Kan man gå upp i fett om man äter för lite fett??

Home Forums Deff och fettminskning Kan man gå upp i fett om man äter för lite fett??

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 31 through 33 (of 33 total)
  • Author
    Kajsa wrote:
    hur mycket kalorier skall jag lägga till för att bygga muskler och få tillräckligt med kalorier om jag styrketränar 4-5 dagar i veckan??

Vad var det för fel på tipset om 30 multiplicerat med kroppsvikt? Är du dessutom mer aktiv än så kan ju en lite högre siffra vara på sin plats.

Annars är ju BMR multiplicerat med en aktivitetsfaktor mellan 1.2 och 2.0 det ”korrekta” tillvägagångssättet.
    Ett normalaktivt liv ligger troligtvis på 1.4-1.6 någonting.

Såhär har jag skrivit tidigare på kolozzeum och tycker det är lätt att klistra in så jag slipper skriva samma sak om och om igen när frågan dyker upp om och om igen.:)

Eddie Vedder wrote:
    Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

Ifall du inte orkar räkna ut själv så kanske ett program är något för dig? T.ex. [http://www.ipan.se/ IPAN] eller [http://www.kropsskoll.se/ Kroppskoll]? Tycker personligen det är mycket smidigare att klicka i vad man ätit och vad man tränat istället för att humma någon siffra i skallen eller på papper och penna :p

Skippa pastan, riset och potatisen och ät t.ex. kycklingfilé med grönsaker stekta i rapsolja.

Viewing 3 posts - 31 through 33 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.