Home › Forums › Deff och fettminskning › Kaloriunderskott
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 juni, 2009 at 18:20 #640070Anonym anvandareMember
Om man försöker gå ner i (fett)vikt och tränar men äter för lite kalorier så går man självklart ner i vikt. Men vad är det som är negativt med att äta för för lite kalorier?
5 juni, 2009 at 18:20 #76735Anonym anvandareMember5 juni, 2009 at 18:21 #640071Anonym anvandareMemberDu tappar muskelmassa.
5 juni, 2009 at 20:24 #640072Anonym anvandareMembernible wrote:Du tappar muskelmassa.Kort och smärtfritt svar! :up:
Gitarristen: Hade inte jag redan förklarat det i en tidigare tråd? Det där med att kroppen inte kan lämna ifrån sig mer än ca. 70kcal/kg kroppsfett. Ligger du på ett större underskott än det som tar 70kcal från alla dina fett-kilon så måste kroppen ta energin från någon annan stans, och då finns det inte mycket kvar att välja på.
5 juni, 2009 at 20:32 #640073Anonym anvandareMemberMen hur är det om man bär på mycket massa. förlorar man mer då eftersom musklerna behöver bränsle?
5 juni, 2009 at 20:36 #640074Anonym anvandareMemberspinaround wrote:Men hur är det om man bär på mycket massa. förlorar man mer då eftersom musklerna behöver bränsle?Har du mer fettmassa kan du ha ett större underskott utan att kroppen behöver ta utav musklerna.
5 juni, 2009 at 20:45 #640075Anonym anvandareMemberJa, det förstår jag, men om musklerna behöver ju bränsle i form av mat för att bibehållas. Min fråga var att om man hade mer muskelmassa, skulle man då tappa mer än en som har mindre och går på samma kaloriunderskott?
5 juni, 2009 at 21:28 #640076Anonym anvandareMemberDet handlar om att kroppens fettceller bara kan bidra med ungefär 70 kcal/kg kroppsfett och dygn. Har du mycket kroppsfett kan du därför ha ett större kaloriunderskott utan att tappa muskler, och tvärtom, med lite fett kan du inte minska särskilt mycket mer utan att tappa muskler.
5 juni, 2009 at 21:40 #640077Anonym anvandareMemberLigger du på ett för stort underskott så minskar dessutom förbränningen då kroppen ”sparar” energi. Du förlorar muskelmassa och även det drar ner din BMR ytterligare. Några av anledningarna till att jojobantare ofta blir fetare och fetare…
6 juni, 2009 at 07:11 #640078Anonym anvandareMemberspinaround wrote:Ja, det förstår jag, men om musklerna behöver ju bränsle i form av mat för att bibehållas. Min fråga var att om man hade mer muskelmassa, skulle man då tappa mer än en som har mindre och går på samma kaloriunderskott?1000 kcal underskott är ju 1000 kcal underskott oavsett kroppsform. En viss kropp kan såklart behöva mer energi än en annan men 1000 är ju alltid 1000. Jag förstår inte hur du resonerar.
Musklerna är något mer energikrävande men det ändrar ju inte att ett teoretiskt underskott är just det underskottet om man nu mot förmodan prickar in det enligt teorin även i praktiken.
6 juni, 2009 at 10:41 #640079Anonym anvandareMemberhej
jagh ar ne liten fråga.
Jag är ca 183 cm lång och väger i dagsläget 95 kilo. Detta är då ingen muskelkropp utan det finns en del hel del fett. På ett ungefär om jag vill gå ner 1-2 kilo i veckan, hur mycket kcal intag ska jag ligga på per dag?6 juni, 2009 at 10:43 #640080Anonym anvandareMemberJujje wrote:hej
jagh ar ne liten fråga.
Jag är ca 183 cm lång och väger i dagsläget 95 kilo. Detta är då ingen muskelkropp utan det finns en del hel del fett. På ett ungefär om jag vill gå ner 1-2 kilo i veckan, hur mycket kcal intag ska jag ligga på per dag?[http://forum.body.se/showthread.php?t=20927]
6 juni, 2009 at 12:29 #640081Anonym anvandareMemberJujje wrote:hej
jagh ar ne liten fråga.
Jag är ca 183 cm lång och väger i dagsläget 95 kilo. Detta är då ingen muskelkropp utan det finns en del hel del fett. På ett ungefär om jag vill gå ner 1-2 kilo i veckan, hur mycket kcal intag ska jag ligga på per dag?Då är du nog ganska fläskig och kan säkert ligga på större underskott än 500 kcal i alla fall. Om du nu vill och orkar.
Hursomhelst låter det som om du har tillräckligt med fett på kroppen för att kunna ligga på större underskott. Träna tungt och ligg högt på proteinet.:up:
6 juni, 2009 at 14:13 #640082Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:…Träna tungt och ligg högt på proteinet.:up:När jag tränar lyfter jag inte speciellt tungt, för jag är fortfarande ganska svag sedan skidolyckan och mina axelskador. Jag lyfter exempelvis 20kg 3 set 12 repetitioner med biceps. Triceps är jag starkare i och kör ca över 30-40 kg beroende på dagsform. Cablecross drag för bröstet ligger på 30 och bänpress ca 20 kg (jag vågar inte ta i mer pga axlarna). Så ser det ut ungefär.
När man får rekomendationen att träna tungt, bör jag öka vikterna rejält och göra ex. 6 rep? Axlarma är det stora problemet men armar, rygg och ben är inga problem.
7 juni, 2009 at 23:17 #640083Anonym anvandareMemberEmma-Lee wrote:Ligger du på ett för stort underskott så minskar dessutom förbränningen då kroppen ”sparar” energi. Du förlorar muskelmassa och även det drar ner din BMR ytterligare. Några av anledningarna till att jojobantare ofta blir fetare och fetare…Är det inte också så att när dessa jojobantare uppnår sin idealvikt så slutar de att träna och motionera och sitter i knät på Ronald McDonald i tid och otid.
Det bästa vore ju om man höll fast vid sin nya livsstil och tränade regelbundet för att öka sin ämnesomsättning igen, bygga på sin förlorade muskelmassa och höja sitt kcal intag till den nivå som ens ”nya” vikt tillåter.
När jag frågade om riskerna med att ligga för lågt så var jag mest inne på om kroppen skadas av det eller man kan råka ut för annat trist. (käkar man ingenting så dör man ju visserligen men, men…:whistle:)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.