Home › Forums › Deff och fettminskning › Hur många veckor till fitnesskroppen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 maj, 2010 at 11:07 #487649Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är på stadig viktnedgång och vill skaffa mig den där vältränade looken en gång för alla! Jag är av den kvinnliga sorten och började på 65 kg för ca 6 veckor sedan och är nu nere på 62. Började med en fettprocent på ca 25%, alltså relativt hög (kommer mäta igen till veckan!) Jag är 174cm lång så det handlar egentligen inte så mycket om att ”tappa vikt” utan mer forma om kroppen. Alltså problematiken deffa och bulka på samma gång
Min träning består av:
2 stypass i veckan, ca 1 timme. Antingen ett mer funktionellt intensivt crossfit-upplägg eller ren styrketräning helkropp.
3 medelintensiva konditionspass, ca 1 timme vardera, i veckan. Löpning, cykling eller rullskidor.
50-60 armhävningar, 3 dar i veckan.Kommer detta göra mig synligt muskulösare och samtidigt få ner fettprocenten? Ska jag göra om något i träningen? Mer styrka? Mina sty pass är grundläggande och idag ska jag te.x köra armhävningar, bänkpress, latsdrag, thrusters, utfall, dips och mage.
Ett crossfitpass är army-inspirerat. tex. upphopp, thrusters, kettleswingar, burpees, armhävn.Hur många veckor/månader pratar vi för att komma ”i form”? Kan jag räkna med hyfsat synliga magrutor och trimmade lår i augusti?
Jag känner mig starkare, byxorna sitter lite lösare och lite mer muskler men inga större förändringar på lår/mage.
Kosten består i princip av följande:
Kyckling
Kött – rostbiff, köttfärs, renskav, nöt
Lax, Hoki, Sej
Ägg
Minimjölk
Rökt skinkaHavregryn
Wasa sport knäcke
Potatis
Fullkorsris & pasta
Bulgur
Linser
Broccoli, spenat
Kidneybönor
GrönsakerMellanmålLättkesella
Minikeso
Morötter
Frysta bär
Lättyog naturell
Allbran, muesliBör jag variera mer? Äter alltid 1 dl havregryn med rivet äpple, kanel och två dec mjölk till frukost (300kcal). Äger ingen hushållsvåg så väger ingen mat men tror jag har ungefärlig koll (1500kcal/dan). Mest protein med grönsaker, lägger till 1dl pasta eller ett par potatisar de dagar jag tränar (uppåt 1800kcal). Unnar mig liite mer mat och 1-200g lösgodis 1 dag i veckan.
Vissa dar tycks jag klara mig på betydligt mindre utan att gå hungrig. Tex igår. Grötfrukost (300), sushilunch (300) och en stekt kycklingfile (250g?! 300kcal) med grönt till middag.Sprang dessutom runt på stan hela dan och gick en 1 timmes promenad på kvällen. Är det på nåt sätt nerbrytande att ligga så lågt eller skyndar det bara på?
Vad tror ni? Kan jag, och isf När kan jag förvänta mig magrutor?
24 maj, 2010 at 11:07 #67661Anonym anvandareMember24 maj, 2010 at 11:55 #487651Anonym anvandareMemberAtt ligga på kaloriunderskott och bygga muskler är mycket svårt.
Jag tror du ska förenkla din träning en del, tänk på att kroppen blir stark när du vilar.
Om du inte vill väga och räkna på maten får du gå på känn, minskar midjemåttet så
äter du mindre än vad du gör med och ökar midjemåttet äter du mer än vad du gör av med.
Din vikt är ganska ointressant pga av större muskler gör att du ökar i vikt.Att få magrutor är tufft och ännu tuffare som tjej, augusti är för optimistiskt tror jag.
Lite snabba tips.
24 maj, 2010 at 12:07 #487652Anonym anvandareMemberLägger in ett par bilder så vet ni förutsättningarna!
Förenkla träningen? Hur menar du?
Fler synpunkter?
24 maj, 2010 at 12:20 #487653Anonym anvandareMemberMagrutorna beror på genetiken och till viss den underhudsfett och vätska i kroppen. Vissa föds med djupa sexpack medans andra får kämpa med att få bort kulmagen. Men av dina bilder att döma så ser linjerna för magmuskulaturen inte allt för avlägsen. 6-8 veckor på en strikt diet skulle nog få fram magrutorna av mig att döma…..
24 maj, 2010 at 14:50 #487654Anonym anvandareMemberQuote:Att få magrutor är tufft och ännu tuffare som tjej, augusti är för optimistiskt tror jag.Tar tillbaka detta, missbedömde och trodde att du var i sämre form.
6-8 veckor räcker säkert :up:Quote:Min träning består av:
2 stypass i veckan, ca 1 timme. Antingen ett mer funktionellt intensivt crossfit-upplägg eller ren styrketräning helkropp.
3 medelintensiva konditionspass, ca 1 timme vardera, i veckan. Löpning, cykling eller rullskidor.
