Hur länge kan man dieta?

Home Forums Deff och fettminskning Hur länge kan man dieta?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hur länge kan man gå på diet för att tappa fett?
    Kan man hålla på tills man är nöjd, eller behöver kroppen vila emellanåt?
    Är det sant att kroppen tillslut ställer in sig på sparlåga?

Du kan givetvis deffa och tappa fett hur länge som helst, till slut kommer du ju tyvärr svälta ihjäl.

Mja det är inte riktigt sant. Jag hade ingen linjär fettnedgång när jag körde deff iallafall, till slut blev det för mycket för kroppen och den vägrade tappa mer helt enkelt.

Det kan dock handla om okunskap från min sida, men när det gäller deff så är ju okunskap oftast det som sätter stopp…

Kan tillägga att jag inte tog något olagligt preparat.

Det är sant att man svälter ihjäl i slutändan men då måste man äta mindre och mindre hela tiden. Mindre än ca 15-18 kcal/kg kommer man inte klara sig på.

Hur som helst är det en bra ide att ta en paus från dietandet ibland, av många olika orsaker, bara men inte går upp allt som man gått ner (förutsatt att man är överviktig).

Alm wrote:
    Mja det är inte riktigt sant. Jag hade ingen linjär fettnedgång när jag körde deff iallafall, till slut blev det för mycket för kroppen och den vägrade tappa mer helt enkelt.

Det hade att göra med att du helt enkelt inte längre låg på energiunderskott, jag pratar om helt teoretiska resonemang här. Det finns ingen gräns där kroppen bara slutar släppa allt, hur ska då basalmetabolismen kunna tillgodogöras?

Du hade gått ner i vikt och fått en lägre BMR och dessutom sänks energiförbrukningen vid underätning (olika mycket för olika personer), men hade du ätit ännu mindre och hamnat på underskott hade du fortsatt gå ner i vikt.

Ola Wallengren wrote:
    Det är sant att man svälter ihjäl i slutändan men då måste man äta mindre och mindre hela tiden. Mindre än ca 15-18 kcal/kg kommer man inte klara sig på.

Jo jag vet, men det var som sagt helt teoretiskt. Jag förstår inte hur en del resonerar när man pratar om nån sorts gräns där kroppen skulle välja att inte gå ner mer i vikt.
    Människokroppen är makalöst anpassningsbar och klarar en hel del men faktum kvarstår ju att om man ständigt ”klarar av” att ha ett intag som understiger förbrukningen går man ner i vikt, slutligen till den punkten att man avlider.

Eddie Vedder wrote:
    Du kan givetvis deffa och tappa fett hur länge som helst, till slut kommer du ju tyvärr svälta ihjäl.

Jo, att man inte kan hålla på riktigt hur länge som helst fattar jag ju. :D Syftade mest på om kroppen börjar gå på sparlåga eller om det händer något annat, typ att kroppen töms på vitaminer och sånt.

Karl Alfred wrote:
    Om jag förstår dig rätt så pratar du om normal bantning för att nå någon typ av idealvikt och inte någon tävlingsdeff för att stå på podiet i december?

Oavsett vad du tänker göra så är Ola Wallengren den som kan det här området bäst av samtliga på den här brädan så passa på att fråga honom om det är något som du behöver ha hjälp med.

Ja, det stämmer. Fick barn rätt nyss och åt upp mig ordentligt under graviditeten. Så småningom så vill jag ju komma i tävlingsform, men just nu är det att nå en fettprocent på omkring 20% som är målet. Det lär ju ta sin tid, därav frågan om det bara är att köra på eller om det är något jag bör tänka på.

Ola Wallengren wrote:

Hur som helst är det en bra ide att ta en paus från dietandet ibland, av många olika orsaker, bara men inte går upp allt som man gått ner (förutsatt att man är överviktig).

Okej. Mest för motivationens skull då? Eller bränner man mindre fett efter ett tag?

Jenny K wrote:
    Okej. Mest för motivationens skull då? Eller bränner man mindre fett efter ett tag?

Både och skulle man kunna säga. Motivationen är en viktigt faktor men man ger sig förutom en mental break också en chans att få tillbaka den muskelmassa man förlorat under viktminskningen. Samtidigt finns möjlighet att ämnesomsättningen går tillbaka till ”normalt” om den mot förmodan sänkts en aning. Ju mer fettmasa man har desto mindre risk är det att ämnesomsättningen minskar (en tillfällig minskning med 5-10% kan man nog räkna med men inte mer) och är man kraftigt överviktig minskar inte ämnesomsättningen något alls i stort sett.
    Jag tror inte att förmågan att ”bränna fett” minskar när man dietat mycket, snarare tvärt om. Men det blir ju svårare med tiden att skapa ett energiunderskott och utan ett energiunderskott så kommer det inte hända speciellt mycket med fettmassan.

Ola Wallengren wrote:
    Både och skulle man kunna säga. Motivationen är en viktigt faktor men man ger sig förutom en mental break också en chans att få tillbaka den muskelmassa man förlorat under viktminskningen. Samtidigt finns möjlighet att ämnesomsättningen går tillbaka till ”normalt” om den mot förmodan sänkts en aning. Ju mer fettmasa man har desto mindre risk är det att ämnesomsättningen minskar (en tillfällig minskning med 5-10% kan man nog räkna med men inte mer) och är man kraftigt överviktig minskar inte ämnesomsättningen något alls i stort sett.
    Jag tror inte att förmågan att ”bränna fett” minskar när man dietat mycket, snarare tvärt om. Men det blir ju svårare med tiden att skapa ett energiunderskott och utan ett energiunderskott så kommer det inte hända speciellt mycket med fettmassan.

Då vet jag. Tack!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.