsmedel som alltid visat bäst prandiell mättnad, redan i Mendosas studier.

oki, thanx för era inlägg, nu kommer jag vidare ;)

Eddie Vedder wrote:
    Herregud, att du ens funderar på att ta det där äppeltipset på allvar. Hur stor inverkan på din bantning trod äppelfärgen kommer.

Det finns enorma brister i din kost och färgen på dina äpplen är INTE en av de bristerna.

roosm: Vilka nya SI-studier har gjorts på sistone? Det var nytt för mig faktiskt. Dock är ju potatis det livsmedel som alltid visat bäst prandiell mättnad, redan i Mendosas studier.

nej då, jag vet, men jag har egentligen aldrig haft äpplen som favorit, så det var inget jag gick på, tycker faktiskt mer om päron om jag får ta en favorit. Och ja, kosthållningen är inte ok. Bättring kommer! Och det är ju för mitt eget bästa, välbefinnande;)

Eddie Vedder wrote:

Det där med att färgen på äpplen ska spela roll har jag ingen aning om, men jag tycker faktiskt att det är intressant att vissa frukter kan göra en hungrigare. Inte att dom mättar sämre utan att dom kanske tom gör att man äter mer.

Vet att det inte enbart var äpplen som hade den ”funktionen”. Tyvärr kommer jag ej exakt ihåg vilka frukter föreläsaren nämnde. Vore intressant med mer info om det om det finns.

Ja jag håller med:)

Eddie, kanske var fel av mig. Jag är inte lika påläst och uppdaterad som dig inom ämnet. Jag hörde om studien via en polare som hade läst den. Det var alltså mest ett antagande att den var ny då den nyligen uppmärksammats i någon typ av media där han hittade den.

För övrigt var Äpplen i den studien mycket mättande. Vitt bröd var referens och fick då ett värde som sattes till 100% mättnad. Äpple hade i jämförelse närmare 200% mättnad.

roosm wrote:
    För övrigt var Äpplen i den studien mycket mättande. Vitt bröd var referens och fick då ett värde som sattes till 100% mättnad. Äpple hade i jämförelse närmare 200% mättnad.

Ja då tänker vi på samma studie, från 1995 är den.:) Den är helt klart intressant men man bör komma ihåg att resultaten avser prandiell mättnad, d.v.s. den mättnaden man upplever i nära samband med måltid. HELT överförbart på allmän mättnad och belåtenhet anser jag inte att resultaten är. Där tror jag att en kost med mer fett är viktig i längden.

Quote:
    OBJECTIVE: The aim of this study was to produce a validated satiety index of common foods. DESIGN AND SUBJECTS: Isoenergetic 1000 kJ (240 kcal) servings of 38 foods separated into six food categories (fruits, bakery products, snack foods, carbohydrate-rich foods, protein-rich foods, breakfast cereals) were fed to groups of 11-13 subjects. Satiety ratings were obtained every 15 min over 120 min after which subjects were free to eat ad libitum from a standard range of foods and drinks. A satiety index (SI) score was calculated by dividing the area under the satiety response curve (AUC) for the test food by the group mean satiety AUC for white bread and multiplying by 100. Thus, white bread had an SI score of 100% and the SI scores of the other foods were expressed as a percentage of white bread. RESULTS: There were significant differences in satiety both within and between the six food categories. The highest SI score was produced by boiled potatoes (323 +/- 51%) which was seven-fold higher than the lowest SI score of the croissant (47 +/- 17%). Most foods (76%) had an SI score greater than or equal to white bread. The amount of energy eaten immediately after 120 min correlated negatively with the mean satiety AUC responses (r = -0.37, P < 0.05, n = 43) thereby supporting the subjective satiety ratings. SI scores correlated positively with the serving weight of the foods (r = 0.66, P < 0.001, n = 38) and negatively with palatability ratings (r = -0.64, P < 0.001, n = 38). Protein, fibre, and water contents of the test foods correlated positively with SI scores (r = 0.37, P < 0.05, n = 38; r = 0.46, P < 0.01; and r = 0.64, P < 0.001; respectively) whereas fat content was negatively associated (r = -0.43, P < 0.01). CONCLUSION: The results show that isoenergetic servings of different foods differ greatly in their satiating capacities. This is relevant to the treatment and prevention of overweight and obesity.

