Ketogen diet

Home Forums Deff och fettminskning Ketogen diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author

Tjena jag skulle vilja ha lite råd om en diet som jag påbörjat för ca 2 veckor sedan. Anledning är mest en kul grej för att bli lite trimmad till sommaren :P

jag kör en cyklisk variant då jag har kolhydratuppladdning på lördagen. Allting flyter på rätt bra för min muskelmassa har inte minskat men problemet är orken att träna..

Jag kör 4splittat program utspritt över söndag, måndag, tisdag och torsdag. Söndagen och måndagen går bra men jag har knappt ork på tisdagen och på torsdagen är det näst intill kört.

skulle vilja veta hur lite mer erfarna ketogen användare gör sin träning.

jag väger 70½ kg just nu (72kg var utgångsläget för dieten) och ligger på ca 2-2.2g protein per kg. Alltså ca 150 per dag.

Sen försöker jag hålla kolisarna under 15-20 per dag och de överskrider jag inte.

det är fettet jag dock är lite osäker på hur mycket jag får i mig. Men ca 100g per dag kanske eller något.

2kg förlorar man snabbt, pga vätskan i kroppen. Håll i så bra du kan, få dig själv motiverad och sätt upp bra mål osv! Lycka till.

det har väl inget med min fråga att göra? motivationen är på topp! det är orken rent fysiskt jag saknar

jazon wrote:
    det har väl inget med min fråga att göra? motivationen är på topp! det är orken rent fysiskt jag saknar

Lite mer kolhydrater kanske?

Den enda ketogena dieten som jag anser är ok är CKD där du kör 6 dagar Keto och fyller sedan på med kolhydrater under 24 h osv.

Ca värden:
    F: 60 E %
    P: 35-37 E %
    K: 3-5 E %

jazon wrote:
    det är orken rent fysiskt jag saknar

Häng i och utvärdera ett tag till. Att tidigt börja öka på kolhydratintaget tror jag innebär en risk att du inte vänjer dig alls. Jag tror det är bättre att ge det minst 6-8 veckor och om du inte ens DÅ känner minsta förbättring så omvärdera.

Men tänk på att du underäter och bara det påverkar ju. Inte bara själva omställningen i sig. Hur stort underskott ligger du på och hur mycket fett äter du?

Morwen wrote:
    Den enda ketogena dieten som jag anser är ok är CKD där du kör 6 dagar Keto och fyller sedan på med kolhydrater under 24 h osv.

Ca värden:
    F: 60 E %
    P: 35-37 E %
    K: 3-5 E %

Varför, det känns ju som om lite av poängen med Keton går förlorad om du fyller på med kolisar efter 6dagar.

Orkar inte skriva allt: Läs själv :-)
    [http://www.bodybuildingdungeon.com/forums/nutrition/2156-ckd-cyclical-ketogenic-diet.html]

Morwen wrote:
    Orkar inte skriva allt: Läs själv :-)
    [http://www.bodybuildingdungeon.com/forums/nutrition/2156-ckd-cyclical-ketogenic-diet.html]

Låter öht som om han inte låter kroppen gå in i ketogen fas riktigt, låter mer som om han cyklar kolhydraterna av någon anledning.
    Tanken med keton är ju att tömma glykogendepåerna och tvinga in kroppen i keto så fettet omvandlas och börjar användas som energi istället för carbsen.

jag vet inte mitt exakta energibehov men jag skulle gissa på att jag kanske ligger runt 500-700 kaloriunderskott så jag har nog lite till godo.. Som sagt var så går förbränningen jättebra och muskelmassan är väl behållen anser jag.. de är bara orken som sviktar.

Men som sagt var kanske de blir som ett slag i ansiktet att bara sluta med kolhydrater helt men jag ska utvärdera några veckor till sen om de inte blir bättre eller om någonting annat är gäälet så återkommer jag. Ska försöka fixa före och efter bild sen om allting går som de ska :)

jazon wrote:
    jag vet inte mitt exakta energibehov men jag skulle gissa på att jag kanske ligger runt 500-700 kaloriunderskott så jag har nog lite till godo.. Som sagt var så går förbränningen jättebra och muskelmassan är väl behållen anser jag.. de är bara orken som sviktar.

Håll ut helt enkelt det är individuellt hur lång övergångsfas man har.. jag har ca 2 v innan man börjar känna att man mår bra och kan träna hårt igen..Ett tips kan vara att ladda med kolh. efter 2 v eller längre för att på så sätt inte skämma bort kroppen varje v…du får testa helt enkelt. Sen mår alla inte bra av Ketogen kost så det är ju individuellt…testa öka dina 30 g till 50 eller tom 100 g är ett annat alternativ..

Albin wrote:
    Låter öht som om han inte låter kroppen gå in i ketogen fas riktigt, låter mer som om han cyklar kolhydraterna av någon anledning.
    Tanken med keton är ju att tömma glykogendepåerna och tvinga in kroppen i keto så fettet omvandlas och börjar användas som energi istället för carbsen.

Det kanske är därför systemet heter C K D (Cyklisk Ketogen Diet):up:

Det är normalt att ha allmännt lite ork under träningen då du kör ckd.
    Men om du har lite lägre bf och därmed bättre insulinsvar på kolisarna föreslår jag att du intar ex. lite vitargo före träningen (2-40g beroende på kroppsvikt) för att ge musklerna lite mer att arbeta med.
    Om du gör det, se då till att tömma kroppen på glykogen ordentligt i slutet av passet genom exempelvis 15-20min cardio som avslut, så att du undviker att gå runt med feta kolis ”cravings” under resten av dagen.

Tror o andra sidan att du bränner de få grammen kolisar redan efter ett ordentligt styrkepass.

Jag vet inte riktigt hurpass bra koll du har på kosten, men det kan ju vara så att du inte riktigt kommer in i ketos, och därmed tröttheten.

Jag har inget problem med tröttheten allmännt under dagen då jag är inne i djup ketos, men under träningen har jag ju definitivt mindre energi det känner jag. Och egentligen så är det ju meningen att utföra all träning med lägre intensitet då du är i ketos för att ge kroppen tid på sig att bryta ned och använda fettet som bränsle.

Ett bra tips jag kan ge dig är att införskaffa L-Tyrosin, och inta runt 3g före träningen. Det främjar frisättningen av katekolamin i kroppen som imiterar adrenalin (är dock inte 100% kunnig inom detta så kan ha ngt fel) men hursomhelst får du påtagliga adrenalinkickar under träningen när du tränar hårt och intensivt, ngt jag märker tydligt av.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.