Hur lång tid klarar ni utan sötsaker eller skräpmat?

Home Forums Deff och fettminskning Hur lång tid klarar ni utan sötsaker eller skräpmat?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 65 total)
  • Author
    Posts
  • #218715
    korbal wrote:
    Men vad vet du om att gå över en månad utan kolhydrater när musklerna och psyket skriker efter kolhydrater. Kanske svårt att känna det suga när man inte har några muskler och ska köra högvolym. Håll dig till att skriva noveller på din blogg istället.
    korbal wrote:
    Jag? Det var han som gjorde sig lustig över mig. Lite konstigt att någon som är så liten kan vara så stor i truten.

    Jag gjorde mig inte lustig. Du skriver ju svårbegripligt. Säg vilket du menade istället. Och ”…när musklerna och psyket skriker efter kolhydrater” är ju enbart din uppfattning och inget allmängiltigt. Det är flitigt rapporterat att bland lågkolhydratätare att sötsuget försvinner.

    Kom med något bättre än påhopp på min person.

    #218716

    Sötsuget försvinner inte alls och särskilt inte på deff om man dessutom har en del muskler, och tränar högvolym. Men det har du ju som sagt ingen erfarenhet av utan du upprepar ju bara ett mantra om och om igen tills det blir en sanning. Därför tycker jag att det är bättre att du gör vad du kan bäst istället, dvs skriva noveller på din blogg.

    #218717
    korbal wrote:
    Sötsuget försvinner inte alls och särskilt inte på deff om man dessutom har en del muskler, och tränar högvolym. Men det har du ju som sagt ingen erfarenhet av utan du upprepar ju bara ett mantra om och om igen tills det blir en sanning. Därför tycker jag att det är bättre att du gör vad du kan bäst istället, dvs skriva noveller på din blogg.

    Fast nu snackar du i nattmössan.
    MITT sötsug försvinner när jag drar ned på kolhydraterna och jag har lite muskler iaf. :) (195 cm, ~100 kg)

    I somras @ 95 kg

    [img=http://img40.imageshack.us/img40/674/img0394qy.jpg]Nu tycker jag vi struntar i personangrepp och riktar fokus på sakfrågan.
    :up:

    #218718

    Du är en stilig herre Indec, liknar en yngre Roger Zapfe, ja med 20kg mindre muskler men ändå :-D

    Sen tycker jag det är märkligt att det alltid ska vara någon i varje tråd som är så otroligt otrevlig, ohyffsad och kommer med personangrepp bakom sin datorskärm.

    #218719
    korbal wrote:
    Sötsuget försvinner inte alls och särskilt inte på deff om man dessutom har en del muskler, och tränar högvolym. Men det har du ju som sagt ingen erfarenhet av utan du upprepar ju bara ett mantra om och om igen tills det blir en sanning. Därför tycker jag att det är bättre att du gör vad du kan bäst istället, dvs skriva noveller på din blogg.

    Du har inget bättre alltså. :) Jag säger vad många påstår att de upplever och du svarar med att du inte gör det. Det är bara löjligt och jag fattar inte vad du angriper mig för.

    Men hursomhelst är inte din anekdot något som ändrar plural av anekdoter från annat håll. Eller för den delen när sug efter kolhydrater och sött efterfrågas i studier med olika makronutrientfördelning.

    Nu vet jag att du menade att DU blir sötsugen utan kolhydrater. Inte att ”man” blir det. Då har vi avklarat det. :)

    #218720

    Känner faktiskt aldrig något lust att äta skräpmat eller något riktigt onyttigt. Så klarar mig bra.

    #218721
    korbal wrote:
    Sötsuget försvinner inte alls och särskilt inte på deff om man dessutom har en del muskler, och tränar högvolym. Men det har du ju som sagt ingen erfarenhet av utan du upprepar ju bara ett mantra om och om igen tills det blir en sanning. Därför tycker jag att det är bättre att du gör vad du kan bäst istället, dvs skriva noveller på din blogg.

    Fast ett minskat sötsug är ju ett av de vanligaste rapporterade fördelarna med lågkolhydratskost vad jag läst/sett/märkt/upplevt.

    #218722

    Nicklas det är dags för dig att köra en redig dos med muskeljuice så vi alla kan börja ta dig på allvar när du visar upp dina svällande biceps :-)

    Ot, jag upplever absolut mindre sötsug, men visst finns det där annars skulle jag nog inte hälla i mig så mycket pepsi Max. Men nej något stort sug har jag annars inte efter sött. Däremot har jag sug efter just kolhydrater. Längtar efter potatismos, pasta och basmatiris…och bröd.

    #218723
    Eddie Vedder wrote:
    Du har inget bättre alltså. :) Jag säger vad många påstår att de upplever och du svarar med att du inte gör det. Det är bara löjligt och jag fattar inte vad du angriper mig för.

    Men hursomhelst är inte din anekdot något som ändrar plural av anekdoter från annat håll. Eller för den delen när sug efter kolhydrater och sött efterfrågas i studier med olika makronutrientfördelning.

    Nu vet jag att du menade att DU blir sötsugen utan kolhydrater. Inte att ”man” blir det. Då har vi avklarat det. :)

    Vänligen posta en studie som visar på att sötsuget försvinner för deffande kroppsbyggare som utesluter kolhydrater. Ska bli spännande. Tills dess föreslår jag att du tänker dig för en gång innan du gör dig lustig över saker som du inte har en aning om.

