Kalorigräns – sänkt ämnesomsättning?

Home Forums Deff och fettminskning Kalorigräns – sänkt ämnesomsättning?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej, har deffat i precis 10 veckor och börjar tänka lite på hur mycket kalorier jag egentligen får i mig.

En vanlig dag brukar jag få i mig runt 1000 kalorier, vissa dagar lite mer (max 1300, minst 800).
    Nästan alla dagar får jag i mig över 2 g protein per kilo kroppsvikt.

Min fråga är egentligen, kommer jag få en dåligare förbränning på grund av att jag äter så lite (har läst att man inte bör underskrida 1300 kalorier per dag)? Kan min ämnesomsättning sjunka och finns det några andra problem som kan uppstå på grund av detta?

För övrigt känner jag mig pigg och har energi (tränar ca. 4-5 gånger i veckan på gym.)
    Väger 68 kg (tidigare 77 kg), 175 cm lång.

Tack på förhand!

Med det låga kaloriintaget kommer du tappa muskelmassa vilket jag gissar att du redan gjort. Ligga på ett kaloriunderskott på 500 är rekomenderat för att minimera muskelmassa förlusten. Du har legat på ett underskott på ca 900kcal i snitt (om jag kollar på din nedgång).

Din ämnesomsättning kommer gå ner då du går ner i vikt då formeln är BMR = 66.4730 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years), min fråga till dig är om du får i dig tillräckligt med proteiner/fett/kolhyderater. Såg att du skrev att du fick i dig 2g prot/kg men tänk på att det är viktigt med fett och kolhyderater också vid deff, varför kan du läsa om i denna tråden https://www.body.se/forum/deff-och-fettminskning/deffguide-266225 . Där besvaras de flesta frågor kring deff. Jag är 18år, 182cm lång och hade nästan samma startvikt som dig när jag gick in i min deff (79.1kg) mitt energibehov ligger på ca 3300kcal så jag käkar 2800kcal. Jag började deffa måndag v2 och har tappat ca 3kg (mycket vätska i början) men då käkar jag ändå 3.5ggr så mycket som dig vissa dagar!

Mvh Vincent!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.