Intervallträning som fettbränning?

Home Forums Deff och fettminskning Intervallträning som fettbränning?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Håller själv på att deffa för fullt nu och gör precis som jag alltid gjort, med en cirka timmas promenader med runt 120-130 i puls.

Men på senare tid har jag läst lite om intervallträning för fettförbränningen. Så frågan är: vad anser ni om intervallträning istället för långa promenader för att bränna fett? funkar det?
    Och i så fall, hur långa och många ska intervallerna vara?
    Hade i så fall tänkt köra på motionscykeln i källarn:)

Intervaller förbrukar lätt samma mängd energi på kortare tid. Jag kan inte säga något om hur lång tid det tar, har ju ingen aning om hur mycket dina promenader förbrukar och hurpass energikrävande cykelintervaller du klarar av.

I vilket fall tycker jag du gör klokt i att välja cykeln, många som knappt orkar jogga en halvmil ger sig på tuffa löparintervaller för att dom läst att det ska vara bättre och det är knappast att rekommendera tuffa intervaller till en början för den som är ovan löpning.

har själv cyklat lågintensivt längre perioder (> 40min) under några veckors perioder, senaste 2veckorna har jag kört HIIT (High intensity intervall training) några pass och känner att jag blir hungrigare ofta (=bättre efterförbränning) och känns som att dessa 2veckor givit mer i fettförbränning än 4veckors LI.

När jag kör intervall på cykeln kör jag 2minuter allt jag orkar, sedan 2minuter medeltempo, sedan upprepa tills det har gått 20minuter.

Gör du detta 2ggr på en dag lovar jag att det bränner många gånger mer fett i längden än en timmes promenad gör. Finns många studier om detta om du googlar lite.

Jag varierar själv både morronpromender och intervaller om mornarna nu inför min tävling.. Intervallerna sköts som löpning och jag ger mig ut i 20-30 min. Upplever att detta funkar bra för mig, men det är också en mental aspekt med hur man vill lägga upp sin deffstrategi. Jag får en rejäl boost rent mentalt av att ge mig ut i ottan å springa i stället för att bara gå, så testa vad du själv tycker. :up:

Tack för svaren:)

Har provat på att köra lite intervaller på cykeln nu i en vecka. Har kört 20 minuters pass med 10 stycken intervaller. Varje intervall har varit på 1 minut fullt ös följt av 1 minut lugnt tempo. Har känts mkt bra hittills och oj vad mycket roligare det är, och oj vad klar i skallen man blir efter:).. så jäkla drygt att sitta och fesa i halvlugnt tempo i en timma annars:D

Hoppas bara på att det är minst lika effektivt ur fettförbränningssynpunkt och att det inte sliter mer på musklerna?.. får man bra efterförbränning av den här träningen?.. skulle vara tacksamt om någon kunnig kan komma med lite synpunkter eller om någon vet någon forskning bakom detta.

Tack på förhand:)

jag kör 30/30 på min motioncykel i 10 min 1-2 ggr/vecka! förut cyklade jag 60-90 min i medeltempo!

dom här 10 min ger så otroligt mycket mer!

Hoppas bara på att det är minst lika effektivt ur fettförbränningssynpunkt

Det ökar inte fettförbränningen över dygnet – det gör ingen träning – mer än att det förbrukar kalorier och bidrar till målet att nå energiunderskott.

och att det inte sliter mer på musklerna?

Det är antagligen korrekt.

.. får man bra efterförbränning av den här träningen?

Några tiotal kcal, som täcks av ökad kolhydratoxidation, utan påverkan på fettoxidationen.

King Grub wrote:
    Hoppas bara på att det är minst lika effektivt ur fettförbränningssynpunkt

Det ökar inte fettförbränningen över dygnet – det gör ingen träning – mer än att det förbrukar kalorier och bidrar till målet att nå energiunderskott.

och att det inte sliter mer på musklerna?

Det är antagligen korrekt.

.. får man bra efterförbränning av den här träningen?

Några tiotal kcal, som täcks av ökad kolhydratoxidation, utan påverkan på fettoxidationen.

Så Bartolls kraftfulla lobbying för HIIT i Body är inte helt korrekt enligt dig?

För att gå ner i (fett)vikt är det ett energiunderskott som skall åstadkommas, hur man än åstadkommer det. Men jag föredrar intensivare, kortare pass framför långa lågintensiva. Att förbruka X kcal med det ena sättet påverkar dock inte dygnets fettförbränning annorlunda jämfört med att förbruka X kcal på det andra sättet, eller att sitta hemma i soffan och äta X kcal mindre (fast då får man förstås inte den andra positiva metabola påverkan träning ger heller).

”Efterförbränningen” överhuvudtaget är överskattad som hjälpmedel för viktförlust; dels är den blygsam, dels täcks den av kolhydratförbränning, inte fettförbränning.

Quote:
    the earlier research optimism regarding an important role for the EPOC in weight loss is generally unfounded.

J Sports Sci. 2006 Dec;24(12):1247-64

har du motivation och ork att köra HIT så kan man ju spara ex antal timmar i veckan.
    Gillar man promenader så kan man köra det.

Nu är det dock vinter och förbannat jävla kallt ute.
    Jag kör hellre en kvart i rasande tempo på ex crosstrainern och bränner 200 kcal än att gå 30-45minuter ute i kylan, eller på gångband för den delen med.

Robert Lilja wrote:
    Du bränner fler kalorier om du tränar när det är kallt eftersom kroppen då måste kompensera värmeförlusten med en ökad värmeproduktion i kroppen.

Själv älskar jag intervaller utomhus, vinter som sommar, har inte kunnat göra det på några år nu pågrund av mina dåliga knän bara. Plus lite för mycket dödvikt och en askass vilopuls på 65 slag i minuten just nu

Det är grymt kul att ta ut sig själv ordentligt och verkligen pressa kroppen så mycket som möjligt. Tror det var på nyårsafton 2002 eller 2003 som jag var ute och sprang dryga 5 kilometer i terräng när det var 30 minusgrader ute och snöstorm. Hade varken mössa eller vantar på mig utan bra ett par tunna träningsbyxor och en långarmad tröja, helt sjukt hur man tränade på den tiden men grym kondition på fotbollsplanen fick man iallafall :p

Mvh
    Robert Lilja

omg :yikes::helpme: 5km i 30minus utan mössa :D när det är snöstorm dessutom -.- det är strongt. Antar att du värmde dina öron med dina händer ofta? Annars bör du inte haft någon känsel i dem när du var klar :P

Radikaal wrote:
    omg :yikes::helpme: 5km i 30minus utan mössa :D när det är snöstorm dessutom -.- det är strongt.

Hehe ja eller ren idioti?:D

King Grub wrote:
    ”Efterförbränningen” överhuvudtaget är överskattad som hjälpmedel för viktförlust; dels är den blygsam, dels täcks den av kolhydratförbränning, inte fettförbränning.

Så det kompenseras inte av en större andel energiförlust taget från fett i det långa perspektivet?

Robert Lilja wrote:
    Du bränner fler kalorier om du tränar när det är kallt eftersom kroppen då måste kompensera värmeförlusten med en ökad värmeproduktion i kroppen.

Ca 10-12%, med andra ord för en person på 70 kg som springer i ca 12km/h och springer 10 km blir den extra energiåtgången ca 50kcal.
    (Läste det i Näringslära för högskolan, kommer inte ihåg om det var exakt 12km/h)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.