Kasein vs vassle vid deff

Home Forums Deff och fettminskning Kasein vs vassle vid deff

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    mccarlsson wrote:
    De rena kaseinpulver jag testat har en förmåga att klumpa sig, därför kör jag mest på kasein-vassle blandningar. Har tänkt att testa något bra rent kaseinpulver.. så Fairing Sloow Protein har en bra konsistens? Blandar du den i vatten eller mjölk?

Jag har aldrig testat ett så kaseinrikt pulver som Sloow förut så jag har inget att jämföra med. Men dock är det helt klumpfritt för mig i alla fall. Det blir en väldigt skummig konsistens men den gillar jag. Om det är lika ”opti” skiter jag i, att känna att man nästan dricker vaniljglass efter ett pass är en njutnig som ör det mer värdefullt än eventuellt minskad optimalitet.

Tyskn wrote:
    50 gram EAA låter som lite väl mycket. Ni får rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men den stora poängen med EAA-tillskott är ju att skapa ett starkt och plötsligt flöde av aminosyror. Äter du en redan proteinrik kost så kommer du i princip inte kunna skapa några större AA-toppar i blodet om det redan cirkulerar en hel del AA’n i det.

Du motsäger dig lite själv här. Precis som du skriver så är det flödet man många gånger är ute efter – och det är ju precis det man får om man tar EAA/BCAA/Vassle mellan måltiderna. Layne Norton har vissa teorier om att det kan vara effektivt att ffa trycka i sig leucin för att få den effekten. [http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=1813091&d=1241801213]
    Mat ”räcker” inte i det avseendet.

Optionani på hög nivå bör man dock tillägga kanske..

Snake wrote:
    Du motsäger dig lite själv här. Precis som du skriver så är det flödet man många gånger är ute efter – och det är ju precis det man får om man tar EAA/BCAA/Vassle mellan måltiderna. Layne Norton har vissa teorier om att det kan vara effektivt att ffa trycka i sig leucin för att få den effekten. [http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=1813091&d=1241801213]
    Mat ”räcker” inte i det avseendet.

Optionani på hög nivå bör man dock tillägga kanske..

Plötsliga flödet. Njaa, jag sa ju i princip det som står i fetstil i mitten på den tredje sidan. Att man ska låta AA-nivåerna gå tillbaka till nolläge (efter 4-6 timmar) för att bygga upp känsligheten i systemt igen. Det är faktiskt diverse intervjuer med Norton som har uppmärksammat mig på att det kan vara bättre att inte försöka hålla AA-nivåerna höga hela tiden.
    Nu nämner han ju Padden-Jones’ studie, vilken jag inte hade hört talas om, som verkar visa att man visst tjänar på EAA’n mellan måltiderna. Men som han själv säger så är det just det som de vill fokusera på i sin framtida forskning.
    Jag tror även att måltidsfrekvensen är ganska avgörande vid det här tillvägagångsättet. Har man stora intervall (5+ timmar) så funkar det, men är man en sån som föredrar att äta oftare så lär det ju inte vara någon vits att ta en dos EAA bara 1,5-2 timmar efter den senaste måltiden, om du förstår vad jag menar?

Nu pratade vi främst om EAA’n hittills, men att inta lite extra BCAA eller endast Leucin före de ordinarie måltiderna är något jag redan länge funderat på. Det låter faktiskt väldigt vettigt. :up:

Tack för artikeln iaf!

Tack grabbar!

Jag har en kort tid gjrot så här:

När jag vaknar: 10 g EAA
    ½ timme senare: 40 gram vassle
    1 timme senare: lätt frukost, några ägg etc
    3 timmar senare: lunch samt vassle
    Innan träning 1 timme: 10 gram EAA + 40 gram långsamma kolisar
    Innan träning 15 min: 40 gram vassle + pre wo drink, just nu Massacra2
    Under träning: 30 gram vassle + 40 gram snabba kolisar
    Efter träning 30 min: 20 gram Glutamin + 40 gram vassle
    1½ timme efter träning: mat
    3 timmar senare: mellanmål, ex kvarg + vassle
    Innan läggdags: 40 gram Kasein

Synpunkter? Hur skulle jag addera Leucin + BCAA?

