Home › Forums › Deff och fettminskning › Kaloriernas vara eller icke vara
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 oktober, 2008 at 11:04 #67695Anonym anvandareMember30 oktober, 2008 at 11:04 #488294Anonym anvandareMember
Hallå, jag har varit rund ända sen..ja hela livet:. Jag har svårt att gå ner i vikt, går hos en dietist på sjukhuset. Hon rekommenderar jämt när vi ses :tallriksmodellen.. möjligt att hon har en poäng där! Men sen är det inget mer. Så jag får prova mej fram själv då med hjälp av hennes ”pekpinne”. Kaloriräkning har hjälpt mej tidigare men det blir så frustrerande i längden.. Nåväl det är väl den enda vägen då??:whistle: Ska gå iväg o köpa ett fint block i em. som jag ska använda bara för det ändamålet. Och sen ska jag göra en djupdykning bland inläggen här på forumet o kolla vad som är bra att äta (nyttigt).
30 oktober, 2008 at 11:08 #488295Anonym anvandareMemberJag blir lite förvirrad. Vad är det som är ”enda vägen” – kaloriräkning, tallriksmodellen eller något annat?
Jag tycker tallriksmodellen funkar bra. Man får i sig färre kalorier än man brukar, eftersom en större andel av maten man äter utgörs av kalorifattiga grönsaker. Om man är van vid att som de flesta bara äta lite grönsaker vid sidan om, vill säga.
Kaloriräkning funkar bra det med, men kanske inte är ett så klokt val om du blir mer frustrerad av det?
Hoppas det går bra i alla fall!
30 oktober, 2008 at 12:50 #488296Anonym anvandareMemberKänns inte som en särskilt bra dietist måste jag säga. Att bara helt sonika rekommendera tallriksmodellen kan ju vem som helst, dietisten borde vara mer proffessionell än så och utgå betydligt mer från just dig tycker jag.
Men något kaloriräknande är inget krav, det kan säkert hjälpa dock. Annars finns ju alternativa dieter, t.ex. testa någon lågkolhydratvariant eller så.
30 oktober, 2008 at 13:02 #488297Anonym anvandareMemberTack för era inlägg:)
Nej, jag kan inte påstå att min dietist är speciellt engagerad i mitt problem!
”Enda vägen” menade jag då var kaloriräkning. Kanske fungerar tallriksmodellen för vissa men inte riktigt för mej som jag hade förväntat.
Tack för tipset om ”lågkolhydratvariant-dieten”!30 oktober, 2008 at 13:39 #488298Anonym anvandareMemberSjälv är jag för lat att räkna kalorier och tror jag skulle tappa motivationen då.
Jag har helt enkelt dragit in på kolhydraterna, till fördel för protein, fett har jag inte tänkt så mycket på.
Tex en kokt potatis till biffarna istället för 3-4, en klutt med pasta till köttfärsåsen and so on.. Har dessutom börjat äta nått proteinrikt på kvällen innan jag lägger mig vilket jag sällan gjorde förrut.
Har sen jag tog tag i träningen i slutet på augusti, ganska precis 2månader alltså, tappat nästan 8kg i vikt, dessutom ökat bra i styrka (allt är relativt) även väckt/fått ökad muskelvolym.
Så mitt tips är KISS, Keep It Simple Stupid. Annars lessnar man bara..
Tilläggas bör att jag inte alls känner att jag svälter på något vis, är ej heller benhård med skräpmat men med måtta förståss och tex skippar stripsen om det går osv.
Mitt tankegångsätt är ungefär att kolhydrater är högoktaning bränsle, synnerligen effektivt men utnyttjas inte allt så rinner det över tillslut, protein och fett är mer underhåll och olja :emo-thumb
30 oktober, 2008 at 14:41 #488299Anonym anvandareMemberKenna wrote:Själv är jag för lat att räkna kalorier och tror jag skulle tappa motivationen då.Jag har helt enkelt dragit in på kolhydraterna, till fördel för protein, fett har jag inte tänkt så mycket på.
Tex en kokt potatis till biffarna istället för 3-4, en klutt med pasta till köttfärsåsen and so on.. Har dessutom börjat äta nått proteinrikt på kvällen innan jag lägger mig vilket jag sällan gjorde förrut.
Har sen jag tog tag i träningen i slutet på augusti, ganska precis 2månader alltså, tappat nästan 8kg i vikt, dessutom ökat bra i styrka (allt är relativt) även väckt/fått ökad muskelvolym.
Så mitt tips är KISS, Keep It Simple Stupid. Annars lessnar man bara..
Tilläggas bör att jag inte alls känner att jag svälter på något vis, är ej heller benhård med skräpmat men med måtta förståss och tex skippar stripsen om det går osv.
Sånt här gör mig glad att läsa.:up:
4 november, 2008 at 10:42 #488300Anonym anvandareMemberDet är helt klart väldigt personligt hur man vill gå till väga. Jag tycker det ger ordentligt med motivation att räkna kalorier, jag gillar statistik/få saker svart på vitt så för min del funkar det perfekt. Tar lite längre tid med matlagningen men det är marginellt, helt klart värt det iaf.
Bara och ge det en till chans.4 november, 2008 at 12:24 #488301Anonym anvandareMemberOm man är otålig och vill göra det enkelt för sig kan man använda sig av följande tumregel: Ät obegränsat av magert kött och fiberrika grönsaker.
Jag törs garantera att vem som helst är kräkmätt långt innan nivån för underhållsintag är nådd.
Ett simpelt, men enformigt upplägg för den som vill att viktnedgången ska gå undan och som inte gillar att fundera allt för mycket kring detta med kalorier.
4 november, 2008 at 14:22 #488302Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Om man är otålig och vill göra det enkelt för sig kan man använda sig av följande tumregel: Ät obegränsat av magert kött och fiberrika grönsaker.Jag törs garantera att vem som helst är kräkmätt långt innan nivån för underhållsintag är nådd.
Ett simpelt, men enformigt upplägg för den som vill att viktnedgången ska gå undan och som inte gillar att fundera allt för mycket kring detta med kalorier.
Byter du ut ett par av dom där köttbitarna mot några ägg och någon portion fet fisk så godkänner jag det.
4 november, 2008 at 16:45 #488303Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Byter du ut ett par av dom där köttbitarna mot några ägg och någon portion fet fisk så godkänner jag det.Nåja, självklart bör man ha någon fettkälla också, det är inte det jag säger – dock är ju detta extremt exempel på hur man kan äta om man inte vill räkna kalorier men ändå vill vara proppmätt på ett stort underskott.
För välmående och hälsa finns det säkert bättre upplägg – dock vill åtminstone jag tillstå att jag mår oerhört bra av s k ”termogen” kosthållning, ehuru en viss tröghet vad gäller tankeverksamheten kan vara närvarande vid vissa tillfällen.
Men du har såklart rätt. Det har du ju fan alltid, för övrigt.:up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.