Kan man gå upp i fett om man äter för lite fett??

Home Forums Deff och fettminskning Kan man gå upp i fett om man äter för lite fett??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author

Hejsan!!!

Jag undrar om man kan gå upp i fett om man äter för lite fett? Förra året gick jag hos en personlig tränare o han sa hur jag skulle äta o hjälpte mig med träningen och det gick as bra. Men jag tappa ganska mycket muskler under tiden! Så kom sommarn o blabla! Så nu när jag skulle köra själv så tyckte jag att jag träna o åt precis som när jag träna med min personliga tränare men vips så hade jag gått upp i fett och ner på vågen. Känner mig as äcklig just nu o har typ panik för jag vet inte ricktigt vad jag gör fel. Tränar mellan 4 o 5 gånger i veckan. Hoppas någon kan svara på min fråga.

Ha det gött!!!

Kajsa

Ja du kan bli fetare av en extremt fettsnål kost, precis som du kan rasa i vikt på en riktigt fet kost.
    Kroppen utnyttjar effektivt vad den har tillgång till så alla makronutrientkompositioner kan leda till fettökningar.

Tack för svaret!

Men hur får man i sig tillräckligt med bra fett?? Jag vet att jag nästan inte äter nått fett alls. Inte mycket ijallefall.

Så jag skall öka mitt fettintag för att se om det är det som e problemet?? Jag har köpt mig en fettmätare nu så jag kan hålla koll.

Men detta stämmer la om jag styrketränar och går upp på vågen men har samma fett som innan jag gick upp så har jag gått upp i muskler??

Kajsa wrote:
    Men hur får man i sig tillräckligt med bra fett?? Jag vet att jag nästan inte äter nått fett alls. Inte mycket ijallefall.

Äter?

Bra fett är allt fett förutom transfett skulle jag säga, i balanserad mängd förstås. Ät fet fisk ett par gånger i veckan, ha på lite smör på brödet och/eller i din matlagning, lite olivolja i maten annars kanske. Plocka inte bort äggulan etc. Finns ju massa enkla sätt, såser är ofta ett enkelt sätt att få i sig fett och som dessutom är väldigt gott.:)

Kajsa wrote:
    Så jag skall öka mitt fettintag för att se om det är det som e problemet?? Jag har köpt mig en fettmätare nu så jag kan hålla koll.

Vad menar du med fettmätare i det här fallet? Känns som du blandar ihop kroppsfett och dietärt fett. Är det en mätare för kroppsfett kan ju inte den säga något om ditt fettintag via kosten. Troligtvis säger den inget om ditt kroppsfett heller eftersom såna där vågar generellt sett är helt opålitliga.

Kajsa wrote:
    Men detta stämmer la om jag styrketränar och går upp på vågen men har samma fett som innan jag gick upp så har jag gått upp i muskler??

Som sagt, såna där fettmätarvågar är sällan att lita på. Märkbara ökningar av muskelmassa sker mycket sällan samtidigt som märkbara fettförluster.

Jag har min ätar dag på lördag. Så då måsste det va så att det jag äter pålördag lagrar kroppen eftersom den inte får något fett på veckan? Kan det stämma??

Jag har köpt en Kroppsfettmätare Omron BF-306. Lägger till en bild!

Så om jag börjar äta mer fett nu så borde jag börja bränna mer??

Kajsa wrote:
    Jag har min ätar dag på lördag. Så då måsste det va så att det jag äter pålördag lagrar kroppen eftersom den inte får något fett på veckan? Kan det stämma??

Återigen blandar du ihop dietärt fett och kroppsfett. Det är alltså ingen direkt korrelation mellan fettintag och fettet på din kropp. Rent akut sker en inlagring men över tid kan vilken komposition av energigivande näringsämnen som helst (låt oss hålla oss inom normala gränser och undvika extremexempel;)) leda till både fettökningar och fettförluster.

Men att din ätardag är boven i din viktskillnad kan du nog räkna med, det beror inte bara på att du får i dig mer fett dock. Att vikten pendlar mycket mellan olika dagar har mer att göra med kolhydratintaget i såna fall, det lagras som glykogen vilket binder 2.7g vätska per gram. Även salt binder vätska. Med andra ord är det din kost i sin helhet som avgör fett- och viktbalans.

Kajsa wrote:
    Så om jag börjar äta mer fett nu så borde jag börja bränna mer??

Jag tror faktiskt inte du läser mina svar.

Som kvinna har du fler fördelar av en fettrik kost än en fettsnål kost.

ja e helt väck nu!!! Men hur skall jag äta för att inte känna mig så pluffsig och som jag tror att det e en ökning i kroppsfett??

Kajsa wrote:
    ja e helt väck nu!!! Men hur skall jag äta för att inte känna mig så pluffsig och som jag tror att det e en ökning i kroppsfett??

För att inte bli fetare bör du undvika energiöverskott. Dessutom kan det vara en fördel att inte äta för mycket salt.

Som kvinna har du fler fördelar av en fettrik kost än en fettsnål kost.

HUr då?? Sorry var ett tag sedan jag va här inne. Hur gör man så det blir citerat??

Ok sorry nu ser jag hur man citerar!!!!Ni får ha lite tålamod med mig. Som jag sa har jag inte varit här på länge!!!

Eddie Vedder wrote:
    För att inte bli fetare bör du undvika energiöverskott. Dessutom kan det vara en fördel att inte äta för mycket salt.

Så om jag fortsätter och äta var tredje timma men lägger till lite mer fett så e jag på rätt spår??

E det inte bra o ha en ätardag??

En fråga till dig Eddie Vedder. E det ok om jag lägger till dig som kompis???

Kajsa wrote:
    Så om jag fortsätter och äta var tredje timma men lägger till lite mer fett så e jag på rätt spår??

E det inte bra o ha en ätardag??

Varför fortsätter du blanda ihop fett i maten med fett på kroppen hela tiden? Jag skriver ju i inlägg efter inlägg att det inte är det som avgör. Givetvis ska du inte plocka bort fettet ur kosten, fett är livsviktigt och fyller ett otal funktioner i din kropp. Men man äter inte fett för att förlora kroppsfett, man äter det just för att ens kropp behöver det.

Och mat ver tredje timme är också totalt oväsentligt.

En dag med extra mycket och/eller extra god mat är förstås trevligt, men någon direkt fördel i kroppsfettsyfte har det ju inte.

Kajsa wrote:
    En fråga till dig Eddie Vedder. E det ok om jag lägger till dig som kompis???

En sån funktion visste jag inte ens att den existerade men självklart får du det.:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.