Jag har en plan! :) Men vad göra efter deff??

Home Forums Deff och fettminskning Jag har en plan! :) Men vad göra efter deff??

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag har nu haft min ”testperiod” och beslutat mej för kost och träningsupplägg som jag ska hålla tills jag når mitt mål…

Mitt mål är att få fram magrutorna (inte totaldeffad men iaf) – Detta är ca 6 kg fett som ska bort efter div fett/muskel-mätning osv, men jag kollar i spegeln och går efter detta först och främst..

Av erfarenhet av tidigare deff så räknar jag med sex veckor, tar det mer eller mindre så gör det, just nu har jag flyt på nya gym-upplägget (max-ot inspirerat) så ökar ju samtidigt liiite i massa (jo, trots deffen, det har jag ”mätning” på *hehe*) så tror att ca sex veckor blir bra..

Min fråga är denna – Vad ska jag göra efter deffen? Hur ska jag behålla den viktnedgången och samtidigt kunna gå in i ”byggar fas” – dvs ligga på lite överskott för att bygga muskler utan att lägga på mej en massa fett??

Jag är inte ute efter något jojjande, det har jag haft tidigare alldeles för mycket av (annorexi/bullimi). Jag vill vara muskulös å ha lagom synliga magruter (för å va tjej) pluss topp kondis (ska ju bli brandman), så kommer ligga på ca 3-4 hårda (självklart med variation) styrkepass pluss ca 3 kardiopass i veckan.

Ska jag öka mitt kcal intag direkt eller ska jag trappa upp successivt? Hur ska jag makrofördela? Just nu äter jag mest protein och fett (lite kolhydrater efter träning dock bla.), lite extra kolhydrater en dag i veckan för å fylla på (men inga ”ÄTARdagar”)..

Hur vet jag hur mycket kcal jag behöver då, kan man räkna ut det på nått sätt..? Jag vill inte bara exprimentera mej fram efter allt deffkämpande, vill ha en plan efter redan nu för då kommer min hjärna stå på ”loading pleas wait” och inte kunna tänka klart, därför jag vill planera :p – så att det inte går runt som förr när ”planen för tiden efter deff” har saknats och kroppen skriiiker efter energi..

Så ni som kan detta, HELP!! Tack :emo-thumb

Kung Bruno wrote:
    Var på energibalans under ett par veckor, så kan nog kroppens metabolism rätta till sig lite.

Är du rädd för att öka massa i fett istället för i muskler så föreslår jag att du äter stor del av dagens intag efter träning, då mer % av energin går till muskler.

:up: Bra svar, men det är just det här med energibalansen som jag inte riktigt vet hur jag räknar ut..?

Dessutom blir jag osäker för om jag kollar tabeller med aktivitet, tid och min kroppsvikt får jag ut en siffra på hur mycket detta ska förbruka (jag fattar ju såklart att de är ca bara) men tex 90min promenad skulle bränna runt 500kcal enligt tabellen men pulsklockan (premie från tidning så inte världens bäasta alls,, kanske bara skräp) säjer att jag bränt 240kcal, jag går snabbt som attan i kupperad terräng och även tränade polare ber mej sakta ner så jag är ingen fuskgångare :p

Lixom vad ska jag lyssna på hur ska jag räkna ut hur mycket jag behöver på ett ungefär? Har hört att man ska ta sin vikt gånger 30 för å få fram kcalbehovet.. *förvirrad* :|

32 x kroppsvikt är en bra utgångspunkt för en något aktivare människa med ett lugnt jobb. Kör du cardio för 500 kcal får du lägga till det i ekvationen –> 500 + 32 x kv.

Du måste prova dig fram eller betala multum med pengar för att mäta din ämnesomsättning precis med dubbelmärkt vatten(det tänker vi alltså inte göra i det här fallet).

nutz wrote:
    32 x kroppsvikt är en bra utgångspunkt för en något aktivare människa med ett lugnt jobb. Kör du cardio för 500 kcal får du lägga till det i ekvationen –> 500 + 32 x kv.

Du måste prova dig fram eller betala multum med pengar för att mäta din ämnesomsättning precis med dubbelmärkt vatten(det tänker vi alltså inte göra i det här fallet).

ok, men efter deffen ska jag hoppa upp till 32xkg på en gång eller ska jag trappa upp mängden? :)

Hej
    Jag har lite samma problem.. har gått ner ca 6kg o midjan har minskat 6cm. Men nu vill ja börja bygga muskler o inte lägga på för mycket fett. Tänkte ta de lugnt ca 1-2v så kroppen har vant sig vid den nya vikten o så.. Men sen?

Hur ska ja lägga upp kost o träning?

Ultra-Henke wrote:
    Hej
    Jag har lite samma problem.. har gått ner ca 6kg o midjan har minskat 6cm. Men nu vill ja börja bygga muskler o inte lägga på för mycket fett. Tänkte ta de lugnt ca 1-2v så kroppen har vant sig vid den nya vikten o så.. Men sen?

Hur ska ja lägga upp kost o träning?

Jag håller med Kung Brunos inlägg. Förutom att äta en stor del av energiintaget efter träningen skulle jag även se till att bara ligga på ett litet kaloriöverskott.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.