Home › Forums › Deff och fettminskning › Hur bör en 13-årig tjej äta?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 september, 2012 at 18:37 #98784Anonym anvandareMember16 september, 2012 at 18:37 #1068935Anonym anvandareMember
Jag är 13 år, 157 cm lång och väger ca 49 kg. Jag har den senaste tiden märkt att jag har lagt på mig mycket mer fett än vad jag hade förut. Jag väger mig inte själv, vikten vet jag bara eftersom att jag blev vägd hos skolsystern. Det här drar verkligen ner mitt självförtroende, måste jag medge. Jag springer 2 km på ungefär 13 minuter några ggr i veckan (jag är ännu nybörjare, jag sprang aldrig förr och jag gör mitt bästa men jag kan inte springa längre eller fortare än så just nu). Annars tar jag dagliga promenader med min hund. Jag tycker att jag äter bra, men alla har ju olika syner på vad som är bra mat och vad som är dålig mat…
Jag äter grönsaker, bönor etc (vegetarian), frukt, och kolhydrater så som sötpotatis, quinoa och liknande endast några gånger i veckan. Jag dricker inte mjölk eller äter ost eller smör ofta alls, endast i ”nödfall” eftersom att min mor verkligen förespråkar full-fett-produkter och tycker att jag måste äta det varje dag i mängder, men mest för att jag inte tycker om smaken. Jag äter dock kokta ägg rätt ofta, och då 1 äggula per 2 äggvitor. Jag är en liten och inte särskilt aktiv tjej och behöver inte lika mycket energi som många andra gör.
Jag räknar inte kalorier då det känns lite överdrivet… Men jag kan skriva vad jag åt idag:
Frukost: 1 dl havregryn och 1 banan
Lunch: 1 kokt äggula och 2 kokta äggvitor, 1 liten röd paprika och 1 burk minimajs
Middag: Ca 1-2 dl wokade grönsaker (stekta utan fett), 2 dl kikärter
Kvällsmål: 1 dl kikärter och 1 bananÄr detta för mycket för mig eftersom att jag går upp i fett%? Jag äter när jag är hungrig och äter inte när jag inte är det. Jag dricker förresten 1,5-2 l vatten per dag.
Bör jag fokusera på fett, protein eller kolhydrater mest, för att få en tajtare kropp? Jag är inte överviktig, men jag är sådär ”småfet” som många andra också är. Jag bryr mig inte om att ”tappa såhär många kilon” utan jag vill helt enkelt bara bli i bättre form och få en hälsosam kropp.
Jag äter inte skräpmat, godis, sötsaker, chips eller dricker läsk. Så jag undrar varför jag inte minskar i fett%? Tack på förhand. Oseriösa svar kan ni skita i att skriva, tack!16 september, 2012 at 19:45 #1068939Anonym anvandareMemberHej
Kul att se en 13-åring som skriver och formulerar sig bättre än många vuxna på forumen. Nåja, din kost är enligt mig dålig och inte hälsosam för en ung tjej som växer för fullt. Eftersom du är vegetarian vore det bra om du la till mejeriprodukter både för protein och kalcium etc. Det är också viktigt att få i sig fett i lagom mängder.Dessutom ser det ut som du äter helt för lite om det nu är allt du äter. Din vikt på den längden är inte mkt men tänk på att du är i en ålder när man växer för fullt börjar få kvinnliga former osv. Så mitt tråkiga svar är att du kanske inte ska tänka så mycket på det där ned kosten utan äta det du tycker är gott i lagom portioner, ät mer varierat om du vill vara hälsosam. Fortsätt med din löpning och vill du ändra kroppsformen och bli ”tightate” så börja styrketräna, gymnastik, klättring eller vad du nu kan tänka dig där man använder musklerna. Det är ju muskler som ger mer snygga former. Desto mer aktiv man är desto mer god mat kan man äta utan att bli tjock.
Men framförallt slappna av och tänk inte så mycket på hur mycket du ska äta. Att börja räkna kalorier och gå på diet osv är inte att rek för en icke överviktig 13årig tjej. Det kan leda både till psykiska och fysiska problem.
Bara lite tankar från mig.
