Kampsportare behöver hjälp.

Home Forums Deff och fettminskning Kampsportare behöver hjälp.

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej,

Jag är inte så insatt i ämnet angående deff, bulk osv och behöver därför lite hjälp. Jag tränar 10 pass Thaiboxning och 3 gym pass i veckan. Det jag undrar är om jag behöver tillsätta protein pulver efter mina träningspass? jag försöker att deffa ner mig lite och äter därför lite mindre mat än vanligt. Jag vill som sagt inte förlora muskler och hade därför planer på att tillsätta protein nu när jag äter mindre. Kommer det att fungera eller kommer jag att tappa muskler under min lilla deff iaf?

serial wrote:
    Hej,

Jag är inte så insatt i ämnet angående deff, bulk osv och behöver därför lite hjälp. Jag tränar 10 pass Thaiboxning och 3 gym pass i veckan. Det jag undrar är om jag behöver tillsätta protein pulver efter mina träningspass? jag försöker att deffa ner mig lite och äter därför lite mindre mat än vanligt. Jag vill som sagt inte förlora muskler och hade därför planer på att tillsätta protein nu när jag äter mindre. Kommer det att fungera eller kommer jag att tappa muskler under min lilla deff iaf?

Skriv ner ungefär vad du äter så man ser vad ”äter därför lite mindre än vanligt” är… Vad är vanligt?

10 pass kickboxning lär väl bränna en hel del kcal så :) Men se till att hålla en proteinrik kost (2g/kg).

Ju mer du förklarar desto mer utförliga svar kommer du att få!

Tack för era snabba svar.

När jag säger vanlig kost så menar jag det jag brukar äta, dvs:
    Tacos, Lövbiff, potatis, spagetti, kyckling, hamburgare, köttbullar, ris, olika såser till maten etc. Äter inte speciellt anpassat för min träning om vi säger så, jag tänker inte så mycket på det. Äter det som finns till hand, kanske lite mindre kolhydrater nu och lite mer kött för att få i mig extra mycket protein.

Vad menar du med 2g/k, förklara gärna mer!

Tanken är att tappa runt 3 – 4 kilo och behålla eller öka i styrka samtidigt. På gymmet kör jag helkropps pass med basövningar som, Bänkpress, Axelpress, Axellyft åt sidan samt framåt, enhandsrodd på bänk, benböj och sen lite kroppsbelastande övningar som exempelvis: dips, armhävningar, situps, planken etc.

Målet är att tappa några kilo och behålla/öka i styrka. Det jag vill ha hjälp med är alltså hur ja ska lägga upp själva kost biten, behövs det mer protein för min del? Äter runt 12 innan första passet, kommer hem tar ett litet mellanmål, tränar igen och äter efter det passet varje dag. Äter även någon macka eller liknande till frukost.

serial wrote:
    Tack för era snabba svar.

När jag säger vanlig kost så menar jag det jag brukar äta, dvs:
    Tacos, Lövbiff, potatis, spagetti, kyckling, hamburgare, köttbullar, ris, olika såser till maten etc. Äter inte speciellt anpassat för min träning om vi säger så, jag tänker inte så mycket på det. Äter det som finns till hand, kanske lite mindre kolhydrater nu och lite mer kött för att få i mig extra mycket protein.

Vad menar du med 2g/k, förklara gärna mer!

Tanken är att tappa runt 3 – 4 kilo och behålla eller öka i styrka samtidigt. På gymmet kör jag helkropps pass med basövningar som, Bänkpress, Axelpress, Axellyft åt sidan samt framåt, enhandsrodd på bänk, benböj och sen lite kroppsbelastande övningar som exempelvis: dips, armhävningar, situps, planken etc.

Målet är att tappa några kilo och behålla/öka i styrka. Det jag vill ha hjälp med är alltså hur ja ska lägga upp själva kost biten, behövs det mer protein för min del? Äter runt 12 innan första passet, kommer hem tar ett litet mellanmål, tränar igen och äter efter det passet varje dag. Äter även någon macka eller liknande till frukost.

Mängd mat spelar även roll så att säga husmanskost eller räkna upp maträtter hjälper inte alltför mycket, beskriv istället en dag hur du äter.
    Vet du på ett ungefär hur mycket kolhydrater, fett och protein du äter? Annars finns det bra hjälpmedel om du väger maten. Så är det lättast att se kcal intag och så du får i dig tillräckligt med protein + fett.
    2g/kg betyder att väger du 80kg så äter du 160g protein. För att du ska få bort de 3-4kg utan att tappa muskler är det bäst att ligga på ett underskott av kalorier och få i dig ungefär 2g protein per kg kroppsvikt..