50-60 armhävningar, 3 dar i veckan.Jag tycker att 5 pass + 50-60 armhävningar i veckan är för stor träningsvolym,
stryk åtminstone armhävningarna, brösten tränas bättre på gymmet med
vikter.24 maj, 2010 at 16:49 #487655Anonym anvandareMemberFör att nå en fitnesskropp så är det väl ett par års slit framför dig. För att se förhållandevis vältränad ut så ett par månader? Du behöver lägga på dig en del muskler, tappa lite fett. Vet inte direkt hur väl lämpat crossfit är för hypertrofi men skulle rekommendera traditionell styrketräning.
Tycker du ser ut att ha en bra utgångspunkt.
24 maj, 2010 at 17:08 #487656Anonym anvandareMemberJadu, 200-300 veckor kanske?
Inget illa menat men som primo säger är det en fråga om år. Du har inte alls muskelmassa nog för en fitnesskropp och att bara idag börja skala av lite fläsk kommer göra dig smalare men knappast ge dig en fitnesskropp.
Med så mycket konditionsträning kontra styrketräning blir dessutom förutsättningarna sämre tror jag.
24 maj, 2010 at 17:28 #487657Anonym anvandareMemberska nog förtydliga en del här, nämligen min egen defintion av fitnesskropp det är såklart olika för alla.
jag menar inte en vältränad kropp för att tävla med, det förstår jag också att det tar år att bygga upp.men som på bilden här intill. trimmat och smått synliga muskler.
hur många kg fett har jag att bli av med tror ni? pratar vi fortfarande år?ang armhävningarna så är det helt enkelt något jag vill bli bra på. vore kul att kunna göra åtminstone 50. Samma sak i bänk, att kunna lyfta sin egen vikt. Små mål som gör träningen roligare och mer inspirerande. Så de behåller jag gärna.
Så vad tycker ni, hur ska jag fördela styrka och kondition?
Tack för visat engagemang
24 maj, 2010 at 17:46 #487658Anonym anvandareMemberOnedge wrote:men som på bilden här intill. trimmat och smått synliga muskler.
hur många kg fett har jag att bli av med tror ni? pratar vi fortfarande år?Så vad tycker ni, hur ska jag fördela styrka och kondition?
Tack för visat engagemang
Jag borde nog inte blanda mig i men tjejens axlar/armar på bilden tar nog ett bra tag att få till. Tror inte att du kommer få de där armarna om du skalar ner dig, tyvärr. Men du ser ju bra ut som du gör redan, i höst kan du styrketräna mera och satsa på att bygga en större överkropp. :up:
Jag skulle väl säga att du borde köra mest styrka, kanske 4-5 gg i veckan men om ditt mål är att bli av med the ”fett” så kör styrka 2-3 och kondition 2-3 så kommer det gå undan.
24 maj, 2010 at 18:36 #487659Anonym anvandareMemberKontakta någon ”personlig tränare” som folk rekommenderar. Finns säkerligen folk här inne som kan hjälpa dig med det.
And… *trumvirvel* lyssna in på för mycket folk här inne. Efter 1 års tränings så är nästan alla experter här.
But what Eddie says..
24 maj, 2010 at 21:36 #487660Anonym anvandareMemberOnedge wrote:hur många kg fett har jag att bli av med tror ni? pratar vi fortfarande år?Ja det handlar fortfarande om år i min mening. Det handlar inte om hur mycket fett du behöver bli av med. Förlorar du fett kommer du bara se mindre ut som den bilden, inte mer.
Den tjejen är ju muskulös, det blir inte du om du går ner i vikt. Och särskilt inte med det träningsupplägget som sagt.
Du måste först öka ett par kg i muskelmassa för att överhuvudtaget närma dig den tjejen. Och muskelmassa bygger man inte upp i en handvändning.
24 maj, 2010 at 21:45 #487661Anonym anvandareMemberSkär ner på konditionsträningen rejält.
Skit i knepiga träningsupplägg, kör 4 halvkroppspass med riktiga basövningar per vecka.. Sikta på att förbättra formen under några månader för att sedan öka på kaloriintaget under 8-10 månader för att bygga muskler.
Då kan du ha en hyffsad sommarform under dom år som tar att lägga på dig tillräckligt med muskler24 maj, 2010 at 23:01 #487662Anonym anvandareMemberMånga olika bud
Vi får se vad det blir, ska fundera lite. Återkommer.. med efterbilder i augusti om inte annat!!
25 maj, 2010 at 08:27 #487663Anonym anvandareMemberOnedge wrote:Många olika budJag tycker de flesta har en ganska homogen syn på ditt upplägg. För mycket konditionsinriktad träning, för lite styrketräning och en (tyvärr) lite blåögd syn på hur nära den tjejen du ligger.
Du verkar ha bestämt dig dock, mindre fett på din kropp kommer göra dig smalare i alla fall. Men inte ger det en fitnesskropp. Om det är vad du vill så önskar jag dig lycka till.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.