Home › Forums › Deff och fettminskning › Kasein vs vassle vid deff
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 juli, 2009 at 10:42 #630062Anonym anvandareMember
Är 50 bast och har tränat i 35 år. Ska trimma till mig fram till jul och det är ju inte lika enkelt vid min ålder även om jag idag pendlar vid skapliga 9-10% bf och 105 kg. Målsättning 100 kg med 6% och gärna 5…
Det blir ju många proteindrinkar då det är ett enkelt sett att tillgodose intaget, främst har det blivit Fairings Protein 3.
Frågan är nu om det är svårare att gå ner vid samma energiintag med vassle pga insulinfrisättningen. Alla talar ju om energi in/energi ut och det är givetvis grundläggande men insulinet skulle ju kunna öka inlagringen i fettcellerna.
Hur ska man se på detta? Skulle det finnas en vinst totalt i kasein vs vassle om hänsyn även ska tas till vassles kanske mer ökning av proteinsyntesen vid tex proteinpulsning?
15 juli, 2009 at 10:42 #76489Anonym anvandareMember15 juli, 2009 at 10:47 #630063Anonym anvandareMemberVassle är ett mer fettförbrännande protein än kasein, trots insulinfrisättning, via enzymaktivering.
15 juli, 2009 at 10:51 #630064Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Vassle är ett mer fettförbrännande protein än kasein, trots insulinfrisättning, via enzymaktivering.Tack! Vad kan man då säga att kasein skulle fylla för behov, bara ”halveringstiden”?
15 juli, 2009 at 10:53 #630065Anonym anvandareMemberLångsamt protein minskar muskelnedbrytningen. Det är antikatabolt. Det gör inte snabbt protein, som vassle. Vassle ökar i stället muskeluppbyggnaden – det är anabolt.
15 juli, 2009 at 11:10 #630066Anonym anvandareMemberCorleone1 wrote:Tack! Vad kan man då säga att kasein skulle fylla för behov, bara ”halveringstiden”?Bortsett från det King Grub nämnt så finns en fördel i praktiken att proteindrinkar på kaseinbaserade drinkar oftast är mer mättande. Konsistensen blir en helt annan. Jag har t.ex. både Kolozzeum Pure Whey Skogsbär och Fairing Sloow Protein Vanilj och vad gäller konsistens och mättnad är skillnaden enorm. Sloow är som att dricka vaniljsås.
15 juli, 2009 at 11:29 #630067Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Bortsett från det King Grub nämnt så finns en fördel i praktiken att proteindrinkar på kaseinbaserade drinkar oftast är mer mättande. Konsistensen blir en helt annan. Jag har t.ex. både Kolozzeum Pure Whey Skogsbär och Fairing Sloow Protein Vanilj och vad gäller konsistens och mättnad är skillnaden enorm. Sloow är som att dricka vaniljsås.De rena kaseinpulver jag testat har en förmåga att klumpa sig, därför kör jag mest på kasein-vassle blandningar. Har tänkt att testa något bra rent kaseinpulver.. så Fairing Sloow Protein har en bra konsistens? Blandar du den i vatten eller mjölk?
15 juli, 2009 at 11:45 #630068Anonym anvandareMemberSlowFX är mycket bättre än Sloow vad gäller lösbarhet, när jag provade sist. Godare dessutom.
Jag gör i och för sig bara chokladpudding på SlowFX snarare än något drickbart. Vill man ha det senare är DoublePro ett bättre val. Men även där tycker jag att något tjockare mättar bättre.
15 juli, 2009 at 13:22 #630069Anonym anvandareMembermikaelj wrote:SlowFX är mycket bättre än Sloow vad gäller lösbarhet, när jag provade sist. Godare dessutom.Nu har jag aldrig smakat SlowFX. Men Fairings sloow protein har nya smaker sen några veckor tillbaka. Vilket är en klar förbättring mot tidigare.
Min favorit är Vanilla ice cream! det är den jag gjorde glass på i en annan tråd..[/b]
Men som sagt, har aldrig smakat FX.
15 juli, 2009 at 14:15 #630070Anonym anvandareMemberAndreaz Engström wrote:Nu har jag aldrig smakat SlowFX. Men Fairings sloow protein har nya smaker sen några veckor tillbaka. Vilket är en klar förbättring mot tidigare.Min favorit är Vanilla ice cream! det är den jag gjorde glass på i en annan tråd..[/b]
Men som sagt, har aldrig smakat FX.
Den nya slow är helt jävla fantastisk. Speciellt vanilla ice cream som du nämner :emo-thumb
15 juli, 2009 at 16:36 #630071Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Långsamt protein minskar muskelnedbrytningen. Det är antikatabolt. Det gör inte snabbt protein, som vassle. Vassle ökar i stället muskeluppbyggnaden – det är anabolt.kasein måste väl oxo vara anabolt i sig, man skulle väl kunna bygga muskler bara på kasein om man nu vill det ?
15 juli, 2009 at 16:59 #630072Anonym anvandareMemberLångsamt protein kan användas i proteinsyntesen till fullo, men proteinsyntesen uppregleras inte. Det är det som i sammanhanget är ”anabolt”. Stimulering av proteinsyntesen är anabolism, och det åstadkommer inte kasein eller annat långsamt protein.
15 juli, 2009 at 18:13 #630073Anonym anvandareMemberTack för synpunkter…
Så vassle funkar med kanske tillägg av kasein vid något/några mellanmål samt innan läggdags. Är det bra King Grub?
Tänkte oxå ett tillägg av 50 gram EAA utspritt mellan mål samt innan träning.
15 juli, 2009 at 21:59 #630074Anonym anvandareMemberCorleone1 wrote:Tack för synpunkter…Så vassle funkar med kanske tillägg av kasein vid något/några mellanmål samt innan läggdags. Är det bra King Grub?
Tänkte oxå ett tillägg av 50 gram EAA utspritt mellan mål samt innan träning.
50 gram EAA låter som lite väl mycket. Ni får rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men den stora poängen med EAA-tillskott är ju att skapa ett starkt och plötsligt flöde av aminosyror. Äter du en redan proteinrik kost så kommer du i princip inte kunna skapa några större AA-toppar i blodet om det redan cirkulerar en hel del AA’n i det.
Ett alternativ kan väl vara att dra ner på själva proteinet och då ha en lösning med EAA’n som man smuttar på hela dagen. Då, om jag har förstått det rätt, kommer man ha en jämn AA-kurva som liknar den man skulle ha om man hade ätit en vanlig portion mat med långsamt protein.
Den dieten blir dock knappast särskilt behaglig med tanke på den obefintliga mättnadskänslan vid intag av EAA-lösning.
15 juli, 2009 at 22:07 #630075Anonym anvandareMemberTyskn wrote:50 gram EAA låter som lite väl mycket.Håller med om att det där låter som våldsam overkill. Ta EAAn i huvudsak i samband med träningen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.