A satiety index of common foods. Eur J Clin Nutr. 1995 Sep;49(9):675-90.

Dock har inte Mendosa med den här att göra verkar det som. Jag syftade på ovanstående studie men verkar ha förväxlat lite.

Jag tycker det är lite oklart det där med hur mätt man blir på olika makronutrienter. Generellt känns det som att ju färre kcal per 100 g en fast föda innehåller desto mättare blir man. Däremot har jag ju aldrig testat att käka ett mål bestående av endast t ex vitkål för att avgöra mättnad. Då är det ju svårt att avgöra vad som hade hänt om jag inte satt i mig protein, kolhydrater och fett vid en och samma måltid. Nu är inte detta något problem för mig och jag skulle aldrig få för mig att bara äta en makronutrient för att bli mättare, men alltid kul att lära sig lite nytt…
    Vad är bra fett-rika näringsämnen som man blir mätt på jämfört kcal innehåll?
    Avokado? Fet fisk? Baljväxter? Ägg? (Det är väl därifrån jag får större delen av fettet som det är nu…)

Intressant för övrigt att just potatis avviker så mycket från deras Fullness Factor, några idéer om varför det kan vara så?

Ber om ursäkt ifall jag avviker lite väl långt från ämnet…? =)

roosm wrote:
    Jag tycker det är lite oklart det där med hur mätt man blir på olika makronutrienter.

Man är väl ganska överens om att protein ger bäst mättnad. Därefter är det ju återigen frågan om den prandiella och den postprandiella mättnaden. Nog för att 700kcal från pasta och lax med fördelningen 80/20 t.ex. lär fylla upp magen bättre än samma måltid med fördelningen 40/60 men frågan är vilket som skulle hålla försökspersonerna mätt vid ad libitum förhållanden över tid.

roosm wrote:
    Generellt känns det som att ju färre kcal per 100 g en fast föda innehåller desto mättare blir man.

Så är det inte, inte rakt av i alla fall. Visst kan man dämpa aut hunger genom att halsa ett stort glas vatten och fylla magen en stund men snart är du hungrig igen.

Jag kan säga att jag många gånger har testat det där ”ofrivilligt” genom att efter ett riktigt högenergiförbrukande pass typ käka jättevolymer av mat som dock inte gett nog med energi för mitt akuta energibehov och snart efter känna mig jättehungrig igen trots att magen är tokfull. Det är en liten udda känsla, kroppen vill ha energi med allt vad det innebär av sug efter mat, dämpad koncentrationsförmåga etc. men likförbannat är magen full.

En människas mättnad är dels en följd av full mage men det är inte på långa vägar det enda som spelar roll, hastighet på magsäckstömning, utsöndring av olika aptitreglerande hormoner (ghrelin, leptin etc.), metabola hormoner (glukagon och insuling), blodsockersvar, enzymer, spelar stor roll t.ex. Antagligen betydligt större roll i ett längre perspektiv.

Har också känt så. Trots att magen är full o det gör ont i den så är jag fortfarande hungrig. Men jag tror många inkl jag själv äter för fort o hinner inte känna mättnaden. Jag äter kanske inte mer än 10min men i ett jävla tempo :)

gurrre wrote:
    Men jag tror många inkl jag själv äter för fort o hinner inte känna mättnaden. Jag äter kanske inte mer än 10min men i ett jävla tempo :)

Ja och det du nämner nu är just ett praktexempel på hur resonemanget om ”full mage = mätt” faller. Det tar en stund för andra faktorer (vilka jag nämnt ovan) att inträda och signalera mättnad.

Och dessa signaler styrs av energiinnehåll samt olika makronutrienters effekt på dem.

Studien på SI sträcker sig bara 120 minuter till nästa måltid och det vore intressant med längre tid än så om man vill dra slutsatser om mer än enbart prandiell mättnad.

Dietisten jag varit hos gav mej som svar på varför man e hungrig fast man ätit just innan var att blodet i kroppen inte har hunnit transportera ut näringen i kroppen än, det känns ganska logiskt för mej, eller vad tror ni andra här på forumet?

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.