jämn förbränning över hela kroppen eller inte?

Home Forums Deff och fettminskning jämn förbränning över hela kroppen eller inte?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Är det sant att under deff så bränns fettet på magen sist? Dvs att fettet på ex benen bränns bort innan magen?

Vet att man inte kan punktförbränna, frågan är om det är en jämn förbränning över hela kroppen eller tar den mer av andra ställen?

Män tappar oftast fettet på magen sist. Dock är det där genetiskt och olika från person till person

Har själv börjat köra diet o massa cadio. Märker att magen försvinner först, benen har blivit tunnare. Höftfettet ska vist vara svårast att få bort, men som sagt, det beror nog mycket på gener.

Davvedoo wrote:
    Är det sant att under deff så bränns fettet på magen sist? Dvs att fettet på ex benen bränns bort innan magen?

Vet att man inte kan punktförbränna, frågan är om det är en jämn förbränning över hela kroppen eller tar den mer av andra ställen?

Jag tappar ganska jämt över hela kroppen men magen är den del som är kämpigast med tyvärr.

Punkt”förbränning” funkar väl=fettsugning haha:)

För män är det nedre magen och ryggen som försvinner sist. För kvinnor lår och rumpa. Det är för att det är svårt att mobilisera det fettet.

Survivalist wrote:
    För män är det nedre magen och ryggen som försvinner sist. För kvinnor lår och rumpa. Det är för att det är svårt att mobilisera det fettet.

Well… riktigt så svart på vitt är det inte.

Survivalist wrote:

Isf är jag en man och såvitt jag vet har jag varit kvinna hela mitt liv..

Förbränningen är relativt jämn, men tänk på att mängden fett inte är jämt fördelad på kroppen, så det upplevs ju lätt som att det inte bränns bort lika mycket, och fort, på de ställen där fettdepåerna är störst.

Survivalist wrote:

Varför är det ”svårt att mobilisera” det fettet?

Indec wrote:
    Varför är det ”svårt att mobilisera” det fettet?

Det har att göra med vilka adrenerga receptorer som finns på fettcellerna.

Här har du en artikel med en rätt bra förklaring:
    [http://www.bodybuilding.com/fun/beast51.htm http://www.bodybuilding.com/fun/beast51.htm%5D

Quote:
    Activation of the alpha1 and beta-receptors is lipolytic (causes fat breakdown) while activation of the alpha2 receptor is anti-lipolytic (blunts fat breakdown). Stubborn fat areas have a high density of alpha2 receptors, making it harder for fat breakdown to occur in that area.
    J.v.K wrote:
    det är individuellt.

jag har nog mest fett på mage & rumpa :p

men genetiskt så har väl kvinnor svårare att nå ner till en lägre bf% pga hormoner?

Snarare för att deras hormonproduktion ska fungera väl. Det blir rent ut ohälsosamt för dem att ligga mycket lägre än kanske runt 8%. Många byggande kvinnor blir av med menstruationen under sin tävlingsperiod, men det vänder tillbaka när de kommer upp i BF% igen. Män kan däremot klara sig bra ända ner till 2-3% utan att det direkt är farligt.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.