Home › Forums › Deff och fettminskning › Hur ska jag göra med kolhydraterna?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 februari, 2008 at 23:07 #75505Anonym anvandareMember8 februari, 2008 at 23:07 #594786Anonym anvandareMember
Hej!
Jag håller på att gå ner i vikt nu, samtidigt som jag behåller
muskler och ökar till och med i samtliga övningar. Ska tilläggas att
jag har bara tränat i typ 8 månader efter ett uppehåll på flera år och
startade på 114 kg. Jag är nu nere på 100 kg, och jag har ökat rejält i
alla övningar. Jag har gått promenader runt 5 dagar/vecka (både innan
frukost, med lite protein i magen och mitt på dan) och styrketräning 4 dagar/vecka. Jag har ätit bra mat med 2-3g protein/kg kroppsvikt men inte räknat kalorier, bara sett till att äta mindre kolhydrater (ca 150g/dag) och dessa bara på morgonen och innan och efter träningen.
Har börjat räkna lite nu, äter ca 2500 kcal/dag nu sen någon vecka
tillbaka och det funkar fint!Jag har tidigare väntat en timme efter träning med att äta, då en
föreläsare på friskis och svettis sa att detta är det bästa för att
förbränna fett. Jag har sedan dess läst på lite och kommit fram till
att jag bör få i mig en drink direkt efter träning för att främja
muskeltillväxt och förhindra nedbrytning.
Jag har nu börjat med en drink på 60g vasslekoncentrat (48g protein)
efter passen, och en timme efter en måltid med 50g kolhydrater
i form av pasta elller ris, plus grönsaker och kött.Nu till min fråga:
Jag har tänkt att börja cykla en timme efter styrketräningen, och
kommer då att få i mig min måltid ca två timmar efter styrketräningen.Ska jag då ha i 50g kolhydrater i drinken mellan styrkan och cyklingen?
Tänkte på maltodextrin eller nåt.Ska jag kanske ha i malto i vilket fall, även då jag inte cyklar efter,
och sprida ut mitt intag av kolhydrater minus det från malton jämnt
över dagen?Tacksam för svar!
Mvh Svaa9 februari, 2008 at 00:28 #594787Anonym anvandareMemberAtt köra konditionsträning direkt efter styrketräningspasset är bland det sämsta du kan göra för dina muskler. Vid så långa pass utsöndras oerhörda mängder kortisol. Jag tror inte att kolhydraterna därimellan skulle hjälpa så mycket heller, de går ju snarare till benen vid cyklingen än till resten av musklerna som du nyss har tränat. Jag råder dig att ha så mycket tid som möjligt mellan konditionspass och styrketräningspass. Styrketränar du på kvällen så försök att konditionsträna på morgonen. Om detta inte är möjligt så lägg in ett eller två konditionspass på dina lediga dagar.
Sen tycker jag att du borde dra ner på dina konditionspass med. Kör kanske bara en halvtimme och höj intensiteten istället. Desto fler kalorier du kan bli av med på så kort tid som möjligt gör att du får kalorie-minus utan de muskelnedbrytande effekterna av ett långt konditionspass.
9 februari, 2008 at 07:46 #594788Anonym anvandareMembersvaa wrote:Jag har tidigare väntat en timme efter träning med att äta, då en
föreläsare på friskis och svettis sa att detta är det bästa för att
förbränna fett.Ibland undrar jag vad som krävs för att få vara ”kostrådgivare” eler instruktör o.s.v. Att läsa sånt här skrämmer verkligen mig.
Visst, en färsk studie som King Grub postade på kolo nyligen visar att det i sig stämmer (dock lär det vara en mycket dum idé ur återhämtningssyfte) men jag tror knappast föreläsaren stödde sitt resonemang på det.Klart du ska äta mat när du tränat, bra att du numera tar din drink och sedan äter.:up: Jag skulle äta en större måltid än så vid den tidpunkten om jag vore du, ser ingen som helst anledning att hålla igen på maten just efter träning. Detta oavsett om man vill gå ner i vikt.
Att skära ner på kcal kan du göra lite här och där på dagens olika måltider, efter träning tycker jag du bör sträva efter en rejälare måltid. Det är i alla fall mitt förslag.
Sen håller jag med Tyskn om konditionsträningen efter styrketräning, tveksamt om det är särskilt klokt faktiskt. Men jag ska inte säga något eftersom jag generellt sett kör konditionsträing i 1-1:15 inan mina styrketräningspass, ganska intensivt också så styrkan blir normalt sett väldigt lidande. Men det är bättre än ingenting kännder jag, och eftersom styrketräningen är så skittråkig så tar jag mig inte ens till gymmet om jag inte vet att det först kommer bli ”riktig” träning före styrkepasset. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.