Kan man gå upp i fett om man äter för lite fett??

Home Forums Deff och fettminskning Kan man gå upp i fett om man äter för lite fett??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author
    Eddie Vedder wrote:
    Varför fortsätter du blanda ihop fett i maten med fett på kroppen hela tiden? Jag skriver ju i inlägg efter inlägg att det inte är det som avgör. Givetvis ska du inte plocka bort fettet ur kosten, fett är livsviktigt och fyller ett otal funktioner i din kropp. Men man äter inte fett för att förlora kroppsfett, man äter det just för att ens kropp behöver det.
    )

Jag vet inte varför jag blandar ihop det. För jag fattar nog inte!!!:o Jag tror ju att det e så att om du äter förmycket fett så blir du fet. Då lägger du på dig kroppsfett.

Jag förstår att man äter det för att kroppen behöver fett men hur gör jag för att inte gå upp och känna mig pluffsig då?? Reglerar jag inte det med maten.

Du får ursäckta mig men jag e helt losst!!!:o

Kajsa wrote:
    Jag vet inte varför jag blandar ihop det. För jag fattar nog inte!!!:o Jag tror ju att det e så att om du äter förmycket fett så blir du fet. Då lägger du på dig kroppsfett.

Du har ju ständigt en pågående ämnesomsättning, förbukar du energin blir du inte fetare. Stoppar du i dig mer än du förbrukar då blir du däremot det. KLart för mycket fett kan innebära ökat kroppsfett, men ÅTERIGEN påpekar jag att det är ditt energiintag i stort som avgör.

Fett i maten innebär inte per automatik mer fett på kroppen om ditt energiintag motsvaras av en lika stor (eller större) energiförbrukning. Nu tänker inte jag skriva det fler gånger.

Kajsa wrote:
    Jag förstår att man äter det för att kroppen behöver fett men hur gör jag för att inte gå upp och känna mig pluffsig då?? Reglerar jag inte det med maten.

Hur du ska göra för att inte känna dig plufsig kan ju inte jag svara på. Jag är ingen psykolog.

Kajsa wrote:

Du får ursäckta mig men jag e helt losst!!!:o

Det är kaloriintaget som reglerar vikten upp eller ner, inte x gram av x makronutrient.

Skit i fettet nu. Har du någon koll på hur mycket kalorier du äter?
    Det är nämligen det som är grejen här.
    Fettmängd och annat kan du ju lägga fokus på när du lärt dig att kontrollera ditt energiintag.

Eddie Vedder wrote:
    Du har ju ständigt en pågående ämnesomsättning, förbukar du energin blir du inte fetare. Stoppar du i dig mer än du förbrukar då blir du däremot det. KLart för mycket fett kan innebära ökat kroppsfett, men ÅTERIGEN påpekar jag att det är ditt energiintag i stort som avgör.

Fett i maten innebär inte per automatik mer fett på kroppen om ditt energiintag motsvaras av en lika stor (eller större) energiförbrukning. Nu tänker inte jag skriva det fler gånger.

Hur du ska göra för att inte känna dig plufsig kan ju inte jag svara på. Jag är ingen psykolog.

okok Tackar för svaren!!!

Kan ni snälla länka henne Deffguiden.

Jon Larsson wrote:
    Det är kaloriintaget som reglerar vikten upp eller ner, inte x gram av x makronutrient.

Skit i fettet nu. Har du någon koll på hur mycket kalorier du äter?
    Det är nämligen det som är grejen här.
    Fettmängd och annat kan du ju lägga fokus på när du lärt dig att kontrollera ditt energiintag.

Nej jag har inte koll på hur mycket kalorier jag äter. HUr räknar man det??

Kajsa wrote:
    Nej jag har inte koll på hur mycket kalorier jag äter. HUr räknar man det??

Läs detta: [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881]

Återkom sedan om du fortfarande undrar något, vilket jag betvivlar.

Har jag fattat detta rätt??

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

Jag tar 655.1 + min vikt + hur lång jag är – hur gammal jag är?? Får jag fram hur mycket kalorier jag borde äta varje dag då??

Kajsa wrote:
    Får jag fram hur mycket kalorier jag borde äta varje dag då??

Ja, men siffran gäller i vila. Så fort du inte stannar i sängen 24/7 ökar siffran.

Kajsa wrote:
    Har jag fattat detta rätt??

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

Jag tar 655.1 + min vikt + hur lång jag är – hur gammal jag är?? Får jag fram hur mycket kalorier jag borde äta varje dag då??

KroppsviktenX30 fungerar också.:emo-thumb

Nu frågar jag lite mer här. Varför tar man just kroppsvikten x 30?? Varför just 30??

Eller som det står åvan 655.1???

Så då får jag väga maten jag äter under hela dagen för att komma upp i den siffra kalorier som jag skall äta. Gör folk verkligen det??

[http://en.wikipedia.org/wiki/Basal_metabolic_rate]

Och vill du ha en någorlunda säker siffra på hur mycket kalorier du äter, så är enda sättet att väga allt du äter och titta i en kaloritabell, ja. ”Folk” i allmänhet gör det inte, men på ett sådant här forum är det nog rätt vanligt.

Quote:
    Varför tar man just kroppsvikten x 30?? Varför just 30??

Fundera inte över det nu. Vad spelar det för roll?

Quote:
    Så då får jag väga maten jag äter under hela dagen för att komma upp i den siffra kalorier som jag skall äta. Gör folk verkligen det??

Ja, folk gör verkligen det, ehuru det går att göra det betydligt lättare för sig än att ha livsmedelsvågen under armen hela dagarna.

Ex: 1 kg kyckling ger ca 1000 kcal. Äter man detta under en dag så slipper man en hel del vägande av självklara anledningar. Sen kan man skarva i med lämplig mängd fett och kolhydrater så att man hamnar där man tycker att man bör ligga rent kalorimässigt.

Det behöver inte vara så jävla krångligt som det måhända kan verka initialt.

Det finns fler exempel på liknande men jag tror att du förstår hur jag menar.

Kajsa wrote:
    Nu frågar jag lite mer här. Varför tar man just kroppsvikten x 30?? Varför just 30??

Därför att det visat sig vara en lämplig siffra givetvis. Visst kan du multiplicera din kroppsvikt med 597 också om du vill men hur rimligt känns det med ett dagsbehov på 41 790kcal för en människa på 70kg?

Den siffran man får fram genom att multiplicera sin kroppsvikt med 30 ger ett reltivt korrekt resultat utifrån vad som är ett rimligt energibehov vid en viss fysisk aktivitet.
    Om du t.ex. dividerar 2500 med 35 så får du ~71,4. Om man väger 71.4kg och har ett hyfsat aktivt liv så är ju ett behov på 2500kcal rimligt.

King Grub wrote:
    Ja, men siffran gäller i vila. Så fort du inte stannar i sängen 24/7 ökar siffran.

Ok så när jag har räknat ut hur mycket kalorier jag skall äta i vilande tillstånd hur mycket kalorier skall jag lägga till för att bygga muskler och få tillräckligt med kalorier om jag styrketränar 4-5 dagar i veckan??

Mina frågor kanske e korkade men jag kan inte detta:o!! Å Frågar man inte så får man ju inget veta:D

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.