Keto-Diet Matschema för viktminskning

Home Forums Deff och fettminskning Keto-Diet Matschema för viktminskning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Tänkte testa en ketogen diet, alltså en diet med lite kolhydrater och
    jag kommer att ha en ätarkväll i veckan

Om Mig
    Längd: 192cm
    Vikt 107kg…:frust:
    Styrketränar 7ggr/veckan
    Morgonpromenad 50min 5ggr/veckan

Vet att många kommer att klaga på att det är väldigt enformigt och att så många ägg kommer mitt kolestrol bli skyhögt m.m
    Men jag älskar ägg och har väldigt ont om pengar.

Har nyss deffat ett tag från 130kg till 98kg och hade en 5dagars paus från dieten och åt normalt och vägde mig chockerande 107kg:| och nu bestämt mig att testa detta

Mål 1
    4st ägg 360kcal
    200g broccoli 40kcal
    400kcal
    28g protein

mål 2
    4st ägg 360kcal
    200g broccoli 40kcal
    400kcal
    28g protein

mål 3
    4st ägg 360kcal
    200g broccoli 40kcal
    400kcal
    28g protein

mål 4 efter träning
    50g naturell-protein 190kcal
    1st banan 100kcal
    Funlight appear+kanel för smaksättning
    380kcal

mål 5
    4st ägg 360kcal
    200g broccoli 40kcal
    400kcal
    28g protein

mål 6
    4st ägg 360kcal
    200g broccoli 40kcal
    400kcal
    28g protein

mål 7 innan läggdags
    Kesella 250g 190kcal
    32g protein

2575kcal
    222g protein

Slutligen kommer detta att sätta mig i ketos och jag tror jag har alla viktiga näringsämnen i matschemat
    Ägg:Protein,Fett och alla vitaminer förutom c-vitamin
    Broccoli: Rikt på fibrer och c-vitamin
    Kesella: Kalcium

Om jag har en ätarkväll i veckan så får jag nog inte äta några kolhydrater för då förstörs väl min ketos-tillstånd?

Jag hade ätit färre mål, 2 eller 3.

Jag gillar att äta:pop: många mål..hatar att vänta mer än ca 3 timmar känns som svält för mig

Flessa wrote:
    Lär ju inte kännas så, för ifall du äter färre mål betyder det ju större mål, vilket lär leda till bättre mättnadskänsla, eller hur?

DU ser väl själv att han INTE upplever det så? Jag gissar att Kalmaren har koll på vad som håller honom mätt och att du inte behöver berätta för honom hur han antagligen känner sig mätt med ett annat upplägg.

On topic: Jag skulle lägga till fet fisk och fet ost och minska lite på äggen. Ägg är sanslöst nyttigt men SÅ många känns lite overkill och kosten skulle dessutom bli mer välbalanserad om du lade till kalciumrik ost och fet fisk för omega-3.

Att då och då käka nötkött och lever är inte fel heller, lite extra järn.

Kan ta bort några ägg och lägga till:

Makrill i tomatsås (fet fisk)
    Köttfärs (järn)

Räcker det inte med kalcium från kesellan?

Flessa wrote:
    bara gav ett tips/råd.

Du skrev att ”vilket lär leda till bättre mättnadskänsla, eller hur?” vilket inte bara är ett tps utan ett sätt att berätta hur det är och med antydan om att trådskaparen bör känna till det.

Men det är bra att du ändrade dig som vanligt och uutrycker dig mindre tvärsäkert. Nog om det.

Kalmaren: De ändringarna ser kanon ut men enbart kesella som kalciumkälla Kan vara lite lite kanske. Om du vill gå på ketodiet förstår jag inte varför du vill ha det istället för ost. Så enormt mycket protein kontra fett lär ju försvåra ketosen. Dessuto finns ju ost i alla möjliga fetthalter, en 10%-ig kanske kan bli en medelväg?:)

Ett annat tips är ju att skippa bananen och istället blanda proteindrinken med mjölk.

Jag har naturell vassleprotein utan smak och jag kan väl ta det med mjölk efter träningen, men jag måste smaksätta det med någonting.

Undrar om det går med kakao?, får väl testa…:P

ett ägg innehåller väl enligt vad jag mätt 3-4 g fett och samma mängd protein? då det är 10procent fett i gula o 10% protein i äggvita och ett ägg väger ca 70g. dvs ca 200kcal på 4ägg.

sen i en ketogen diet om man ska komma i ketosis är det max 30g kolisar utspritt på alla mål från nötter grönsaker etc. en banan tar dig ur ketosis.

Alex Thunholm wrote:
    sen i en ketogen diet om man ska komma i ketosis är det max 30g kolisar utspritt på alla mål från nötter grönsaker etc. en banan tar dig ur ketosis.

Nja. Graden av ketos varierar omvänt proportionellt mot mängden kolhydrater du sätter i dig. Till en början (första tre veckorna) är det bra att nolla kolhydratmängden, dock.

Äter du bananen direkt efter träning (särskilt glykogenuttömmande träning) kommer bananen att hoppa in i musklerna och ketosproduktionen kommer avstanna högst tillfälligt.

Flessa wrote:
    Så det går praktiskt taget att ”vara” Ketogen om man intar t. ex en banan efter ett pass då man kört Crosstrainer eller intensiv löpning i ca 60 minuter etc, vilket är ganska glykogenuttömmande, speciellt om man har lågt BF.

[http://www.halso.info/73.html]

Just banan är dock inte ett bra val. Företrädelsevis något utan fruktos/sackaros, t.ex. bröd, ris, pasta och druvsocker.

är dock bäst att inte gå ur ketosis mer än vid sitt laddningstillfälle en gång i v. man vill ju vara i ketosis annars kan man lika gärna köra en kolisdiet.

Jag skiter i bananen och dricker protein med mjölk istället med någon smaksättning utan kolhydrater.

Någon som har ett bra tips man kan smaksätta naturell vassleprotein med:helpme:

Jag ska blanda proteinet med mjölk för att öka mitt kalcium intag.
    Kanske räcker med lite kanel i så det smakar bättre.

Skaffa kaseinprotein, annars. Brukar väl vara ”kalciumaseinat”.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.