Corleone1 wrote:
    Tack grabbar!

För att få ut maximalt av EAA:t skall det tas innan träning… vasslet precis innan träning kommer ta bort EAA stimulans av proteinsyntesen

Corleone1 wrote:
    Tack grabbar!

Det låter sjukt krångligt och omättande! Du slösar bort runt 1000kcal på vassle, glutamin och kolhydratspulver som inte mättar ett skit. Jag, personligen hade nog skippat alla tre ovannämna pulver.

Med tanke på artikeln som Snake postade så skulle jag överväga att tillvägagå på det här sättet:
    När du vaknar: en dos BCAA
    10-15 min senare: proteinrik frukost
    5 timmar senare(ca. 2,5-3 timmar innan träning): lunch (en dos BCAA innan)
    Innan träning 40min: Massacra2
    Direkt innan träning: 10g EAA (möjligen lite snabba kolhydrater också)
    Under träning: BCAA eller inget alls
    Direkt efter träning: 5-10g EAA
    Så snart du kommer hem: mycket mat (dagens största måltid)
    Innan läggdags: 40 gram Kasein eller kvar, keso osv. (möjligen en dos BCAA innan)

Nu beror ju allt på hur du lägger upp dagen med. Det kanske skulle passa med en portion EAA + en banan som mellanmål nånstans om man vill gå efter hypotesen i artikeln.

Tyskn wrote:
    Det låter sjukt krångligt och omättande! Du slösar bort runt 1000kcal på vassle, glutamin och kolhydratspulver som inte mättar ett skit. Jag, personligen hade nog skippat alla tre ovannämna pulver.

Med tanke på artikeln som Snake postade så skulle jag överväga att tillvägagå på det här sättet:
    När du vaknar: en dos BCAA
    10-15 min senare: proteinrik frukost
    5 timmar senare(ca. 2,5-3 timmar innan träning): lunch (en dos BCAA innan)
    Innan träning 40min: Massacra2
    Direkt innan träning: 10g EAA (möjligen lite snabba kolhydrater också)
    Under träning: BCAA eller inget alls
    Direkt efter träning: 5-10g EAA
    Så snart du kommer hem: mycket mat (dagens största måltid)
    Innan läggdags: 40 gram Kasein eller kvar, keso osv. (möjligen en dos BCAA innan)

Nu beror ju allt på hur du lägger upp dagen med. Det kanske skulle passa med en portion EAA + en banan som mellanmål nånstans om man vill gå efter hypotesen i artikeln.

Precis, glöm inte den ”vanliga maten”. Du har inte nämnt så mycket vad du äter för riktig mat. Men beroende på vad du får i dig för fett ifrån dessa så kanske du bör supplementera med lite omega-3 kapslar. Äter du dock fet fisk eller annat ett par gånger i veckan så är det inte nödvändigt. Det jag vill säga är att du har stor fokus på olika former av protein (vassle, kasein, EAA) och kolhydrater (snabba, långsamma) men glöm inte av att få i dig en del fett också

mccarlsson wrote:
    Precis, glöm inte den ”vanliga maten”. Du har inte nämnt så mycket vad du äter för riktig mat. Men beroende på vad du får i dig för fett ifrån dessa så kanske du bör supplementera med lite omega-3 kapslar. Äter du dock fet fisk eller annat ett par gånger i veckan så är det inte nödvändigt. Det jag vill säga är att du har stor fokus på olika former av protein (vassle, kasein, EAA) och kolhydrater (snabba, långsamma) men glöm inte av att få i dig en del fett också

20 gram omega-3/dag samt en del nötter. I övrigt ägg, kyckling, fisk, lax etc.

