Home › Forums › Deff och fettminskning › Kan man bränna för mycket?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 maj, 2010 at 23:06 #495137Anonym anvandareMember
Jag läste nyss i en blogg att man faktiskt kan bränna för mycket kalorier.
För det första, stämmer påståendet?
Inlägget jag läste handlade om personer som ”gör allt rätt” men som ändå inte går ner i vikt. Man äter bra och nyttig mat och man tränar och står i men ändå händer det inget på vare sig våg eller mått.
Hon har skrivit att enbart cardio inte hjälper för att gå ner i vikt, det måste till styrketräning också för att ge ämnesomsättningen en skjuts. Så långt är jag med, det är inte just den biten jag undrar över.
Enligt den som skrivit inlägget skulle det (att man inte får några resultat) bero på att man stressar kroppen för mycket och får för höga nivåer av kortisol. Då svarar kroppen med att hålla fast vid fettet (och annat) och därför går man inte ner i vikt.
Jag bara undrar vad fysiologin bakom det hela är? Vad bränner man när man tränar om kroppen vägrar släppa i från sig fett (och annat)? Kroppen förbrukar ju energi när man aktiverar den, var tas då denna energi i från?
Jag får inte ihop det… Man ska väl gå ner i vikt om man ligger på ett kaloriunderskott? Om man har lagt sig på ett kaloriunderskott men ändå inte gå ner i vikt, har man räknat fel då och ska dra ner ännu mer, eller är det ”bara” så att man bör omfördela energiinnehållet i det man äter (fast här menar jag att man ändå ligger på ett kaloriunderskott så man borde gå ner i vikt ändå, bara det att man kanske inte går ner i fettvikt)?
Jag grubblar verkligen över allt detta då jag är en sådan person som inte går ner i vikt hur duktig jag än är med kost och träning. Så när jag stöter på såna här saker så vill jag så klart veta om det stämmer (försöker mao hitta nålen i höstacken för min egen del, vad jag gör för fel alltså).
Ska väl säga också att jag kommenterade inlägget och bad henne utveckla, bl a med en länk till en artikel eller bok, skrev ungefär samma frågor som jag skrivit här… Men då fick jag tyvärr ett lite småsnäsigt svar tillbaka. Så jag tänkte testa och se vad jag kan få för svar här
6 maj, 2010 at 23:06 #68804Anonym anvandareMember6 maj, 2010 at 23:49 #495138Anonym anvandareMemberKolhydrater först o främst. eller ja, det beror väl på intensiteten på träningen.
Räknar man ut sitt BMR och stoppar i sig mindre kcal än vad man gör av sig med borde man gå ner i vikt.
Sen skulle jag personligen (som tjej) aldrig understiga 1400 kcal per dag. (177cm)
6 maj, 2010 at 23:51 #495139Anonym anvandareMemberTack som fan för denna post, slapp jag ställa samma fråga. Sitter i samma sits nämligen.
Att deffa är för mig extremt enkelt, tror därför jag hamnar på ett för lågt kcal underskott samtidigt som jag tränar 3 gånger i veckan.
Har gått från 85kg till 75kg men de sista kg runt buken VÄGRAR försvinna! Som sagt är det inte en big deal för mig att leva på havregryn till frukost, ägg till lunch och kokt fisk med potatis till middag med en och annan Whey 80 som mellanmål, ca 1500kcal. Jag tar det så lågt bara för att jag kan och blir mer och mer desperat. Givetvis får jag i mig mer energi under träningsdagar men det är fortfarande minus.
Help us, please!
6 maj, 2010 at 23:59 #495140Anonym anvandareMemberOm du nu styrketränar och inte går ner i vikt på ett underskott (vet ej dock hur mycket) kan bero på att du äter nyttigare (renare mat) och fortfarandes lägger på dig muskler. Samtidigt som du bränner fett. Detta är en inte helt ovanligt företéelse i inledningen av en diet.
Hur ser din kroppkomposition ut när du går på kcal underskott? Förändras den något alls? Jag menar sitter kläderna lösare etc? Om du går för lågt ner på kcal-underskott för fort så kommer din kropp i rent självförsvar att använda din muskler som bränsle istället för att bränna fettet. Då den tror att det närmar sig svält och måste spara på fettet för överlevnad. Långsamt nedtrappning av kcal gynnar dig mest ur fettförbrännande syfte.
Vid stress kan du dra på dig onödig vätska oxå som gör att du håller samma vikt fast nedragen kcal mängd. Stressen kan orsakas av många faktorer även ditt kcal-undergång och stressen över att du inte går ner.
Jag skulle skriva en hel del om detta men jag överlåter nu till resten av forumet och hoppas jag varit till en del hjälp i alla fall!
7 maj, 2010 at 07:01 #495141Anonym anvandareMemberVarför länkar du inte texten så vi kan läsa?
