Home › Forums › Deff och fettminskning › Hur bör en 13-årig tjej äta?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 september, 2012 at 18:37 #98784Anonym anvandareMember16 september, 2012 at 18:37 #1068935Anonym anvandareMember
Jag är 13 år, 157 cm lång och väger ca 49 kg. Jag har den senaste tiden märkt att jag har lagt på mig mycket mer fett än vad jag hade förut. Jag väger mig inte själv, vikten vet jag bara eftersom att jag blev vägd hos skolsystern. Det här drar verkligen ner mitt självförtroende, måste jag medge. Jag springer 2 km på ungefär 13 minuter några ggr i veckan (jag är ännu nybörjare, jag sprang aldrig förr och jag gör mitt bästa men jag kan inte springa längre eller fortare än så just nu). Annars tar jag dagliga promenader med min hund. Jag tycker att jag äter bra, men alla har ju olika syner på vad som är bra mat och vad som är dålig mat…
Jag äter grönsaker, bönor etc (vegetarian), frukt, och kolhydrater så som sötpotatis, quinoa och liknande endast några gånger i veckan. Jag dricker inte mjölk eller äter ost eller smör ofta alls, endast i ”nödfall” eftersom att min mor verkligen förespråkar full-fett-produkter och tycker att jag måste äta det varje dag i mängder, men mest för att jag inte tycker om smaken. Jag äter dock kokta ägg rätt ofta, och då 1 äggula per 2 äggvitor. Jag är en liten och inte särskilt aktiv tjej och behöver inte lika mycket energi som många andra gör.
Jag räknar inte kalorier då det känns lite överdrivet… Men jag kan skriva vad jag åt idag:
Frukost: 1 dl havregryn och 1 banan
Lunch: 1 kokt äggula och 2 kokta äggvitor, 1 liten röd paprika och 1 burk minimajs
Middag: Ca 1-2 dl wokade grönsaker (stekta utan fett), 2 dl kikärter
Kvällsmål: 1 dl kikärter och 1 bananÄr detta för mycket för mig eftersom att jag går upp i fett%? Jag äter när jag är hungrig och äter inte när jag inte är det. Jag dricker förresten 1,5-2 l vatten per dag.