Home › Forums › Deff och fettminskning › Hur orolig ska man vara för att tappa massa?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2012 at 22:30 #50957Anonym anvandareMember12 februari, 2012 at 22:30 #122406Anonym anvandareMember
Är det väldigt lätt att tappa muskelmassa om man deffar fel?
Jag är livrädd för att tappa något och därför äter jag hela tiden för mycket vilket gör att min deff går väldigt långsamt.
13 februari, 2012 at 09:18 #122407Anonym anvandareMemberHur långsamt? en lagom viktnedgång under deff sägs vara 0,5kg/vecka ->500kcal minus /dag
Detta i kombination med styrketräning så sitter nog mestadels av musklerna kvar på kroppen.
13 februari, 2012 at 09:31 #122408Anonym anvandareMemberTräna tungt och ät mycket protein så behöver du nog inte oroa dig så mycket. Har man mycket som ska bort tror jag dessutom att man kan skita totalt i dom där -500kcal i början och ösa på med större underskott, det är det många som gör med bra resultat. Det man ska se upp med är när styrkan börjar sjunka för då börjar det bli farligt.
13 februari, 2012 at 10:35 #122409Anonym anvandareMemberkorbal wrote:Jag är livrädd för att tappa något och därför äter jag hela tiden för mycket vilket gör att min deff går väldigt långsamt.Definiera ”lite för mycket”. Äter du så mycket att du står still? Eller äter du i mängder där du går ner i vikt men i oönskad takt (för långsamt). Jag tycker det låter som alternativ 2 och om det är fallet så behöver det ju verkligen inte vara något negativt. Om du nu inte har en specifik dag på kalendern på du bara måste vara i önskad form.
Styrketräning och proteinintaget har nämnts. Beroende på hur fet du är så varierar också graden av hur hårt du kan banta utan muskelförlust. Är du redan i ganska bra form gör du nog enbart klokt i att ta det lugnt.
13 februari, 2012 at 12:39 #122410Anonym anvandareMemberJu mindre kroppsfett du har, desto mer protein och mindre underskott krävs för att bibehålla muskelmassa.
Är du fetare kommer du undan med mindre protein och större överskott.
14 februari, 2012 at 21:19 #122411Anonym anvandareMemberMadball wrote:Ju mindre kroppsfett du har, desto mer protein och mindre underskott krävs för att bibehålla muskelmassa.Är du fetare kommer du undan med mindre protein och större överskott.
Ligger just nu på ca 18-19%BF… så har inte deffat klart än..så behöver jag smälla i mig 2g protein per kg eller kommer det funka lika bra med typ 1.7kg eftersom jag har en stor andel fett kvar på kroppen? Eller ska jag rent av öka protein mängd kanske? är lite lost nämligen Kan nämna att jag tränar tungt 4-5 dagar i veckan…
14 februari, 2012 at 21:25 #122412Anonym anvandareMemberVanNuysCity wrote:Ligger just nu på ca 18-19%BF… så har inte deffat klart än..så behöver jag smälla i mig 2g protein per kg eller kommer det funka lika bra med typ 1.7kg eftersom jag har en stor andel fett kvar på kroppen? Eller ska jag rent av öka protein mängd kanske? är lite lost nämligen Kan nämna att jag tränar tungt 4-5 dagar i veckan…1.7 gram kan säkert vara tillräckligt men varför chansa? Och ju lägre totalintag desto högre proteinintag kan man tänka sig att du har nytta utav.
14 februari, 2012 at 23:47 #122413Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:1.7 gram kan säkert vara tillräckligt men varför chansa? Och ju lägre totalintag desto högre proteinintag kan man tänka sig att du har nytta utav.Sant sant..ingen ide att chansa. Tack för snabbt svar
15 februari, 2012 at 19:13 #122414Anonym anvandareMemberSärskilt när skillnaden mellan 1.7 och 2.0 gram protein/kg kroppsvikt trots allt är rätt liten i praktiken och dessutom minskar chansen för att du tappar muskelmassa. Mer lär du inte behöva med tanke på din relativt höga kroppsfettsprocent, men när du närmar dig nedåt 15% och under skulle jag dra upp det till 2,5-3,0 g/kg kroppsvikt. Mer än 3,0 g/kg kroppsvikt tror jag inte spelar från eller till då det borde täcka upp i stort sett i samtliga fall.
Under överskott är det fortfarande rätt blygsamma proteinintag som behövs för tillväxt, med reservation för att mer protein bygger lite mer muskler (och inte blir till fett) enligt nyare studier.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.