7 maj, 2010 at 12:18 #495142Anonym anvandareMemberEddie:
[http://www.mama.nu/blogg/olgas-blogg/2010/05/04/enbart-cardio/index.xml]
7 maj, 2010 at 12:20 #495143Anonym anvandareMemberVanilla wrote:Kolhydrater först o främst. eller ja, det beror väl på intensiteten på träningen.Räknar man ut sitt BMR och stoppar i sig mindre kcal än vad man gör av sig med borde man gå ner i vikt.
Sen skulle jag personligen (som tjej) aldrig understiga 1400 kcal per dag. (177cm)
Du menar att det som bränns är kolhydrater?
7 maj, 2010 at 12:24 #495144Anonym anvandareMemberbiffen669 wrote:Om du nu styrketränar och inte går ner i vikt på ett underskott (vet ej dock hur mycket) kan bero på att du äter nyttigare (renare mat) och fortfarandes lägger på dig muskler. Samtidigt som du bränner fett. Detta är en inte helt ovanligt företéelse i inledningen av en diet.Hur ser din kroppkomposition ut när du går på kcal underskott? Förändras den något alls? Jag menar sitter kläderna lösare etc? Om du går för lågt ner på kcal-underskott för fort så kommer din kropp i rent självförsvar att använda din muskler som bränsle istället för att bränna fettet. Då den tror att det närmar sig svält och måste spara på fettet för överlevnad. Långsamt nedtrappning av kcal gynnar dig mest ur fettförbrännande syfte.
Vid stress kan du dra på dig onödig vätska oxå som gör att du håller samma vikt fast nedragen kcal mängd. Stressen kan orsakas av många faktorer även ditt kcal-undergång och stressen över att du inte går ner.
Jag skulle skriva en hel del om detta men jag överlåter nu till resten av forumet och hoppas jag varit till en del hjälp i alla fall!
Nej, det är inget som har ändrats. Jag kollar ju inte bara vikt utan mått också och det är inga förändringar (eller väldigt lite, kanske hänt lite men sen är det tvärstopp). Kläderna sitter som innan. Jag funderar lite här på om jag nu har gjort felet att jag dragit ner på intaget för fort och kroppen istället har bränt muskler, borde man inte märka det på att man blir svagare i styrketräningen eller inte orkar lika mycket som innan? Eller det märks kanske inte?
7 maj, 2010 at 13:58 #495145Anonym anvandareMemberJa precis det jag menar.
Hur länge har du kört då? Sånt tar ju en del tid.
7 maj, 2010 at 14:18 #495146Anonym anvandareMemberHar du inget underskott går du inte ner i vikt. Överdrivet konditionstränande kan defintivt innebära större andel fettfri massa men det skulle snarare leda till större viktförlust, inte utebliven.
Och varför hämtar du din information från en sån där sida?
7 maj, 2010 at 14:32 #495147Anonym anvandareMemberDamnCat wrote:Nej, det är inget som har ändrats. Jag kollar ju inte bara vikt utan mått också och det är inga förändringar (eller väldigt lite, kanske hänt lite men sen är det tvärstopp). Kläderna sitter som innan. Jag funderar lite här på om jag nu har gjort felet att jag dragit ner på intaget för fort och kroppen istället har bränt muskler, borde man inte märka det på att man blir svagare i styrketräningen eller inte orkar lika mycket som innan? Eller det märks kanske inte?Ingen regel utan undantag. Men som Herr Vedder säger så är regeln att ligger du på underskott skall nu gå ner i vikt. Hur länge har du gått på diet? Samt har du en tillförlitlig källa där du räknar ut ditt dagliga kaloribehov och säker på att du ligger på underskott? Prova sänk igen 300 kcal och se om något förändras. Annars anlita gärna en kostcoach för en mer professionell rådgivning och uppföljning då du kommer redovisa hela ditt leverne för honom/henne.
7 maj, 2010 at 15:02 #495148Anonym anvandareMemberTack för posten! Har hört samma sak och nu har man fått svar från de goa medlemmarna
7 maj, 2010 at 15:51 #495149Anonym anvandareMemberOm inte annat finns ju följande länk som sticky här på underforumet Deff och fettminskning.
[http://forum.body.se/showthread.php?t=38828]
Mycket bra tråd. :up:
7 maj, 2010 at 16:15 #495150Anonym anvandareMemberVanilla wrote:Ja precis det jag menar.Hur länge har du kört då? Sånt tar ju en del tid.
Jag började i slutet på januari. Första tiden körde jag bara cardio visserligen, men styrkan har jag kört regelbundet också sen februari/mars. ”Dieten” har jag hållit med några små avhopp några dagar här och där. Har haft en fridag/vecka då också.
Jag tycker bara att över 2 mån är lite väl lång tid utan att få några resultat.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.