Dock har jag inte problem med hunger och tar hellre en del tillskott än mycket mat, har det någon betydelse?

Corleone1 wrote:

Dock har jag inte problem med hunger och tar hellre en del tillskott än mycket mat, har det någon betydelse?

Personligen föredrar jag mat vid alla tillfällen utom precis runt träningen.
    EAA är tex ett utmärkt tillskott för detta och stimulansen av proteinsyntesen som du får av EAA på fastande mage inte går att uppnå med ”vanlig mat”.

Men i övrigt så tycker jag att du skall satsa på ordentlig mat. Vassle, kasein finns ju i normal kost.
    Kolhydrater från ris, quinoa, gryn anses vara mycket bättre än raffinerade som finns i kolhydratspulver.
    Något som du inte har med är GRÖNSAKER. Här finns vitaminer, mineraler, fibrer , antioxidanter.
    Personligen anser jag exempelvis att spenat är något som kommer högt upp på listan vad jag får i mig varje dag, ännu mer nu efter studierna gjorda här på lunds universitet

Corleone1 wrote:

Jävlar vad du ska överdriva med allt! :D
    Om du ändå redan äter en del fisk så räcker det med ett 2-3 kapslar omega-3/dag.
    Har du deffat förrut? Hur gick det då, och vad åt du?

Edit: Såg att Flessa redan hade poängterat överdriften med omega-3 nu. ;)

Tyskn wrote:
    Jävlar vad du ska överdriva med allt! :D
    Om du ändå redan äter en del fisk så räcker det med ett 2-3 kapslar omega-3/dag.
    Har du deffat förrut? Hur gick det då, och vad åt du?

Edit: Såg att Flessa redan hade poängterat överdriften med omega-3 nu. ;)

Jag har deffat ordentligt för över 20 år sedan och mätte då fett i vattentank (ett projekt på ett Universitetssjukhus). Hade då 3.8%@97 kg. På den tiden fanns inte samma kunskap som idag och inte samma tillskott heller men tekniken då var lite kolhydrater och mycket protein.

Jag tycker vikten (numera) drar iväg direkt med för mycket kolisar så jag tar mest kolisar före + runt träning.

Visst är det bra med vanlig mat men jag blir ganska less på all kyckling till slut och då blir det ibland drinkar. Om vi bortser från mättnadskänsla etc, har det någon betydelse för mitt resultat? Alltså att tappa runt 5 kg fettmassa med så mycket bibehållen muskelmassa som möjligt. På sticka ligger jag på 96 kg fettfri vikt och i Bod-Pod på varieande 94-95.5 kg. 180 cm kort.

Livsmedelsverket rekomenderar ca 3g omega-3 dagligen. Man bör inte överskrida 6g. Talar vi kapslar så är det ca max ca 18 1g kapslar dagligen (Mängden EPA och DHA brukar vara ca 30%).
    Visst går det bra att komma i riktigt bra form med tillskott, men glöm inte att riktig mat kan har en bra näringssammansättning och blir på så vis antagligen billigare i längden. Skall du kompensera för allt du inte får i dig med tillskott blir det; mineraler, vitaminer, antioxidanter, fetter mm.

Dessutom innehåller exempelvis grönsaker mycket som säkert är nyttigt för kroppen men vi inte har en tablett för än.

Använder du mycket tillskott skulle jag se till att äta ganska fiberrik mat eftersom fibrer inte är något du får i dig i tillskotten

Corleone1 wrote:
    Jag har deffat ordentligt för över 20 år sedan och mätte då fett i vattentank (ett projekt på ett Universitetssjukhus). Hade då 3.8%@97 kg.

Jag antar att du tävlade då.

Tack igen!

Kan passa på att fråga om MCT olja. Jag skulle tycka att det vore ett bra fett att använda vid deff.

Är det någon som har erfarenhet?

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.