Mvh16 september, 2012 at 20:18 #1068942Anonym anvandareMemberJag tycker att du fick ett jättebra svar från Gober, honom tycker jag att du ska lyssna på.
Jag minns själv när jag var ung och kroppen började förändras, det hände mycket på kort tid och känslan man hade var att kroppsfettet satte sig enbart på just de ställena där man minst ville ha det. Mitt råd till dig är att ”låt det bara hända”, när man börjar komma i balans i kroppen igen med stabila hormoner så ”snyggar” kroppen och de kvinnliga formerna till sig. Att försöka forma och skulptera kroppen under den där processen tror jag bara drar ut på kroppens omställningsfas så den kanske tom tar längre tid. Sedan så är det ju inget fel heller med att träna på en lagom sund och hälsosam nivå, det kan ju vara riktigt kul tom.
18 september, 2012 at 17:07 #1069067Anonym anvandareMemberTack för de båda svaren!
Har bestämt mig för att lägga till mejeriprodukter… Dock köper min mamma endast full-feta, är det ok?
Jag är ganska nöjd med själva maten jag äter. Jag tycker att skräpmat och liknande mest känns ofräscht och det märker jag dagen efter jag har ätit dålig mat.. Jag känner mig ofräsch.Egentligen är jag inget stort fan av löpning. Jag gör det mest för att röra på mig. Helst av allt skulle jag vilja börja på en rolig sport istället men det finns inget jag är intresserad av i min lilla stad :down: Så jag får väl fortsätta med löpningen.
18 september, 2012 at 18:03 #1069070Anonym anvandareMemberClaudeeei wrote:Tack för de båda svaren!Har bestämt mig för att lägga till mejeriprodukter… Dock köper min mamma endast full-feta, är det ok?
Jag är ganska nöjd med själva maten jag äter. Jag tycker att skräpmat och liknande mest känns ofräscht och det märker jag dagen efter jag har ätit dålig mat.. Jag känner mig ofräsch.Egentligen är jag inget stort fan av löpning. Jag gör det mest för att röra på mig. Helst av allt skulle jag vilja börja på en rolig sport istället men det finns inget jag är intresserad av i min lilla stad :down: Så jag får väl fortsätta med löpningen.
Du behöver inte äta skräpmat om du med det menar mcdonals etc. Men man behöver som sagt inte leva på någon slags svältkost
Tycker det är en bra idé att köra mejeriprodukter och det är verkligen inga problem med fullfett, tvärtom det är bara nyttigt. Så länge man inte häller i sig 1liter grädde om dagen
18 september, 2012 at 19:23 #1069078Anonym anvandareMemberOkej.
Så bra då! Haha nej nej, jag mår lite illa av grädde. Så jag kör på grekisk yoghurt för det mesta :up:
Jag är dock lite osäker på mängden och ungefär vad som kan vara en måltid… Om du eller någon annan kunde ge mig tips så skulle jag vara väldigt tacksam!
18 september, 2012 at 19:39 #1069080Anonym anvandareMemberEtt enkelt svar är att du kan äta så du blir mätt helt enkelt. Du väger redan ganska lite och om du äter för lite, dvs äter mindre kalorier än kroppen behöver så kan det ställa till med problem när man fortfarande växer och utvecklas. Det kan sätta käppar i hjulet för puperteten osv. Kroppen är ganska bra på att veta hur mycket mat man behöver, dvs man äter tills man är lagom mätt av bra mat så brukar det bli rätt.
18 september, 2012 at 20:42 #1069083Anonym anvandareMemberTack
18 september, 2012 at 22:07 #1069099Anonym anvandareMemberImponerande skrift från en trettonåring.
Många tjejer styrketränar med lätta vikter för att få fastare form och kurvor där det syns. Men i allmänhet handlar det ju om att ligga på en okey kroppsfettprocent och då handlar det ju bara om att förbruka mer än vad man tillför. Det finns en undre gräns för hur lite man kan tillföra så det går inte bara svälta sig som många tyvärr gör utan man måste hålla igång med någon sorts fysisk aktivitet, förmånligt om det är en som man tycker är kul så löpning är inget måste, finns många roligare saker. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.