Skippa axellyft framåt, hög skaderisk på den övningen… Räcker med att köra åt sidan, lägg annars på några reps eller högre vikter där. Skulle även lägga till Chins, bicepcurl och vadpress på ditt pass om du inte redan har med det… Vet inte hur du kör så kolla annars på forum så hittar du det du vill köra och får med allt på helkroppspasset.

Allting finns att hitta på forum och bara fråga efterhand, folk är hjälpsamma när det kommer till träning och kost.

Angående tillskott skulle jag köra EAA innan och efter träning.

Tack för hjälpen AlmostRipped, känns som att jag har lite bättre koll på hur det fungerar nu. Jag ska ta vara på dina tips och anpassa mig efter dom. Ska börja äta 2g/k protein nu och köra med EEA före och efter träningen. Läste att man ska ta EEA på fastande mage för bästa resultat och att 10 g varken är mer eller mindre än vanligt protein. Jag väger 70 kg och ska alltså få i mig 140 gram om dagen för att inte tappa i styka, men om jag tränar behöver ja mer protein då eller är det 2g/kg som gäller all the time?

serial wrote:
    Jag väger 70 kg och ska alltså få i mig 140 gram om dagen för att inte tappa i styka, men om jag tränar behöver ja mer protein då eller är det 2g/kg som gäller all the time?

Under deff är det ett absolut minimum och jag tror inte det vore fel om du låg ännu högre på proteinet.

2g/kg kroppsvikt rekommenderas i regel som intag vid energiöverskott/energibalans och mer än så vid deff.

Väger du bara 70 kg är det svårt att misslyckas med. Då måste du ju medvetet ANSTRÄNGA dig för att få i dig lite protein. Är du vegan?

Nu vet jag inte hur mycket protein jag får i mig varje dag men ska ta reda på det imorgon efter dagens gång. Kanske får jag redan i mig så mycket som jag behöver.

Anledning till att jag frågar är för att jag inte vet, du tycker alltså att jag ska äta mer än 2g/kg? Och isf hur mycket mer?

Vart kan jag köpa EAA som ni vet fungerar bra? :)

serial wrote:
    Anledning till att jag frågar är för att jag inte vet, du tycker alltså att jag ska äta mer än 2g/kg? Och isf hur mycket mer?

Runt 2.5g/kg kroppsvikt t.ex. När du räknar så räkna in ALLT protein, från kött liksom potatis.

serial wrote:

Googla. Länkning är otillåtet. Själv kör jag med Amino Rush från Fairing

serial wrote:

Alla fungerar ”bra”!

Finns på Gymvaruhuset, MM Sports, Gymgrossisten, Kolozzeum, Azon, Sportkost, Svensktkosttillskott, Muscleshop och Olimp Sport shop bland annat!

Okej, tack för hjälpen alla. Uppskattas verkligen! :D

Eddie Vedder wrote:
    Under deff är det ett absolut minimum och jag tror inte det vore fel om du låg ännu högre på proteinet.

2g/kg kroppsvikt rekommenderas i regel som intag vid energiöverskott/energibalans och mer än så vid deff.

Väger du bara 70 kg är det svårt att misslyckas med. Då måste du ju medvetet ANSTRÄNGA dig för att få i dig lite protein. Är du vegan?

Sant, kanske borde formulerat mig lite annorlunda, jag brukar köra med minst 2g/kg.. Väger 86 och får i mig dryga 220g protein per dag under deff. Om man äter kött, ägg, fisk och dricker mjölk är det väldigt enkelt att få i sig de mängder protein man behöver. Veganer kan nog få det lite jobbigare men har ingen egen erfarenhet av det! :emo-thumb

Jag har nu köpt protein från Proton – 100% Whey protein 1 kg samt Optium nutrition Vassive-ea8. Tänkte fråga hur ja ska lägga upp doseringen?

En dag för mig kan se ut ungefär så här, varierar lite med träningstiderna.

08.00 – 09.00 Vaknar.
    09.00 – 10.00 Äter middag.
    12.00 – 13.00 Thaiboxning.
    13.00 – 15.00 Mellanmål.
    16.00 – 17.00 Thaiboxning.
    17.00 – 19.00 Kvällsmat.
    20.00 – 21.00 Gym.
    21.00 – 23.00 Kvällsmål.

Det jag undrar är hur jag ska lägga upp doseringen av proteinet samt EAA. Ska jag ta 10g EEA innan och efter varje träningstillfälle? (står på burken att ”serving size 1 scoop innehåller 15g – Har läst att doseringen av EEA ska vara runt 10g för bästa resultat?)

Hur ska jag göra med proteinet? Ska jag ta det Vid mellanmålet och vid kvällsmålet?

Eller är hela mitt upplägg för dagen helt knas? Behöver jag strukturera om? Kom gärna med synpunkter.

Bump! ingen som kan hjälpa mig?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.