Home › Forums › Deff och fettminskning › Hur få bort suget efter skräpmat?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 juni, 2009 at 16:02 #638515Anonym anvandareMemberGitarristen wrote:För kan man aldrig stå emot så blir det ju skit av alltihop.
Antingen ser du till att välja en dag där du äter extra lite ”riktig” mat och/eller förbrukar rejält mycket extra energi den dagen så att kaloribomben kan ingå utan att leda till för stort överskott (eller inget överskott alls) eller så tar du en dag när du låter överskottet bli rejält men tolererar det.
Vill du absolut inte ”falla för suget” överhuvudtaget så föreslår jag att du exprimenterar med din aptit. Jag har bland annat märkt själv att extra salt mat får mig att mindre sukta efter t.ex. hamburgare och pizza. Att blanda i en jäkla massa ost i gröten gör den godare och ger massa salt vilket kanske inte är det mest hälsosammaste men ett ”substitut” för den salta skräpmaten i alla fall.
En annan sak är att hälla på goda såser, typ massa dijonsenap eller någon chilisås på maten. Det blir också en lyxigare variant.
Jag rekommenderar Andreaz Engströms blogg, han är kungen på riktigt lyxig och god dietmat.:up:
16 juni, 2009 at 19:13 #638517Anonym anvandareMemberjag deffar lite för tillfället och det är första gången jag kännt sug efter pizza & godis.. Förut har jag aldrig haft något som helst sug efter sötsaker. Men bestäm en dag som du får äta LITE av det du är sugen på.. Tex om du är sugen på pizza, köp en pizza o dela med en kompis eller köp barnpizza. Och är du sugen på t.ex lösgodis så köp bara 2-5st av varje godis du är sugen på.. beroende på hur många olika sorter du gillar..
Gör du så och sköter kosten övriga veckan så kommer du förmodligen gå ned i fett ändå.
ang. kostschema så la jag upp ett på kost/näringslära som du kanske kan ta och utgå ifrån.. vet ju inte om du gillar samma saker som mig men väger du 85kg så kan nog det schemat passa dig rent Kcal mässigt..
16 juni, 2009 at 19:55 #638519Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Om du bara ger dig fan på det, så försvinner suget och kommer aldrig någonsedan tillbaka. Jag har ärligt talat inte vart sugen på pizza, godis, Mcdonalds, bullar eller liknande på ca 3 år. Är jag sugen på något så blir det oftast ett päron, eller någon annan god frukt etc.Men haha ärligt talat? Tror du att man kan ”Ge sig fan på det” och så försvinner suget? Okej om du kanske inte varit sugen på någon skräpmat på 3 år, men något sådant kan väl enbart gälla dig och Anna Skipper.
Man kan ge fan i att äta skräp men suget försvinner nog aldrig helt.
16 juni, 2009 at 20:22 #638522Anonym anvandareMemberKreh wrote:Men haha ärligt talat? Tror du att man kan ”Ge sig fan på det” och så försvinner suget? Okej om du kanske inte varit sugen på någon skräpmat på 3 år, men något sådant kan väl enbart gälla dig och Anna Skipper.Man kan ge fan i att äta skräp men suget försvinner nog aldrig helt.
haha, ganska kul…
16 juni, 2009 at 20:27 #638524Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Godis för mig kan för övrigt vara blandad torkad frukt (gärna ekologisk, mycket godare) tillsammans med nötter.Skillnaden i sötma med torkad frukt jämfört med godis känner inte jag. Russin är bra mycket sötare än kola t.ex. Du kanske tycker det är gott men gillar man nötter och torkad frukt gillar man fet och söt man helt enkelt.
16 juni, 2009 at 21:54 #638526Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Det är ju det jag menar. Det är godis för mig. Ser det som en fördel dock att det är helt naturligt.Du skrev ju inte det i alla fall. Jag förstår inte varflr du aldrig skriver vad du menar från början, alltid skriver du ju en sak och blir i frågasatt men ändrar dig sen. Du skrev ju att du inte har kvar suget efter godis, men nu har du plötsligt det fastän du hellre väljer substitut.
Jag minns inte exakt men har för mig att du gillar kvarg med FUN Light och kör med proteinpulver också? Och att du skrivit att du gillar bars. Det är ju godisvarianter allihop. Och inget fel i det, hade det funnits kalorifri pizza och kalorifritt godis på samma sätt som det finns lightläsk hade jag ätit mig fördärvad på det.
Men nu vill jag inte bli fet och förstöra hälsan så tyvärr kan jag inte frossa i godis, glass och skräpmat.
16 juni, 2009 at 22:04 #638527Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Dock använder jag mig av kosttilskott, bland annat proteinpulver runt träning.Det måste vara hemskt för dig, det som är så sött och onaturligt. Men skit samma, du gillar sötsaker som vi andra helt enkelt. Att du sedan väljer godis som dessutom har lite fibrer och kanske lite mikronutrienter dessutom är ju ett klokt val.
16 juni, 2009 at 22:10 #638528Anonym anvandareMemberEller så tränar man som en tok och stoppar i sig allt skit man kommer över
17 juni, 2009 at 08:29 #638529Anonym anvandareMemberFlessa wrote:jag ser inte en proteindrink eller en gainer som godis, utan som ett smidigt sätt att snabbt få i sig näring efter ett hårt pass då orken tryter ordentligt och hemmet/maten är inom en hyfsat avlägsen tid.Du vet mycket väl vad jag menade.
Ditt resonemang om att inte gillas sötsaker håller om proteindrinken är helt naturell. Har den en smaksättning som du gillar innebär det att du pratar strunt eftersom det är rena godissmaken på proteinpulvren. Och smaken är inte russin eller naturlig smak av solmogna päron (vilket iofs inga päron knappt smakar som man köper på ICA heller).
17 juni, 2009 at 09:28 #638531Anonym anvandareMemberTesta en näve nötter funkar utmärkt för mig..
Bra apetitreglering..bra artikel btw..
[http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/]
18 juni, 2009 at 13:46 #638532Anonym anvandareMemberEn favoit som mellanmål en dag då sötsuget är framme:
125g milbona kvarg + 100g bär färska eller frysta (tinade såklart)
Så får man i sig lite vitaminer på köpet
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.