Hur förndras dagsbehovet under deffen?

Home Forums Deff och fettminskning Hur förndras dagsbehovet under deffen?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Har deffat i 6 veckor.
    Väger 81,6kg nu (87,6kg tidigare).

Enligt uppladdningen.nu så har jag ett dagsbehov mellan 2750-2950 (lite svårt knappa in rätt dagsaktiviteter så det verkligen stämmer).
    Tidigare låg dagsbehovet något högre eftersom vikten var större.

Ska jag räkna på det nya värdet när jag nu deffar vidare i 6 veckor till? eller har min basalmetabolism sjunkit?

Jag skulle aldrig orka räkna på allt det där. Jag deffar nu med, men jag kör helt på kännsla och på vågen. Känner du att det går för långsamt så ät mindre. Går du ner för snabbt, ät mer..

Ja don basalmetabolism sjunker när du går ner i vikt. Just kroppsvikten är ju en av faktorerna i ekvationen för BMR.

Men utöver det brukar ämnesomsättningen sjunka ytterligare (d.v.s. mer än bara via viktförändringar) efter en tids underätande, precis som den brukar ökas vid överätning. Vi har alltså en något elastisk metabolism, kroppen eftersträvar homeostas och vill ju varken upp eller ner i vikt. Medveten viktökning/viktminskning är ju ett aktivt sät att ”provocera” kroppen till att ändra sammansättning.

Men hur mycket ens ämnesomästtning sjunker utöver det som är givet p.g.a. lägre vikt varierar från person till person. Återigen gäller samma princip fastän omvänt vid överätning, våra kroppar reagerar olika helt enkelt.:)

….sjukt onödigt ordbajsande från mina sida märker jag.:D

Eddie Vedder wrote:

Bra att du inser det själv iaf :whistle: Haha :D

Eddie Vedder wrote:
    Ja don basalmetabolism sjunker när du går ner i vikt. Just kroppsvikten är ju en av faktorerna i ekvationen för BMR.

Men utöver det brukar ämnesomsättningen sjunka ytterligare (d.v.s. mer än bara via viktförändringar) efter en tids underätande, precis som den brukar ökas vid överätning. Vi har alltså en något elastisk metabolism, kroppen eftersträvar homeostas och vill ju varken upp eller ner i vikt. Medveten viktökning/viktminskning är ju ett aktivt sät att ”provocera” kroppen till att ändra sammansättning.

Men hur mycket ens ämnesomästtning sjunker utöver det som är givet p.g.a. lägre vikt varierar från person till person. Återigen gäller samma princip fastän omvänt vid överätning, våra kroppar reagerar olika helt enkelt.:)

Jag tycker det är grymt intressant det du skriver Eddie.
    Tack för svar!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.