    #218724

    Har inget direkt sug efter sötsaker eller skräpmat varken på eller av diet. Kan ju vara trevligt med lite lightdricka in emellan ändå men det finns inget ”need” direkt.

    #218725
    korbal wrote:
    Vänligen posta en studie som visar på att sötsuget försvinner för deffande kroppsbyggare som utesluter kolhydrater. Ska bli spännande. Tills dess föreslår jag att du tänker dig för en gång innan du gör dig lustig över saker som du inte har en aning om.

    Haha. :D Ja argumentet mer muskler = mer sötsug är ju bra. Jag nöjer mig det beviset, vi är alla övertygade.

    Frågan är vad som händer när en kroppsbyggare – kanske till och med med ännu större muskler än du – hävdar att vederbörande inte har sötsug. Om det nu är en fråga om att varje anekdot är ett slutligt bevis och alla utan samma muskelmassa är uteslutna från spekulation.

    #218726

    Jag kör någon slags lågkolhydrats-grej, och kan säga att jag har noll och inget sötsug
    över huvud taget. Vad det nu tillför debatten. Väger runt 100 kg i hyfsad form.

    Ps. Bra kropp på Indec.

    #218727
    korbal wrote:
    Vänligen posta en studie som visar på att sötsuget försvinner för deffande kroppsbyggare som utesluter kolhydrater. Ska bli spännande. Tills dess föreslår jag att du tänker dig för en gång innan du gör dig lustig över saker som du inte har en aning om.

    Change in food cravings, food preferences, and appetite during a low-carbohydrate and low-fat diet.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21494226] (Gratis fullängdare)

    Compared to the LFD, the LCD had significantly larger decreases in cravings for carbohydrates/starches and preferences for high-carbohydrate and high-sugar foods. The LCD group reported being less bothered by hunger compared to the LFD group.

    Kolhydratsintaget började på 20 g/dag för LCD-gruppen och ökades på sakta under den långa tiden till att slutligen också inkludera lite fullkornsprodukter och mjölkprodukter. Intressant nog ser man också sötsuget sakta öka för LCD-gruppen, rimligtvis pga inklusionen av mer kolhydrater i kosten, då det länge ligger lågt när kosten är låg på kolhydrater.

    Dock var LFD-gruppen inte särskilt low-fat, men procentuellt sett blir 30% ändå relativt lågt på deras kcal-budget. Högkolhydrat i varje fall. Och slutligen var matintaget ad libitum för LCD-gruppen och bestämt för LFD-gruppen. Men det gör nog ingen större roll för sötsuget faktiskt, då man skulle få samma resultat på den punkten oavsett med så olika mängder kolhydrater i de två grupperna.

    #218728
    Madball wrote:
    Change in food cravings, food preferences, and appetite during a low-carbohydrate and low-fat diet.

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21494226] (Gratis fullängdare)

    Compared to the LFD, the LCD had significantly larger decreases in cravings for carbohydrates/starches and preferences for high-carbohydrate and high-sugar foods. The LCD group reported being less bothered by hunger compared to the LFD group.

    Kolhydratsintaget började på 20 g/dag för LCD-gruppen och ökades på sakta under den långa tiden till att slutligen också inkludera lite fullkornsprodukter och mjölkprodukter. Intressant nog ser man också sötsuget sakta öka för LCD-gruppen, rimligtvis pga inklusionen av mer kolhydrater i kosten, då det länge ligger lågt när kosten är låg på kolhydrater.

    Dock var LFD-gruppen inte särskilt low-fat, men procentuellt sett blir 30% ändå relativt lågt på deras kcal-budget. Högkolhydrat i varje fall. Och slutligen var matintaget ad libitum för LCD-gruppen och bestämt för LFD-gruppen. Men det gör nog ingen större roll för sötsuget faktiskt, då man skulle få samma resultat på den punkten oavsett med så olika mängder kolhydrater i de två grupperna.

    Fast det har ju för små muskler för att räknas tydligen. Man kan tycka att en vältränad kropp innebär mycket bättre blodsockerkontroll och insulinkänslighet och det brukar ju knappast vara så att de som konsumerar mest sötsaker är de med mest muskler om man säger så. Generellt sett finns även preferenser för sött i större utsträckning bland kvinnor än män och kvinnors muskelmassa är lägre.

    Förklaringsmodellen mer muskler = mer sötsug är som sagt inte direkt övertydlig.

    #218729

    Sug, eller vad man vill kalla det minskar generellt sett på de flesta dieter, söta, kolhydratika eller inte.
    Här är ett exempel på en jämförelse mellan en ”normal” matbaserad kost på 1200 kcal och en lågkalorivariant baserad på söta shakes och bars på totalt 1000 kcal.

    Gruppen på de söta måltidsersättarna och barsen minskade sitt sötsug och sug i allmänhet ganska rejält och gick samtidigt ner mer i vikt.

    [http://www.nature.com/oby/journal/v14/n1/pdf/oby200614a.pdf]

    Relaterat till detta kanske ni kommer ihåg de stora nyheterna i aktuellt bland annat som skyllde övervikten på måltidsersättare och bars med socker i. De ökade tydligen sötsuget och var därför oraken till den ökande övervikten i samhället.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 65 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.