Hur snabbt kan man förbränna fett!

Home Forums Deff och fettminskning Hur snabbt kan man förbränna fett!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Teoretiskt så förbrukar kroppen 100g fett vid ett underskott på 700kcal. Gör man allt rätt så kanske det behövs ett underskott på 1000kcal/dag för att tappa 100g fett.
    Skulle man då tappa 200g fett vid ett underskott på 2000kcal eller 300g fett vid ett underskott på 3000kcal…NEJ, skulle jag säga. Man kan inte öka fettförbränningen mycket över den normala oxidationen.
    Skulle säga att en takt ”mellan pekfingret och tummen” som är realistisk…är kroppsvikten i gram/dag (ex. vid en vikt på 100kg), så kan just 100g fett/dag vara en lagom nivå att sträva efter. Tror inte det går att förbränna så mycket mer/dag i längden.

Låt oss säga att vi har en tjej som väger 70kg med 20% kroppsfett (14kg fett). Målsättningen är att komma iform på 60kg med 10% kroppsfett (6kg fett). Hon ska alltså tappa 8kg fett. Hur långt tid tar det?
    Jag skulle säga 8000/60 = 133 dagar/19 veckor (8000g fett ska bort och 60g/dag kan vara realistiskt).
    Det exemplet är nästan bättre än verkligheten, inte helt lätt att uppnå!

Skulle det gå att tappa 250g fett/dag för denna tjejen, så hade hon fixat formen på ca. 1 månad.
    Tyvärr så går inte det!
    Många ligger på ett underskott på ett par tusen kalorier och borde då tappa ett par hundra gram fett/dag, men man gör inte det!

Mer är inte bättre, snarare tvärtom.
    Det gäller att hitta den lagomnivån där fettförbränningen ligger nära max och där man samtidigt sliter så lite som möjligt på kroppen och musklerna.

Detta är endast efter egna erfarenheter och det jag försöker intala dom som jag har hjälpt.

Hur många har inte kört 3-4 timmars cardio/dag + gympass och ätit väldigt lite.
    Har fettet runnit av?
    Dom 3 första dagarna på ett sådant program så brukar vikten gå ner flera kilo pga att man tömmer ut kroppen (glykogen, mineraler, vatten). Sedan så skulle jag säga att man har försämrat sina förutsättningar att komma iform. Slitaget på kroppen blir alldeles för stort.

Har själv lärt mig efter många misslyckande, det går inte att stressa bort fettet!

En ungefärlig genomsnittssiffra för unga män är att varje kilo kroppsfett kan frisätta 70 kcal per dygn.

King Grub wrote:
    En ungefärlig genomsnittssiffra för unga män är att varje kilo kroppsfett kan frisätta 70 kcal per dygn.

Du menar att man kan förbränna mer fett om man är fet (viktmässigt).

70 kcal av ett kilo fett motsvarar 1%…

Ju fetare man är, desto större fettförlust i vikt kan man ligga på per dygn utan att fettfri massa kataboliseras av den orsaken.

men hur är det när man tar grönt te, koffein, starka kryddor osv. ökar frisättningen av fett så att man kan ligga på ett större underskott utan att förlora fettfrimassa?

50cent wrote:
    men hur är det när man tar grönt te, koffein, starka kryddor osv. ökar frisättningen av fett så att man kan ligga på ett större underskott utan att förlora fettfrimassa?

Nej det är nog snarare så att chansen för att den maximala frisättningen av fett fe facto åstadkoms. Bara för att en sådan siffra existerar så innebär ju inte det att du absolut förlorar den mängden fett. Men med extra hjälp på traven kanske förutsättningarna för maximal lipolys förbättras.

Någon som kan säga på ett mera pedagogiskt sätt vad denna diskussion fick för slutsats? Jag tyckte trådskaparen var ganska pedagogisk men sen blev det lite mer avancerat :(

box4m wrote:
    Någon som kan säga på ett mera pedagogiskt sätt vad denna diskussion fick för slutsats? Jag tyckte trådskaparen var ganska pedagogisk men sen blev det lite mer avancerat :(

King Grubs två svar är väl så enkla och konkreta som det bara kan bli? D.v.s. att mängden kcal som kan frisättas i form av rent fett per dygn är begränsade.

Vidare är en generell siffra ca 70kcal/kg kroppsfett, en siffra som givetvis kan variera både upp och ner hos individ A jämfört med individ B men det är en lagom siffra att förhålla sig till om man oroar sig väldigt för förluster av fettfri massa. Och med tanke på att mängden fett som kan frisättas står i proportion till mängden kroppsfett kan alltså mer fettkalorier frisättas ju fetare du är.

För mig låter 70 kcal/kg fettmassa mycket.
    ex. Om man väger 100kg och har 20% fett, så skulle man kunna tappa 1400kcal ifrån fett/dygn. Vilket motsvarar en fettförlust på 200g. På 5 dagar skulle det innebära nästan 1kg i fettförlust…

Nu glömmer du fettinlagringen. Fettförbränningens storlek är inte lika med en eventuell fettförlusts storlek.

Fettförbränning sker dygnet runt, men så gör även fettinlagring, även vid energiunderskott.

Det är fettförbränning minus fettinlagring som visar fettbalansen.

Tänkte på en annan sak angående att fettförlusten kan vara större när man är fetare.
    Att man borde gå ut hårt ex. ett underskott på kanske 2000 kcal och minska underskottet till kanske 500 kcal i mot slutet av dieten.
    Något som jag är inne på själv eller att man ska ta det lite lugnare mot slutet.
    Känns väldigt tufft att gå ut så hårt, men det kanske är melodin?

Jonas Lundberg wrote:
    Tänkte på en annan sak angående att fettförlusten kan vara större när man är fetare.
    Att man borde gå ut hårt ex. ett underskott på kanske 2000 kcal och minska underskottet till kanske 500 kcal i mot slutet av dieten.
    Något som jag är inne på själv eller att man ska ta det lite lugnare mot slutet.

Ja, precis som King Grub upplyste dig om för några inlägg sedan. Är din hjärnverksamhet fördröjd med sex timmar eller hur fungerar det?

Grandmaster wrote:
    Ja, precis som King Grub upplyste dig om för några inlägg sedan. Är din hjärnverksamhet fördröjd med sex timmar eller hur fungerar det?

Försöker bara tala klarspråk och bolla lite ideer…
    Tror inte alla tänkte på det sättet.
    Skriver inte enbart för mig själv…

Jonas Lundberg wrote:

När det gäller dig Jonas tror jag melodin är att bita ihop lite för en gångs skull & gå ut stenhårt från början & sen köra stenhårt ända till slutet. Tycker också du skall ta hjälp utav någon som verkligen kan det här med tävlingsdieter & göra precis/exakt som den personen säger till dig. (D.v.s inte komma med massa konstiga egna ideèr under dieten) Sen är det bara till att köra stenhårt på tävlingen & förmodligen visa upp din överlägset bästa form någonsin.:up:
    Sen får vi också hoppas på att du inte legat på latsidan under offseasion träningen så att det finns lite muskler där under också!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.