Hur mycket kcal förbränner man på…

Home Forums Deff och fettminskning Hur mycket kcal förbränner man på…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Jag vet inte riktigt om det här är på rätt ”sub-forum” men…

Jag undrar hur mycket kcal man förbränner på en 6 km cykeltur samt hur mycket kcal man förbränner på en 3 kms jogging runda?

Uppskattar alla svar jag kan få. :)

Angående löpningen kan du ta antal km multplicerat med din kroppsvikt och få en hyfsad siffra. Cyklingen säger enbart distans nästan ingenting. Men oavsett så är 6 km knappast mycket.

Jag cyklar 6 km varje dag. Det tar ungefär 16 minuter.

Hur mycket bränner man då ~?

densture wrote:
    Hur mycket bränner man då ~?

100 kcal om du har tur

Martin_Matti wrote:
    100 kcal om du har tur

typ

densture wrote:

Jag undrar hur mycket kcal man förbränner på en 6 km cykeltur samt hur mycket kcal man förbränner på en 3 kms jogging runda?

6 km är ju inte mkt att cykla?
    Jag cyklade 20 km på gymmet och tyckte inte alls det tog långt tid. Iofs trampade jag på som en tok. Men allt beror väl på vad du väger och hur mkt du tar i? Som det redan sagts i tråden så går det att googla fram lite tabeller, eller räkna på det som nån sa. :) good luck.

Tack för alla svar ^^
    Ehm.. tabeller säger alla.. vad ska man söka på då? :S
    Hittar inte riktigt det :P

Metabolic Energy Turnover (MET)

Kolla ”Bicycling Calculator” på [http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php]
    Enl den så 192kcal om du väger 80kg o cyklar 6km på 16min

densture wrote:

Jag sprang igår 10 km på en timme och brände 1050 kcal,väger 92kg

Tack för alla svar.. har dock en fråga till..

Jag har räknat ut att jag bränner på ett ungefär 2300 kcal dagligen (om man bara chillar) men hur mycket går man ned på det egentligen? Jag menar.. om man äter normalt?

Jag skulle vilja ligga på -1000kcal per dag.. men det är kanske svårt? Har inte så bra koll >.<
    Kan någon besvara o rätta till? :)

Att äta ”normalt”- säger tyvärr inget om hur mycket kcal du får i dig. Det värde du fått är hur mycket energi din kropp behöver för att bibehålla nuvarande vikt. Om du äter normalt nu och inte går ned i vikt, äter du alltså ca 2300kcal om dagen.
    Att ligga på 1000kcal- för dig skulle alltså nästan vara en halvering av din kost idag, om du inte ändrade på vad du får i dig, alterantivt rör på dig så att du bränner mer än 2300kcal

Om du inte vill räkna kalorier, börja med att äta lite mindre varje dag och lägg till promenader/joggning/styrketräning/sport mm för att öka din förbränning. Utvärdera efter ett par veckor och se effekt.

Vill du räkna kalorier, blir det till att börja väga den mat du får i dig, googla och leta rätt på energiinnehållet. skulle nog rekomendera 500kcal- om dagen, alltså ca 1800kcal, samt öka förbränningskrävande aktiviteter

alexhallgren wrote:
    Att äta ”normalt”- säger tyvärr inget om hur mycket kcal du får i dig. Det värde du fått är hur mycket energi din kropp behöver för att bibehålla nuvarande vikt. Om du äter normalt nu och inte går ned i vikt, äter du alltså ca 2300kcal om dagen.
    Att ligga på 1000kcal- för dig skulle alltså nästan vara en halvering av din kost idag, om du inte ändrade på vad du får i dig, alterantivt rör på dig så att du bränner mer än 2300kcal

Om du inte vill räkna kalorier, börja med att äta lite mindre varje dag och lägg till promenader/joggning/styrketräning/sport mm för att öka din förbränning. Utvärdera efter ett par veckor och se effekt.

Vill du räkna kalorier, blir det till att börja väga den mat du får i dig, googla och leta rätt på energiinnehållet. skulle nog rekomendera 500kcal- om dagen, alltså ca 1800kcal, samt öka förbränningskrävande aktiviteter

Min kost har varit väldigt ohälsosam dom sissta månaderna.. Har ungefär druckit 1 läsk om dagen och en munk till det.
    Hur mycket blir det?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.